Gå til innhold

d3, 2,7tdv6 Bruksbil.


crashbanger

Anbefalte innlegg

Jeg skal nå selge min kjære d3. Grunnen er for å kvitte meg med litt gjeld og anskaffe et LR produkt som forhåpentligvis er rimeligere å holde og enklere mekanisk. Orginal 7 seter.

 

Den har gått 273000km ca. Det har blitt byttet autmatkasse på den. Den girer utrolig fint.

Den fremstår ikke som noe prakteksemplar og har noen feil.

 

Jeg har gjort følgende:

- regreim byttet sommer 2018. Merk: kun byttet den Timede remmen. Pumperem ikke byttet. Rettet opp i liten timingfeil fra forrige eier. selfølgelig byttet strammer og pulleys i samme slengen.

- byttet vannpumpe sommer 2018.

- byttet vifterem sommer 2018 inkl. strammer.

- Byttet camshaft timing sensor sommer 2018.

- Byttet dieseltank holder/beskyttelse sommer 2018

- Byttet alt i bremsetrommel til håndbrekk sommer 2018.

- Flushet motor og kjølesystem sommer 2018.

- Byttet gasdempere til panser og bagasjerom sommer 2018.

- Byttet termostat og diverse slanger til kjølesystem Sommer 2018.

- Byttet fremre hub sommer 2018 ( hjullager).

- Byttet " driveshaft rubber boot" fremme. Selvfølgelig med nytt fett.

- Byttet ekspansjonstank for kjølevæske ( sensorfeil).

- Byttet "anti roll bar link" bak, begge sider.

 

2017, hovedsaklig sommer halvåret ble følgende gjort:

- Byttet utløser for øvre bagasjeluke.

- Nye klaver, caliper og bremseskiver rundt hele. Oppgraderte skiver og klosser fra EBC ( mener det er rett navn).

- Nye bremseslanger rundt hele.

- ca 50% nye bremserør til bakbremser. Valgte å lage en skjøt ca under førersete. Dette bør gjøre fremtidige bytter enklere.

- Ny tilhenger kontakt frem tilogmed sikringsboks i bagasjerom.

- Byttet fremre og bakre mellomaksel.

- Byttet knuckle bak, med nytt hjullager og bremseskjold.

 

Det er blitt en del småting, så det er mulig at noe blir glemt.

Per nå, så kommer jeg på følgende feil:

 

- Rasler når man f.eks cruiser i 70kmt. forsvinner ved pådrag. skjer i andre hastigheter og. Dette er muligens torque converter i følge info jeg finner selv, svigers mener dette er startkrans.

- Jeg tror det er et problem med glødeplugger.

- Webastoen funker nok ikke. aldri sett tegn til liv fra den.

- Det popper opp en gul varsellampe fra luftsystemet. Orket ikke å styre med det sommer 2018, så det har blitt liggende. Overhalingskit følger med. Når det er kjølig og tørr luft ute, så dukker varselet som regel ikke opp, så har en mistanke om jeg er heldig at at det bare er tørkeren som er problemet.

- Ryggesensor virker ikke. Forrige eier hadde båt og rygget ned i vannet ved sjøsetting. Det satt han trolig mer pris på enn ryggesensorene. Dette har blitt nedprioritert.

- Servoolje må byttes.

Innvendig deksel til nedre bakluke er skadet. Kan repareres, men min plan var å sette inn en annen plate. Ødelagt i forbindelse med at bakluken streiket. Den tilhørende "leppen" er hel, men enn så lenge ikke tilbakemontert.

- Subwooferen bare "brummer" litt iblandt, virker ellers død. ukjent feil.

- List over frontrute sitter ikke skikkelig.

- Midt sete 2. seterad er forsøkt trekt om av forrige eier, det gikk ikke helt bra.

- Askebeger er et kjent problem på disse. Nytt medfølger.

- Det lyser en gul lampe pga bremser. FORDI sviger så en bremseslitesensor hengende og mente den bare kunne klippes. Det kunne den ikke. Den kan byttes. Kan hende feilen forsvinner om man kobler den fysisk ifra. Er kanskje mulig å ordne det på en annen måte, ledningene må bare oppnå kontakt.

- Spylerdyser varmes ikke

- El-justering av speil virker ikke.

- Flere varmetråder virker ikke.

- Bakdør på pasasjerside virker ikke med sentrallås.

- Trenger en firhjulskontroll. Det oppleves ikke som et problem, men ser den sliter dekk feil. Dette er blitt utsatt pga planen om å skifte alle bærebruer til sommeren.

- Lys hus fremme på pasasjerside har noen tåkete områder. Dette gikk igjennom forrige EU kontroll.

- Setevarme på førersetet virker ikke.

- Det er et problem med rattkontrollene. Cruise kontroll virker feilfritt, men de andre virker ikke eller oppfører seg rart. Dette kan visst ha noe å gjøre med ledningene frem til rattet å gjøre.

 

Det følger med diverse deler.

Ny Starter ( ikke noe galt med den som sitter på)

Ny servopumpe.

Ny Oljepumpe, Den nåværende så ok ut.

