Gå til innhold

FL1 1.8L bensin: problemer med ujevn gange - innspill


Yann

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg nylig blitt eier av en FL1 1.8 L bensin 2004-modell.

 

Bilen, og motor, har gått 130.000 km.

 

Utfordringen er, etter bytte av toppakning og div. (se under for oversikt over hva som er gjort) at motoren orker mindre enn den skal.

 

Jeg ønsker innspill med tanker om hvordan jeg skal gå videre i feilsøking.

 

Problemen er mest merkbare ved kjøring direkte etter en kaldstart.

 

Når motoren er varm, orker den generelt lite, og i tillegg får den store problemer ved 4000-4500 rpm. Da begynner motoren å fuske, og dersom jeg provoserer ved å fortsette å pøse på med bensin, får motoren "kvelningsfornemmelser". Da faller turtallet av seg selv til 3000 rpm, hvor motoren igjen begynner å låte mer som normalt.

 

Ved kjøp hadde bilen defekt toppakning.

Denne er nå byttet til en N-serie pakning (videreutvikling av MLS-pakning). I forbindelse med bytte er følgende gjort:

- byttet til forsterket oil-rail 

- ventiler og ventilseter slipt (tettet noe dårlig før sliping)

- toppen ble plana (tok vekk minimalt, 1-2 hundredels millimeter da toppen egentlig var veldig fin, og ikke viste klare tegn til å være "bløtkokt").

- ny vannpumpe

- nye simringer på enden av kamaksler

- bytte av registerreim (var ikke gjort før)

- ny termostat på 82 grader som sitter mellom blokka og radiator (jepp, jeg har sjekka, termostathuset mellom blokka og torpedovegg er tomt)

- bytte av oljefilter og påfylling av Castrol 5w40

- ny pakning på innsugnigsmanifold og det øverste dekselet på motoren

 

Sylinderfôringer virket å være i god stand uten merkbar slitekant, så dem tok vi ikke ut for nærmere inspeksjon. 

 

Luftfilter virka å være OK, så det har jeg ikke bytta.

 

Ved første start etter overhaling av motor startet den på første kinn av starteren.

Og gikk såpass greit, tross alt, at det virker lite sannsynlig vi har bomma på timing av kamaksler mot veivaksel.

 

I feilsøkingsprosessen har jeg byttet til 4 nye tennplugger, og kjøpt brukte coiler med tilhørende pluggledninger av Mr Rover 75 her inne på forumet. 

 

Når jeg tester coiler samt de løse kablede plugghettene virker disse å fungere som normalt. Dvs. jeg hører jeg det "slår over" som det skal når jeg løfter opp enten coil eller løs pluggledning. Óg sylinderen uten tilstrekkelig kontakt mellom coil/plugghette og selve tennpluggen "detter ut".

 

Min far, som generelt har god greie på motorer, men ikke kjenner K-serie motoren, har lansert hypotesen om at det kan være en defekt sensor. Kanskje veivakselsensoren.

 

Jeg er klar over at det sikkert ville være fornuftig å få stilt en diagnose elektronisk for å finne ut av hva som kan være galt.

Men. Jeg har litt dårlig tid på meg ifht. å få den igjennom EU-godkjenning (opprinnelig frist utgang november).

Óg jeg har ikke tilgang til noen her lokalt, som jeg vet om og som har diagnoseverktøy.

 

På verksted vil de sikkert kunne hjelpe med, men da går fort dagene innen jeg får time. Og dyrt blir det óg. 

 

Er det noen som har forslag til hvordan jeg bør gå frem for å feilsøke?

Endret av Yann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips jonaf!

 

Jeg nappet ut kontakten på sensoren som sitter i aluminiumsstussen på vei inn i blokka (posisjonert mellom blokka og radiatoren).

 

Det førte til at viftene begynte å gå for fullt.

Samtidig var det ingen endring å spore på motorgange.

