Gå til innhold

Nå flytter jeg på sjøen. Bokstavlig


leiohel

Anbefalte innlegg

 Med en noe rastløs sjel kjente jeg at endret livssituasjon gav nye muligheter. For land har jeg D2-en med camperen. Som tidligere båtboer så var det bare å ta skrittet helt ut. Lille julaften kjøpte jeg meg en 48 fots havseiler, som blir hjem og reisevenn, fra sommeren. Må vel innrømme at dette har lagt latent i mange år. Gleder meg til å seile hele norskekysten om et par år. Kaste loss, sette på klesvasken med kurs for en bukt med ankringsmulighet i skjærgården. Senere blir det kanskje et år i London og somrer i middelhavet. 

 

22398_image_main_1600.jpg

 

202187_1600.jpg

 

Hilsen en som gleder seg noe så innmari

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av et skip:) To master, og dimensjonene ellers, så ville jeg gjettet på godt over 50 fot.

 

Ser ut som enorm plass i akterkabin, og interiør ser meget flott ut. Kan jeg spørre om hvilket fabrikat dette er? Ser praktisk ut med god værbeskyttelse i dog house.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk hele gjengen. Jeg forventer å få besøk ombord.

 

det er en Bruce Roberts 48. Alle seil, unntatt mesan, på rull. Bygd på verft i Tyskland i 92. Full isolert fra verft. 3,8 liters merchedes saktegående diesel på 85 hk. 2 bad med dusj og 2 store lugarer pluss gjestelugar. Baugtruster. 

Etter å ha regnet litt på hva det koster å bli liggende i Hellas, til jeg selv kunne seile den hjem, logistikk, så kom det like billig ut å få den seilet hjem av et crew på 3. Med gode referanser og sertifikater. 

Har den i fredrikstad ca midten av april.

 

Går nå bare rundt og småsmiler og gleder meg.

 

før den fikk hvitt skrog i fjor sommer

227352_bruce-roberts-48-loa57ft_photo_2_1376967385_big.jpg

 

leif ove

 

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vakker "båt" dette. Der hvor springet har rette buen, baugen er som på en gammel klassisk seilyacht og hekken vipper litt opp fra vannet. Ser veldig estetisk riktig ut, og svært velbygd ut hva gjelder interiør. 

Men...helt personlig syntes jeg fargen i mørk blå er overlegen på denne typen skute.. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, telindnor skrev:

En vakker "båt" dette. Der hvor springet har rette buen, baugen er som på en gammel klassisk seilyacht og hekken vipper litt opp fra vannet. Ser veldig estetisk riktig ut, og svært velbygd ut hva gjelder interiør. 

Men...helt personlig syntes jeg fargen i mørk blå er overlegen på denne typen skute.. :)

 

Helt enig med at den kler mørkt skrog bedre. Mørkt skrog skjuler litt at den er bygd med 2 knekk. Men skjønner selger da det kan bli litt varmt i middelhavet.

 

For oss som er glad i bilder

014 galley.jpg

007 deck looking aft.jpg

202190_1600.jpg

202191_1600.jpg

 

leif ove

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, telindnor skrev:

For en fantastisk båt!!!! 

Kommer til Fredrikstad så fort du har klappet til kai :)

 

Så kjekt. Kanskje du blir inspirert. Du er absolutt velkommen.

 

34 minutter siden, trondshj skrev:

Melder med på misunnelseskoret her. Fantastisk fin båt.

 

Og det er bare å spa må med bilder om du har. Ingen grunn til at bare du skal kunne glede deg over de. :)

 

 

Foreløpig har jeg bare sett bilder selv også. Flyr ned i neste uke for å se den selv for første gang. Den som intet våger ......å så videre.

227352_bruce-roberts-48-loa57ft_photo_14_1376967401_big.jpg

227352_bruce-roberts-48-loa57ft_photo_15_1376967402_big.jpg

2013-10-02 13.30.01.jpg

004 bow starboardside.jpg

020 passageway forward.jpg

 

Ikke helt utenkelig at det blir mørkt skrog når jeg er ferdig med ting som må på plass. Større septik og gråvann tank.

 

målet for hele prosjektet er å eie mindre og reise mer. Dra på fjell og treff med offroad camperen. Hav og fjord fra båten. Ikke minst en sommer på Svalbard er høyt på "vil oppleve" lista.

 

Ship o hoi

leif ove

 

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.1.2019 den 14.33, leiohel skrev:

 

Etter å ha regnet litt på hva det koster å bli liggende i Hellas, til jeg selv kunne seile den hjem, logistikk, så kom det like billig ut å få den seilet hjem

De kommer til aa bruke diesel hele veien (gaar ut ifra at det blir avtalt en leveringspris og ikke pris/dag).  Det er kanskje lurt aa betale litt ekstra for aa passe paa att maskineriet ikke gaar for full guffe hele veien oppover - avtal ett vedlikeholdsstopp i Gibraltar eller en annen plass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 101 skrev:

De kommer til aa bruke diesel hele veien (gaar ut ifra at det blir avtalt en leveringspris og ikke pris/dag).  Det er kanskje lurt aa betale litt ekstra for aa passe paa att maskineriet ikke gaar for full guffe hele veien oppover - avtal ett vedlikeholdsstopp i Gibraltar eller en annen plass...

Fast pris på levering. 

Ser på timetelleren om de har brukt motor hele veien. Noe blir det selvsagt.

 

Leif Ove 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ronny Jacobsen skrev:

Gratulerer med flott "skute"!

Skal du ha den liggende ved residensen på Laislebai?

Nope. Får jeg vilja mi, skal jeg ha den nede i byen. Får se om Borg havn blir enig med seg selv først.

 

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far hentet en 45 Jeanneau i Hellas for noennår siden. Han seilte til Marseille og tok kanalene oppover. Laaaang tur ;) 

 

En kompis hentet en 42 Afrodite i Kroatia. Han fikk sendt den oppover med lastebil. Billigere og raskere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, vegarj skrev:

Min far hentet en 45 Jeanneau i Hellas for noennår siden. Han seilte til Marseille og tok kanalene oppover. Laaaang tur ;) 

 

En kompis hentet en 42 Afrodite i Kroatia. Han fikk sendt den oppover med lastebil. Billigere og raskere :)

Sjekket ut kanal veien, men der et parti som blir for grunnet for min som stikker 2,7 dypt. 

 

Hellas er langt unna når en skal med båt. Men jeg skal tilbake om et par tre år. En veldig lang sommer der nede frister veldig. Og da kan en bare kose seg på turen ned og opp også. Stoppe ofte og oppleve mye. 

 

Leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...