Diverse nye bolter osv i forbindelse med planlegging av arbeid i motorrommet.

Verktøy til låsing av crank.

 

Nye A/T dekk sensommer 2017.

 

Den er ikke blitt "offroadkjørt" i mitt eie.

 

Mer info kommer. Den skal selges, men det må få en fornuftig pris for den. Kom gjerne med noen fornuftige bud. Seriebil i størrelsen 109, kan være aktuelt for innbytte.

Det kommer bilder av interiør, men må vaske og støvsuge litt først! Interiør er Beige. Ikke Navi.

 

Min orginale plan for bilen i år, var å bytte alle bærebruer og dempere. samt overhale de to siste drivakselene.

Den Må EU godkjennes i mai(?), men selges ikke På grunn av dette, jeg var opprimmelig forbered på å få den igjennom selv.

 

Sms 98sekstifem2625, eller skriv til meg på messenger; Thomas Bhaiji, da er det lettere å sende bilder osv.

 

oppdatert 1.1.18 1830. lagt til noen flere kjente feil.

 

IMG_2344.JPG

IMG_2466.JPG

IMG_2467.JPG

IMG_2470.JPG

IMG_0956.JPG

DSC_1860.JPG

DSC_1873.JPG

Endret av crashbanger
lagt til flere feil. Oppfordret til bud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på pris ennå. Det ser ut til at tilsvarende biler selges for 100-150000 ish. 

130000,- er kanskje et godt sted å begynne.

denne ble lagt ut i full fart istad, så det kommer mer, den blir en liten oppdatering om at spylerdysevarmer ikke funker, el-justering av speil funker ikke, samt ikke alle varmetråder i frontrute funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er vel verdt det den blir solgt for, men tatt i betraktning alt som kkke virker, tror jeg du må vente lenge for å få noe særlig mer enn 85 - 90.

 

Markedet for eldre biler som en gang var i toppsjiktet, og som nå har ganske mye mangler, er nok ikke særlig stort, desverre. Synd for deg som selger.

 

Fint at du er ærlig med alle mangler.

 

 

Endret av rang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, rang skrev:

Bilen er vel verdt det den blir solgt for, men tatt i betraktning alt som kkke virker, tror jeg du må vente lenge for å få noe særlig mer enn 85 - 90.

 

Markedet for eldre biler som en gang var i toppsjiktet, og som nå har ganske mye mangler, er nok ikke særlig stort, desverre. Synd for deg som selger.

 

Fint at du er ærlig med alle mangler.

 

 

Jeg er enig. Kombinasjonen høy km oh mye feil og mangler gjør at den klassifiserer som rep objekt. Kompis ser på disse bilene for tiden og vi har sett på en del nå. Kilometer i seg selv er ikke avgjørende, men feilene gjør at jeg tenker egentlig 70-75. 

 

Lykke til med salget uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik som regelverket er, så har man jo ikke noe annet valg enn å være helt ærlig og åpen om alt. 

Den har flere småfeil, det er jeg dessverre veldig klar over. Men, for den som tar over bilen, så er det ikke voldsomme utgifter som skal til, før man har nesten nytt understell og et velfungerende drivverk. 

Men det er klart at spylerdyser som ikke virker, er bare en av flere feil for kjøper :/ det er litt av grunnen til at jeg enn så lenge kun har lagt den ut her, i håp om å finne en kjøper som ser forbi en del av disse «småtingene».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvordan regelverk er, så bør man være ærlig:rolleyes:

 

De fleste medlemmer her, som kan være i markedet for en D3, vet nok hva det koster å fikse opp en slik bil. Mulig du kan komme bedre ut av et salg ved å fikse den selv. 

 

Jeg vil ikke være negativ overfor deg, men tror nok du har (alt) for store prisforventninger.

 

Lykke til med salget:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatt i betraktning de andre som ligger ute på finn.no tror jeg dessverre også at du har "lagt" deg noe høyt i forhold til pris og feil. 

Det gikk en rett før jul som slura i Gjøvik, denne ble solgt for rundt NOK 75.000, det lå også en annen ute i Oslo som hadde flushet girkasse osv. i forbindelse med salg til NOK 89.000. 

Ser man på listen over feil er nok dette en bil du kan selge rundt NOK 70.000 - som de andre er inne på kan du nok få en bedre pris om du utbedrer feilene selv. 

 

Når det er sagt er jeg i markedet for å kjøpe en D3, følger med på hver eneste bil som blir lagt ut. Du skal ha stor kudos for ærligheten :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var overhodet ikke sikker på pris da jeg la ut. Blant annet grunnet de jeg selv har sett på finn har få skrevne feil, men dog ser penere ut.

har endret på selve annonsen og kom gjerne med bud, evnt stikk innom og kikk på den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg være helt ærlig tviler jeg på at alle D3'er på finn er "velholdte og uten feil". Det er tross alt biler som er opp  i mot 14 år gamle som har gått i saltlaka i Norge. De er nok egentlig flere av dem som burde vært priset en del lavere. Jeg tror de fleste har litt drømmepriser i utgangspunktet, og det at sammelignbare biler står til en sum på finn, betyr ikke at de blir solgt for den summen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...