Sfinx Skrevet 5. januar 2019 Del Skrevet 5. januar 2019 Hei dere, Er på utkikk etter en billig bruksbil til hverdagskjøring (ikke lange stubben) og til å hjelpe meg med frakt av ting og tang med henger. Tenkte å bruke ca 100 000, men kan strekke meg litt til hvis det rette objektet skriker til meg:). Har mest lyst på en L322 TD6, men er jo selvsagt mest bekymret for automatkassene. Og det er jo litt lite tilgjengelig i den prisklassen, men det finnes. Da har de fort nærmer seg 300k på telleren. Har forstått at BMW motoren er ganske bra. Har også sett litt på P38 og da helst 4.6, men L322 er jo en del nyere bil med antiskrens osv. Og noen det er vel litt mindre bekymringer også med sistnevnte. Har hatt flere Disco2, Disco3 og kjenner jo godt til LR sånn sett. Men ville dere ha kjøpt en L322 med rundt 300k på telleren? Ett eksempel der ute: https://www.finn.no/131862511 - denne har fått byttet kasse også står det, så hvis man flusher den hver 30k f.eks så kanskje det er et OK utgangspunkt? Alternativet er å gå opp litt i pris og kjøpe en D3 igjen, men liker ikke helt alle motorhavariene på disse. Men girkassene der er jo kjempegode da. I tillegg så ser jeg for meg at L322 er betydelig enklere å skru på. Fryktelig trangt i motoren på D3! Vet det finnes kjøpstråd her inne, har sett på den. Dette er vel mer en post der jeg trenger psykologisk hjelp til å svinge den ene eller den andre veien. Har også vurdert Defender også, selv om det er en helt annen bil, men har på en måte valgt den bort pga kjørekomfort. Liker å ha det godt og varmt om vinteren;-)! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jope Skrevet 5. januar 2019 Del Skrevet 5. januar 2019 L322, sjekk tråden om min som jeg hadde i over 7 år.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JanF Skrevet 5. januar 2019 Del Skrevet 5. januar 2019 L322, men girkasse bør man regne med å skifte på 150’ så en del billige er nok overmodne. Det mesta annet er grei mekking. Fôringer har 150’ livstid, men koster ikke mye om selvgjort. Aldri hatt p38 men virker som mer ustabilt, og eldre teknologi. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Montecristo30 Skrevet 5. januar 2019 Del Skrevet 5. januar 2019 Ser opp for rust på L322. Det begynner å bli riktig så gamle nå, og da er det ganske lett å avsløre om tidligere eiere har vært glad i bilen du vurderer. Vær også obs på lurvete interiør. En god bil er velholdt - også innvendig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SiggenRRC Skrevet 6. januar 2019 Del Skrevet 6. januar 2019 (endret) Her er @jope sin L322 tråd Når det er sagt er ikke bilene umulige å ha med å gjøre, men du må regne med å kunne skru litt. Det er som nevnt eldre biler, og eldre biler har en tendens til å lage seg feil etterhvert som de brukes. Girkasse er jo en ting, men nå har jo ting blitt såpass bra hva gjelder YouTube at man kan se en "how-to" for å bygge om girkassene på disse, så ikke helt galt ut heller. Så er det som du sikkert er kjent med av de bilene du nevner noen elektriske utfordringer, men jeg mener at om du får tak i et eksemplar til en rimelig penge har man fort en god bil, men noen få utfordringer på veien - det må man nesten regne med uansett hvilken bil man kjøper fra midten av 2000-tallet. Er ikke nødvendigvis lr-spesifikt Nå er jo også L322 diesel / Bensin langt hyggeliere å skru på i motorrommet enn f.eks D3 hvor det er sånn passe trangt. Tror du kommer til å bli fornøyd med L322. Du har jo tross alt forumet i ryggen, og det er VELDIG mange her som besitter god kunnskap om L322 som gjør at du slipper høye verkstedsregninger så fremt du ikke er redd for å brette opp armene Løp å kjøp! Endret 6. januar 2019 