Gå til innhold

Bytte reim til dieselpumpe Disco 4


Terjehimle

Anbefalte innlegg

Skal snart bytte registerreim og serpentin reim kit på min Discovery 4 3.0 256Hp

Registerreim har eg vert med å bytta på ein slik før og var ganske enkel jobb, men har ikkje bytta diesepumpe reim i bakant av motor før.

Noen som har info å komme med til den jobben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trangt :D

 

Vanskelig å beskrive alt, men du må av med en brakett oppe/bakant av motoren og det mest irriterende er et rør som ligger rett bak dekslet til reima, det må løsnes slik at en får dytta det bakover, det uansett trangt å få ut dekselet over reima, men med nok fikling så kommer det ut. 

 

En ting er å plages med vanskelige ting, men å plages med enkle ting er irriterende. Jeg plagdes en del med noen slangeklemmer, så anbefaler å gå til anskaffelse av ei slik tang: https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/tenger/slangeklemmetang/slangeklemmetang-med-vaier-2000018955

 

Godt speil og lommelykt må du ha for å se merkene på reima og drevene.

 

Så fikk jeg et tips fra en LR mekaniker (etter at jeg hadde gjort jobben). Han anbefalte å kappe reima istedenfor å skru løs strammeren slik jeg gjorde, det har vist skjedd at gjengene har blitt ødelagt med min metode.

 

Om du har skrudd litt før og har litt tålmodighet, så går det nok bra. Lykke til!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Evo16v skrev:

Det er trangt :D

 

Vanskelig å beskrive alt, men du må av med en brakett oppe/bakant av motoren og det mest irriterende er et rør som ligger rett bak dekslet til reima, det må løsnes slik at en får dytta det bakover, det uansett trangt å få ut dekselet over reima, men med nok fikling så kommer det ut. 

 

En ting er å plages med vanskelige ting, men å plages med enkle ting er irriterende. Jeg plagdes en del med noen slangeklemmer, så anbefaler å gå til anskaffelse av ei slik tang: https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/tenger/slangeklemmetang/slangeklemmetang-med-vaier-2000018955

 

Godt speil og lommelykt må du ha for å se merkene på reima og drevene.

 

Så fikk jeg et tips fra en LR mekaniker (etter at jeg hadde gjort jobben). Han anbefalte å kappe reima istedenfor å skru løs strammeren slik jeg gjorde, det har vist skjedd at gjengene har blitt ødelagt med min metode.

 

Om du har skrudd litt før og har litt tålmodighet, så går det nok bra. Lykke til!

 

 

Tusen takk.....får bare hoppe i det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, jorgenht skrev:

Er det trangere enn på 2,7? Og er den timet på 3.0? Det med å kappe reima var lurt:D

Ikke byttet på 2,7, men er nok trangere pga. kjølerøret til egr ventilen som ligger helt inntil dekselet. Det røret er ikke på 2,7.

Reima er timet på 3.0. Er merker på reima som skal stemme overens med merkene på reimhjulene, helst bør en vel bruke låseverktøyet, men er usikker på om det er mulig å få det på baki der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde låseverktøyet til pumpereimen når jeg byttet. Det var utrolig knotete å få det på, samtidlig som man skulle få tredd på ny reim. Så jeg endte med å først sette på ny reim og bruke verktøyet etterpå bare for å dobbelsjekke timingen. Men man ser det uansett godt med hvite stripene på reima og merkene på reimhjulene. 

 

Helt grei jobb, men helt klart en jobb man børr ta seg god tid til. Også en fordel å få være i fred å ikke ha noe mas rundt seg:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør nok noe ja. D4 har en timet drivstoffpumpe, så om den kommer ut av sync, så vil nok motoren gå dårlig. Om den vil gå i det hele tatt.

 

Slik jeg forstår den typen pumper, så leverer de tidvis høyt trykk, eller drivstoff i "støt" i takt med motoren. Noen voksne her kan sikkert forklare det bedre, eventuelt korrigere meg om jeg tar feil. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Terjehimle skrev:

Gjer det noko om reimhjulene flytter på seg? Det er vel bare ei pumpe?

Regner med du mener på dieselpumpa. Det er merker på reima som skal stemme med merkingen på drevene til kammen og pumpa, ingen krise om pumpa roterer, bare det stemmer til slutt. Ideelt bør du jo sjekke med låseverktøy som Andreazz har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...