Gå til innhold

D2 04 ryggesensor og descent hill controll


MS86

Anbefalte innlegg

Hei

har ryggesensor på bilen men ikke helt forstått hvordan den fungerer. 

Aktiverer jeg den blinker det i det lille lyset på bryteren, men ingen lyd eller noe annet som forteller meg at jeg nærmer meg noe. 

Hvordan skal den egentlig oppføre seg?

 

Har også prøvd dhc. Trykker inn knappen og det piper og blinker i instrumentpanelet og når jeg setter utfor kan jeg ikke si jeg føler bilen har kontroll :) 

skal den stå i et spesifikt gir etc for å fungere?

 

Endret av MS86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra interwebben:

 

How to use HDC

The Owners manual provides operating instructions for the HDC that are basic at best.

  • HDC can be engaged in high or low range but only operates in Low Range.
  • The green HDC light illuminates solid in Low, and flashes in High.
  • Vehicle must be travelling at less than 50kmh/31mph.
  • Clutch must not be pressed (manual vehicles only)

In the Driving Techniques sub-section of the Off-Road Driving section, the Descending steep slopes page contains additional information on how to use rather than simply enable HDC.

  • Stop at least one vehicle length before the slope.
  • Engage Low.
  • Select 1st gear / D1.
  • Engage HDC (ie press button).
  • Unless necessary to stop do not touch brakes or clutch.

The manual also notes that if the vehicle begins to slide HDC will accelerate the vehicle to maintain directional stability, but will automatically slow the vehicle as soon as possible.

Refering to Tom Sheppard's The Land Rover Experience book (1994 edition), it's interesting to note that the HDC behaviour apparently matches the recommended driver action in the these circumstances.

Sheppard notes that If the ground is too slippery to provide the grip for the retardation of the throttle-off engine and you begin to slide, be ready to use the accelerator to help the wheels 'catch up' with the vehicle and eliminate any wheel slide.

He also comments that There may be occasions - typically long descents of loose ground or extremely slippery clay, steep initially - where low range 2nd gear will be better in order to preclude an initial sliding-wheel glissade.

My guess is that the claims that HDC "runs away" are based incidents where the Disco has started sliding due to loss of traction and HDC has accelerated in a attempt to regain control.

Autobox “Pro Tip”

For best engine braking in low range put the box into Manual mode by pressing the mode button immediately behind the shifter. As the Owners manual states “Manual mode will provide maximum vehicle control and engine braking - ideal for use in severe off-road conditions.“

What the manual doesn’t mention is that with 0% throttle the Auto will lock the torque convertor in 1 and 2 when revs exceed a specific value.

From testing I did a few years ago with a Nanocom 1 while watching the TC lockup (solenoid 3) it appears the lockup occurs at around 2000 rpm, and the Torque Convertor unlocks again when revs drop below this point. An AULRO user who is a big fan of this function says that it occurs at 1800 rpm and stays locked for much longer periods. As the Auto takes into consideration rpm, throttle, roadspeed and current engine torque plus preprogrammed shift maps so it’s quite possible that both data points are correct depending on conditions.

The low range, 1 or 2, 0% throttle lockup seems to correlate with a road speed slightly higher than the minimum target speed of the HDC. Even without the use of HDC this 0% throttle lockup noticably “pulls back” the speed. If you keep an eye on the Tacho you’ll see the revs spike when the lockup engages then drop back.

Target Speed

One of keys to understanding HDC is the concept of target speed. This is only mentioned in passing in the Owners manual but is well documented in RAVE and the New Discovery Technical Briefing pdfs.

The minimum target speed depends on the transmission type, gear selected, and the terrain being traversed. If the terrain is very rough, very slippery, or the vehicle is negotiating tight corners a “Reduced” mode of operation is triggered which lowers the minimum target speed. The table below gives the minimum speeds in kilometers per hour.

 

http://www.discotd5.com/drive-train/discovery-2-hdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående ryggesensor.

Min lyser konstant og piper konstant i 20-30 sekunder, så er den stille.

Ingen reaksjon når noen blokkerer for sensorene?

Andre gang jeg setter i revers, så piper den ikke, bare lyser. Fortsatt ingen reaksjon bak.

 

Stopper jeg motoren og starter igjen så begynner den med piping i 20-30 sekunder igjen. (Dette er hver gang, 1 rygging = konstant piping. Andre rygging = ikke piping)

 

Hvordan feilsøker jeg dette? Har Hawkeye ver. 8.02 men den viser ikke noe om sensorene (Jeg finner ikke noe om ryggesystemet i Hawkeye).

Skulle gjerne ha slått av auto rutevisker i rygging også, veldig irriterende at den gnir sand utover en tørr bakrute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lafterolf skrev:

Du hadde problem med ryggelys. Tror jeg ville fått det på stell først. Kan tenkes sensorene aktiveres når bilen registreres i revers?

Bakruteviskeren styres av BCU tror jeg. Kommer du inn på den?

Ryggelys og ABS feil er på en annens bil som jeg reparerer ;)

Min egen har denne ryggesensor feilen.

 

Leste på Engelske forum at rygge sensorene i støtfanger skal gi fra seg så vidt hørbare klikkelyder når de virker, og at de er utsatt for irr og dårlige kontakter baki der.

Tror jeg begynner med å lytte på dem. (Tenning på, motor av, sette i Revers) Lytte på hver enkelt og så sjekke kontakter og ledninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har feilsøkt en del på ryggesensorer nå.

Med tenning på og bilen i revers (Motor av), så høres så vidt en sånn ekkolodd klikking på de sensorene som virker (Du må høre veldig godt etter, all bakgrunns støy ødelegger).

 

Trodde de var gode når jeg bytta en i sommer, men jeg har vist kun 2 midtre som virker. Så nå må jeg kjøpe to til.

Jeg har god kontakt frem til hver enkelt, så det er selve sensorene som er defekte.

 

Å koble fra en og en virker ikke, da blir det brudd i hele kretsen.

Så eneste som funker er å lytte etter flaggermus smatting ;)

Endret av tiopet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...