Gå til innhold
LRforum

Disco 2 ABS trøbbel, tres amigos


tiopet

Anbefalte innlegg

Får feil på ABS systemet på en disco 2 2002 Td5 automat.

 

Fikk først HDC/TC/ABS (tres amigos) lamper i dash, koblet til Hawkeye og fant to feil. Begge feil antyder venstre foran.

Skiftet ABS føler venstre foran fordi Volt styrke og motstand var for høye verdier.

 

Prøvekjøring og jeg får tres amigos igjen.

Denne gangen har jeg bare 1 feil igjen; 4066 Sensor left hand front, sensor DC failure, broken wire, sensor impedance too high/low.

Koblet på Hawkeye igjen og kjørte litt rundt. Jeg får riktig volt styrke 2.25 som endrer seg under kjøring (Det gjorde den ikke med den gamle sensor).

Men inlet valve og outlet valve viser 0.07 (De andre hjulene viser 0.14)

Hastighet viser 0 kmt uansett om bilen står eller går. De andre hjulene viser hastighet som de skal.

 

Kan det være et ledningsbrudd et sted?

SLABS boksen sitter vel bak hanskerom? Så det lakk inn vann på innsiden av frontrute under bilvasken.

 

Hvilken boks er det som sitter under førersete? La merke til at der var det rust godt opp og rundt feste.

Ikke er det ryggelys heller. Sjekket jording i begge baklys og har signal på Hawkeye (Pærene er selvfølgelig testet ;)) Er det da XYZ bryter som ikke videresender signalet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, leiohel skrev:

Under setet ligger  eat books som styrer girkassa. 

 

Leif ove

 

Takk, da vet jeg hva den er til.

 

Tok ut SLABS boksen og der fant jeg irr på en god del av kontaktene.

Målte først etter kabelbrudd fra kontakt på SLABS til kontakt ABS sensor venstre foran, god kontakt der, selv med vrikking på kabler.

Målte deretter motstand i ABS sensor i kontakt på SLABS, helt perfekt der også. 

Sammenlignet like godt alle 4 sensorer på samme måte og målte dem også. Alt i orden der altså.

Rengjorde kontaktene på SLABS boks, åpnet og sjekket inni. Inni var den helt fin, som jeg kunne se.

Montert sammen igjen, satt på tenning og ABS lampe borte????

Rakk ikke prøvekjøring i dag, da jeg måtte forte meg til barnehagen kl 1600 :D

Prøvekjøring i morgen, så får vi se om ABS lampe holder seg borte.

 

Tok like godt å sammenlignet alle verdiene med min egen bil. De viste helt like verdier.

Volt 2,25 på alle 4.

Inlet valve og outlet valve viser 0,07 volt på venstre foran og 0,14 på alle de andre. Da skal det vist være sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Left hand front sensor" innebærer som regel at lageret er på vei ut (ødelagt, slitt). Jeg byttet på min (kommer med hub og sensor) og de tre vennene ble borte.

 

Nå er de tilbake, men det er en annen feil (shuttelvalve).

 

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant feilen.

Det var hjerneskade :lol:

SLABS med irr på noen av kontaktene, og fant da en motstand som var gåen inni boksen.

Motstanden sitter på kretsen som regner om ABS signalet til kmh på venstre forhjul.

 

Feilen gjør at TC låser ene forhjulet når man svinger til venstre. Da går bilen bare rett frem på glatta :lol:

Ny hjerne på plass, så da skal den på EU-kontroll i morgen kl 0700. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke godkjent, 3 feil og ingen av dem var på min jobbliste fra eieren <_<

 

Siste to siffer i rammenr ikke lesbart. Selv klarer jeg å lese det med skikkelig lys.

Ryggelys, men det viste jeg jo (Håpet bare at de ikke så det i dag).

For store dekk, den så jeg ikke komme. Jeg hadde ikke sett på dekkene i det hele tatt 275/60-R18 var 6.62% over vognkort beskrivelse. Men de ser råkule ut på bilen.

 

Da blir det å bestille time hos vegvesen og få preget inn nytt rammenr (Må frakte bilen på henger), låne visningsdekk og finne lyset.

Men bremsene var helt perfekte :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tiopet skrev:

Ikke godkjent, 3 feil og ingen av dem var på min jobbliste fra eieren <_<

 

Siste to siffer i rammenr ikke lesbart. Selv klarer jeg å lese det med skikkelig lys.

Ryggelys, men det viste jeg jo (Håpet bare at de ikke så det i dag).

For store dekk, den så jeg ikke komme. Jeg hadde ikke sett på dekkene i det hele tatt 275/60-R18 var 6.62% over vognkort beskrivelse. Men de ser råkule ut på bilen.

 

Da blir det å bestille time hos vegvesen og få preget inn nytt rammenr (Må frakte bilen på henger), låne visningsdekk og finne lyset.

Men bremsene var helt perfekte :lol:

Må du frakte på henger pga rammenr? Kjøreforbud pga av hva? Eller ikke fått på skilt ennå. 

 

Leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manglende EU kontroll siden februar 2018, men skilt sitter på enda.

Sikkert ikke lurt å komme kjørende for egen maskin til preging av rammenr. :lol:

 

Endret av tiopet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du får preget rammenummer. Her i UK (East Midlands) er det håpløst å få gjort. LR (Coventry) viser til bilforhandler, bilforhandler (4 stk.) viser til verksteder. Verksteder viser til bilforhandler og LR. :rolleyes: Mitt rammenummer er ganske usynlig, men jeg fikk godkjent MOT (tilsv. EU-kontroll) uten problemer. Måtte bare bytte frontlysene. Betalte £70 i skatt og venter på kvittering for å registrere bilen her. Ved siste EU-kontroll i Trondheim anbefalte de å få preget nytt nummer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg ente opp med en deilig regning fra forrige eier, en enkel preging av rammenr  etter eu kontroll som tidligere eier skulle fixe, ble mangel

Lapp på 2" hevesett skru ned ekstra lys røfflig 20000 kr vannlekkasje tak osv 

Men pytt det er jo småtteri etter ny motor montert koster å væra kar med disco 2 v8 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...