Gå til innhold

Skivebremser på x-mil


siglis

Anbefalte innlegg

Hei;

 

Tidligere ville jeg ha servostyring men har nå gått bort fra dette midlertidig. MEN, nå lurer jeg på litt bedre bremser. Har satt på litt større hjul, og synes ikke at det bremser allverden. Må spenne høyrefoten opp i rattet for å stoppe fort. Bilen er nettopp godkjent og bremser er som de skal være.

 

Lurer derfor på om det er noen som har montert skivebremser på tilsvarende bil, og som kan ha erfaringer og priser å dele? Evnt. også om det er noen som har noe å selge?

 

Ha en flott lørdags- og Bayerkveld

Sigbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, lafterolf skrev:

Jeg har vist biler uten vakum på bremsekraftforsterkeren uten mangel. 

Rullen viser at bremsene er jevne, ikke hvor hardt du må trampe. Har du godt vakum inn på bremsekraftforsterker?

 

http://www.expeditionlandrover.info/discBrake.htm

Er det ikke billigere å bygge om til RR akslinger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har billige akslinger så ja, men da må du bytte til andre bremseklaver siden klassisk range rover har to bremserør inn på klaven. Paralellstaget vil gni mot bladfjøra, så akslingen må klosses opp litt også.

 

Men for mange vil orginalitet bety litt også, seriebiler er jo fine uten skjermutbyggere. :) Og ferdig kjøpt ombyggingssett er enklere å montere. 

Andre akslinger krever sveising av bladfjørfester, ikke alle har utstyr til det.

 

Men skulle man bruke akslinger fra rrc kan man bruke felger fra serie 1. Med smale dekk klarer man akkurat å holde dekksiden innenfor skjermen.

 

Jeg jukset og kappet akselhylsa på seriebilen og sveiste på flensen fra rrc. Da fikk jeg brukt pokal og hus fra rrc. Stikkaksel måtte kappes.

Bak er det enkelt å bygge om til skiver med deler fra LR.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, lafterolf skrev:

Jeg har vist biler uten vakum på bremsekraftforsterkeren uten mangel. 

Rullen viser at bremsene er jevne, ikke hvor hardt du må trampe. Har du godt vakum inn på bremsekraftforsterker?

 

http://www.expeditionlandrover.info/discBrake.htm

Hei;

 

Ja bremsene er jevne og gode, og verkstedet som godkjente den bytta en del del deler. Et anerkjent verksted i LR kretser her østpå.

 

Har ikke lyst til å bytte akslinger så er mer ute etter kit som kan bygge om bremser på en enkel måte, Noen som har erfaringer? Ønsker ikke å bygge ut sideveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, knikeren skrev:

Det der var en stiv pris når du skal ha både foran og bak :) men det gjør nok nytta si :)

 

Enig. Men burde det ikke være nok å sette på skiver fremme? 70% av bremseeffekter ligger der. Funderer fælt nå :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, siglis skrev:

 

Enig. Men burde det ikke være nok å sette på skiver fremme? 70% av bremseeffekter ligger der. Funderer fælt nå :rolleyes:

Du det må jeg overlate til de voksne :) det viktigste er jo om du får godkjent den med disse skivene hos biltilsynet, hvis ikke så sliter du hvis du havner oppi noe :(

Hadde det vært meg så tror jeg hadde byttet ut både foran og bak når du først skal gjøre ei sånn oppgradering. Exmil'en skal jo ha bedre bremser en serie 3. Hvis jeg har forstått det riktig så er exmil bremsene godkjent for ombygging til v8 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Defender før 94mod. har samme trommelbrems bak som eksmill. Har ikke følt at den har dårlige bremser.

Om alt er som det skal med eksmillens bremser synes jeg de er ganske bra jeg.

 

Har du vært av med tromlene og sett om båndene er bra? Glasserte bånd gir dårlig effekt.

 

Godkjenning av ettermonterte skivebremser har vært vanskelig, men etter ulykken i fjor der en amerikansk bil kjørte i bergveggen tror jeg SVV bruker skjønn når det gjelder oppgradering av bremser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, lafterolf skrev:

Defender før 94mod. har samme trommelbrems bak som eksmill. Har ikke følt at den har dårlige bremser.

Om alt er som det skal med eksmillens bremser synes jeg de er ganske bra jeg.

 

Har du vært av med tromlene og sett om båndene er bra? Glasserte bånd gir dårlig effekt.

 

Godkjenning av ettermonterte skivebremser har vært vanskelig, men etter ulykken i fjor der en amerikansk bil kjørte i bergveggen tror jeg SVV bruker skjønn når det gjelder oppgradering av bremser.

Men tror du ikke de vil kreve ei godkjenning ifra Land Rover? 

Ser bare for meg att de vil bli enda strengere på godkjenning og spesielt hvis det ikke er fabrikkgodkjent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, lafterolf skrev:

De kan godkjenne hva de vil om de bruker skjønn. Hva de krever kan derfor variere.

Lurt med dialog på forhånd. 

De som produserer er småprodusenter som ikke har gått den dyre veien med TUV-dokumenter.

Aha :) godt å vite :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, lafterolf skrev:

Disse motorene har ikke vakumpumpe. Bensinmotoren har slange fra innsugsmanifolden.

Er det noen mulighet for å få testet om man får nok vakum trykk på noen måte uten å bare å begynne å bytte ut med nye deler? :) kan jo være trådstarter kan ha en liten lekkasje en plass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan nok koble vakuum rett på bremsekraftforsterker og se om det virker. Vakuumpumper finnes i de fleste verksteder (og noen garasjer).

 

Den enkle, gamle testen på om bremsekraftforsterkeren virker er å trø inn bremsepedalen og holde den inne mens du starter bilen. Hvis ting virker så siger da pedalen litt innover når det kommer vakuum på systemet. Grunnen er enkel, at vakuumet da virker slik at du får større kraft på pedalen og derfor trykker "hardere" på pedalen. 

 

Gjorde denne testen på Vedskjulet for en stund siden, og byttet deretter bremsekraftforsterker. Merkbar forskjell ja. Er helt enig i at en Exmil med fungerende bremser har relativt bra bremseeffekt. Kan være vanskelig å få den til å bremse rett derimot. Det finner de jo ut på PKK på rulla som nevnt over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de funnet grunnen til bråstoppen ?

Sist det var mye ståk om uhell var det bileier som mekket selv og kun hadde brems på ett forhjul på sin store lastebil.

Da hjelper ikke allverdens oppgradering .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får nok ta en titt på bremsekraftforsterker'n til våren. Får vel legge skivebremser også på hylla fram til våren da. Begynner å bli fullt på hylla :blink:.

 

Får heller rusle ut i garasjen og skru på nye hjul på min ny-shina Tysse tilhenger B)

 

Ang. ulykka i sommer mener jeg det ble skrevet at bremsevæska hadde kokt og at bremsene da svikta, men ta det med ei klype salt da jeg ikke vil bli beskyldt for å sette ut uriktige rykter :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...