Jeg dro turtallet opp i 4000-4400 rpm og da "dør" turtallet vekk (som beskrevet over).

 

Er jeg noe klokere av det (spørr han som kan lite om bilelektrisk)?

 

 

Endret av Yann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Yann skrev:

Takk for tips jonaf!

 

Jeg nappet ut kontakten på sensoren som sitter i aluminiumsstussen på vei inn i blokka (posisjonert mellom blokka og radiatoren).

 

Det førte til at viftene begynte å gå for fullt.

Samtidig var det ingen endring å spore på motorgange.

Jeg dro turtallet opp i 4000-4400 rpm og da "dør" turtallet vekk (som beskrevet over).

 

Er jeg noe klokere av det (spørr han som kan lite om bilelektrisk)?

 

 

Da fant du ut at det ikke er temperatursensoren som gir signal til motorstyringen som er årsaken til problemet. Uten å lese ut feilkodene blir det lett famling i blinde. Sjekket bensinfilteret/bensinpumpen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, da var det som jeg tenkte. 

 

Nei, jeg har ikke rukket å sjekke bensinfilter.

Jeg skal sjekke det, så snart jeg ee frisk av halsbetennelse.

Er det ikke filter eller bensinpumpe får jeg tasse avgårde til et verksted for å få stilt en diagnose.

 

Jeg ble ferdig med overhaling av motoren rett før jul, og siden har jeg vært sjuk.

Det har sålangt frista mer å sjekke ut de tingene hvor jeg slipper å krabbe under bilen. Dermed har også feilsøking blitt litt planløs.

Endret av Yann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Yann skrev:

OK, da var det som jeg tenkte. 

 

Nei, jeg har ikke rukket å sjekke bensinfilter.

Jeg skal sjekke det, så snart jeg ee frisk av halsbetennelse.

Er det ikke filter eller bensinpumpe får jeg tasse avgårde til et verksted for å få stilt en diagnose.

 

Jeg ble ferdig med overhaling av motoren rett før jul, og siden har jeg vært sjuk.

Det har sålangt frista mer å sjekke ut de tingene hvor jeg slipper å krabbe under bilen. Dermed har også feilsøking blitt litt planløs.

 

For å finne ut om det er bensinmangel kan du dusje bensin inn i innsuget mens motoren går og se om det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slitne insprøytnings dyser? sliten throttlebody? .. bestill billig brukt deler å teste med. :)  sliter med at min har litt ugjevn gange selv på tomgang. men den dør ikke på 4000+ 

 

hmm.. kansje bestille dyser nye?.  eventuelt hele innsprøytninga fra ett vrak motoren skar seg på eller noe :)

 

foresten.. sier ecu'en noesomhelst etter at den har fusket? 

 

på innsuget sitter det og noen sensorer, sjekk om noe endrer seg etter å ha nappet ut noen av disse. sjekk og feilmeldinger fra ecuen

Endret av robl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensinpumpe og filter ser ut til å være i orden.

Vi koblet av bensinslangen fra tanken, putta inn en gummislange og startet pumpa - det rant rikelig med bensin. 

 

Jeg tror det blir det siste jeg prøver ut før jeg har avtale på verksted for kodeavlesing på mandag.

 

Takk for innspill folkens!

 

More Monday. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, smejan skrev:

Hva var feilen?

Hvis du ser under min tråd "FL1 1.8L bensin: problemer med ujevn gange - innspill" lenger ned i Freelander forum, har jeg skrevet om det der.

 

Hilsen Yann (som vil unngå dobbeltposting)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

for øvrig ang termostaten du listet.  jeg har også brukt den siden påske, og kjørt en del med hawkeye total koblet på for å se litt forskjellige data..   men uansett, nå er normal drifts tempratur 80-85 grader, mot 90-95 med gammel termostat.   

https://www.dmgrs.co.uk/products/prt-thermostat-rover-75-mg-zt-1-8-k-series-pem100990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...