Gå til innhold

Elektrisk bensinpumpe på serie 3


larsste

Anbefalte innlegg

Jeg tenker å montere elektrisk bensinpumpe for å se om det kan hjelpe på varmstartproblemet mitt. Hva er lurest? Å montere den i serie med den mekaniske? Eller bypasse den mekaniske. I tilfelle kan man bare plugge begge ender på den mekaniske? Eller vil denne ta skade av å gå «tørr»? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Land Rover for alle penga skrev:

Ikke gjør det. Mye bedre med mekanisk Pumpe. 

Problemet ditt ligger trolig i forgasser. Gaute kan sikkert sette fingeren på noe. 

:PHolder på å skrive....

 

I serie med den mekaniske vil en damplås fortsatt være et problem.

Setter du derimot et T-stykke med struping på retur rett ved forgasseren og retur til en kanne vil damplåsen/luftlomma gå til kanna.

Er problemet i forgasseren hjelper dette også så det blir ingen klar diagnose utav dette.

Tetter du begge ender på pumpa vil den bare stå og slå og dø over tid.

Pumpa dør også av å gå tørr over tid.

 

Regner med at stiftene er tipp-topp.

Hva har du sjekket og feilsøkt ellers og når startet problemet ?

(leser mye tråder , sms og telefoner så jeg husker ikke bilen din)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

El pumpe ska ikke være nødvendig. 

Overhaling av gasser, overhaling av bensinpumpe/ny pumpe er igrunn vanlig prosedyre og gjøre. Tenning burde også ses over. Mener å huske noe med høyde på flotør gir innvirkning på varmstart. 

Hvilken forgasser har du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Jeg håper jo selvsagt på  løse problemet ved å beholde den mekaniske pumpen som forøvrig var ny i 2015. Den har i grunnen hatt dette problemet i større eller mindre grad helt siden jeg kjøpte den, og jeg mener å huske forrige eier nevnte det også. 

 

Ved kald motor starter den umiddelbart, går fint med choke, varmer seg fint opp, går som en "kule" og går jevnt og fint på tomgang, man kan gi full gass fra tomgang uten at den nøler noe nevneverdig. 

 

Så ved varm motor: Dersom man starter den igjen i løpet av de første 3-5 minuttene etter at man stoppet starter den umiddelbart. Venter jeg lenger må jeg kinne i 5-10 sekunder, akkurat nok til at folk snur seg og legger merke til at det ikke er helt bra :) men den starter til slutt. 

 

Så etter at motoren har kjølt seg ned igjen starter den umiddelbart som før. Om den står i ro et par uker så må man kinne en stund, evt dramme litt, men dette kan jeg leve med. 

 

Stiften er en sånn elektronisk dings. Coilen er ny og jeg sjekka tenning med strobepistol og den er bra, ( ca 5-10 grader BTDC). 

 

Forgasser er Weber. Alle bensinslanger er nye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med flottørhøyde har jeg også hørt, så jeg prøvde å justere denne litt opp og ned for å se om det utgjorde noen forskjell, men jeg merket ikke noe særlig. Gikk litt dårligere på tomgang da jeg justerte den en av veiene (husker ikke hvilken)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist flotøren står for høyt kan  bensinen utvide seg av varmen og "renne" over  slik at moren blir sur/rå. 

Hadde samme problemet på min, verst på varme dager, bøyde flotøren litt ned slik at flotøren sto lavere i kammeret når flotørventilen var stengt. Problem løst! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de første gangene jeg slet med varmstartsfeil og kundebil festet jeg en kanne på taket og slange ned inn på forgasser.

Prøvetur med en førkrigs sportsbil med kanne på taket og sideåpent panser vakte litt oppsikt.

Men da kunne jeg skille mellom bensinproblem og tenningsproblem.

Men ble lurt ved senere anledning hvor fartsvinden kjølte ned coilen ( og motstanden).

Ikke alltid lett dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått testet litt. Kjørte den god og varm, stoppet og ventet 15 min, pumpet vel og lenge manuelt på pumpa men det var ingen forskjell på starten annet enn litt bensinlukt:mellow:. Riktig som Trovum sier at det beste er å holde full gass, men det er fortsatt for mye kinning før den starter. Jeg begynner mer og mer å mistenke forgasseren. Er det noen som har en å låne meg? Bor i Stokke i Vestfold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har to Zenith'er til salgs + ett repsett. Bør kunne la seg gjøre å få en bra forgasser ut av dette.

400,- NOK.

 

Mvh

OJ, 3160 Stokke

922 13 555

Screenshot_20190110-191002_Facebook.jpg

Endret av ole jacob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...