Gå til innhold

RRS TDv8 med dunking og av og til hyling i aksling/bremser


E-Hammer

Anbefalte innlegg

Heisann.
Jeg opplever litt for ofte at jeg har en ubestemt dunke lyd i fra det jeg tror er fram aksling på venstre side. Opplever at lyden som oftest kommer når jeg kjører ut i fra parkeringen på jobben. Der rygger jeg alltid bilen inn. Flatt og fint underlag. Lyden forsvinner rimelig fort om jeg gir på litt gass/kommer over en viss hastighet.

Av og til hender det seg også at det oppstår noe voldsomt med hyling fra samme side også. Typisk lyd som man kan oppleve om det er en stein e.l. som kiler seg fast mellom bremseklosse og bremseskive. Sist dette kom var da jeg skulle kjøre siste bit av dårlig glatt vei opp til hytten. Jeg stoppet opp i lia og brøyt litt på alu dekselet på innsiden av bremseskiven, og vips. Så var lyden borte. 

Jeg ser ingen umiddelbare feilkilder ved overfladisk inspeksjon.

Noe tips til hva som forårsaker dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.1.2019 den 14.54, MariusMorch skrev:

Hylelyden er vel bremseskjoldet. Om det høres som om du heller grus i en søppelkvern, eller bremser et godstog. 

 

Svinger du på rattet når du opplever dunkelyden? 

 

 

Det er nok bremseskjoldet, men hvorfor? Skal dette skjer titt og ofte? Noen man kan gjøre for å unngå det?
Trenger ikke å må svinge på rattet for dunkelyden. Den kommer med engang jeg kjører, opp til en viss hastighet. Deretter er den borte i flere dager, evt. uker.

På 2.1.2019 den 18.16, lafterolf skrev:

Hjullager er sjekket? Sånne lyder er greit å sjekke ut før omfanget blir for stort.

Ikke sjekket av meg, kan ta en runde med verksted å høre om de har vært å sett på det ifbm. med noen servicer.
Det rare er at det er så variabelt når det oppstår. Nå har det egentlig vært stille i mange uker. Mens før jul var det nesten hver dag en liten periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremseskjold er festet med 3-4 Bolter. Men salt og aluminium som skjoldet er laget av reagerer ofte og ødelegger festet. Så det blir litt slakkere. Så kommer det stein mellom den roterende skiven og det stillestående skjoldet. 

 

Jeg har aldri byttet det på RRS. Men på bmw kan man løse dette ganske enkelt med å kjøpe noen vanlige skiver. Skru løs bolten som fester. Legge mellom skiven og stramme til. Problem løs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...