av SiggenRRC Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iknutis Skrevet 15. januar 2019 Del Skrevet 15. januar 2019 (endret) Jeg har gått og grublet på akkurat det samme, etter å ha kjørt Pajero3 de siste fem årene. Savner komforten og den deilige luftfjæringen på P38, men jeg hadde diesel sist og har nå lyst på V8 da dette blir bil nummer 3. Men så hadde jeg en kort affære med en 04 X5 for noen år siden også, og jeg har forstått at den bilen har mye til felles med L322 og det gjør meg mørkredd. For den bilen var jeg ikke mye heldig med: første uken eksploderte diffen foran. Noen uker etter der røyk svingningsdemper på veiva og tok med seg alt annet foran der av reimer og hjul. Og det var ulyd i tannstanga. Ryggesensorene virket ikke, og etter å ha byttet 4 stykker på verksted gav de opp og sa det måtte være feil i ledningsnettet. Karosserikittet mellom tak og side hadde tørket inn, så det var en deilig vannlekkasje som druknet alt av elektronikk i bagasjerommet; dvd-spiller, navi, equalizer, cd-veksler og radiomodul. Jeg skiftet også det lille året jeg hadde bilen luftbelger, bremser og ymse annet i understellet, men det forventer jeg på en gammel bil. Det jeg er mest redd for når det gjelder L322 er elektriske gremlins, samt girkasseoverhaling. Ser også tannstang går igjen der og. Det meste annet later til å fungere greit. På P38'en min fungerte ikke vindusheisene (kjent sak), luftfjæringen (byttet alt, og da funket det), klimaen (defekte motorer og gasslekkasje). I tillegg var det lekkasjer både foran og bak, rust i gulvet foran og tungstartet når den var varm (kjent sak). Utenom dette ble det også byttet diverse slitedeler på denne, men det forventer jeg som sagt på en brukt bil. Av disse to syns jeg selv at P38 virker vesentlig enklere å skru på, selv om den trolig er en av de mest avanserte modellene fra slutten av 90-tallet. Endret 15. januar 2019 av iknutis Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariusMorch Skrevet 15. januar 2019 Del Skrevet 15. januar 2019 Jeg har hatt fire L322`er, og kjørt dem tilsammen over 100.000 kilometer. Jeg har alltid sett etter godt ivaretatte biler og opplever dem som like lite eller mye kompliserte som en tilsvarende brukt BMW 5-serie eller Mercedes. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
atlgje Skrevet 15. januar 2019 Del Skrevet 15. januar 2019 (endret) Min påstand er at P38 er ein billig bruksbil. Billig i innkjøp. Den er lett å skru. Billige deler. Solid understell (stive aksler). Få tak i ein V8 og tornado chip. Forskjellen er enorm kontra diesel. Mest pågrunn av større konverter. Gromlyd er det også Endret 15. januar 2019 av atlgje Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peete Skrevet 30. januar 2019 Del Skrevet 30. januar 2019 Enig med sistnevnte. Har hatt P38 V8 som nr 2 bil i tillegg til elbil de siste årene. Veldig fornøyd. Utover at jeg måtte overhale ventilblokk og bytte kompressor så har det kun vært bytte av slirasjedeler. Min går på LPG og drivstoffregnskapet blir helt OK selv med de siste avgiftsøkningene. Enkel å skru på. Store deler men god tilgjengelighet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smejan Skrevet 30. januar 2019 Del Skrevet 30. januar 2019 Vi har en P38 med V8 og Tornado chip til salgs. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore Kjernmoen Skrevet 30. januar 2019 Del Skrevet 30. januar 2019 (endret) Feilpostet... Endret 30. januar 2019 av Tore Kjernmoen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 31. januar 2019 Del Skrevet 31. januar 2019 Følger med her! begge typer er flotte biler med hver sine styrker og svakheter.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.