Gå til innhold

D3 - nytt medlem


Pledrik

Anbefalte innlegg

Hei:). Da har jeg endelig kommet til fornuft og fått meg en nydelig 09 D3 HSE, 213.000 km og alle servicer møysommelig fulgt på merkeverksted. Stornoway grey med beige skinn:). Sist service for 1000 km siden, med bl.a. nye glødeplugger. Er storfornøyd, og har bestilt noen småting for å få den 100%. Bilen kjører veldig bra, og er ingen ulyder eller nevneverdige skavanker. Er mye på fjellet og gleder meg til å lære bilen å kjenne.

 

Har dog merket at bilen ikke er glad i kaldstart. Er på hytta nå,og med minus 8 i dag så tok det fire-fem forsøk før hun tente (bilen, altså). Det som er litt merkelig er at startmotoren kutter ut etter kun et kort forsøk - dette skjer de første to/tre gangene. Deretter får jeg hengt på startern, og da starter bilen fint etter et par runder. Er dette vanlig?

 

har også forstått det slik at disse bilene har webasto fra fabrikk, men at disse kun brukes som tilleggsvarmer når motoren går. Hva er enkleste og beste løsning for motorvarming? Er ofte på seter’n uten strøm, så dieselvarmer er å foretrekke (har aggregat som kan brukes dersom det er best). Noen gode råd? Evt hvem som er gode på dette i Oslo-området?

 

På forhånd takk, og takk for et herlig forum! Legger ved et par bilder fra Jotunheimen i går:)

8B4AA9D5-A162-4945-9BC5-CDEEA5B39293.jpegE8BBAD5B-DA82-44B9-BF79-DC847B2B8199.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og velkommen til forumet, og gratulerer med en flott bil. :)

 

Må innrømme at jeg er på litt tynn is når det gjelder D3, selv om den deler _veldig_ mye med D4, så ta mine uttalelser med en klype salt, også blir jeg forhåpentligvis korrigert av noen voksne her inne om jeg tar feil.

 

Biler levert til Norge skal normalt ha vinterpakke med webasto ja, som fungerer som tilleggsvarmer som du nevner. På D4 finnes det også noe som heter "Timed Climate" som gjør at man kan sette starttid på webastoen, slik at denne starter på gitt tid uten at motoren går. Dette er riktignok tilleggsutstyr, men det er bare en programvaresnutt, så det kan legges inn i ettertid. Usikker på om dette finnes for D3. Det skal imidlertid være mulig å ettermontere fjernstart for webastoen, slik at den kan startes uten at motoren går. Vil anta at det vil være den beste løsningen for en hyttenomade som deg. :)

 

Vi har en Freelander 2 som av og til hikker under start, men det er bare av og til. Det kan hende at du bør få tatt en diagnose for å se om bilen har logget noen feil, særlig om dette er et gjentagende problem i kulde. Den burde starte relativt lett med nye glødeplugger. Om du har tenkt å ha bilen en stund, så er det nok en god idè å ha et eget diagnoseverktøy. Personlig har jeg IIDTool BT, og synes det fungerer bra. Ellers er det vel Hawkeye som er alternativet. Ikke tenk på å kjøpe en generisk feilkodeleser. Den vil i beste fall bare gi deg delvise svar.

 

Jeg bruker Techno Classic på Liertoppen når det er ting som hverken jeg eller min "faste" mekaniker utenfor Fredrikstad ikke har lyst til å ta i, og har hatt god erfaring med de. De fikset en gretten webasto for meg nå for et par uker siden. Du kan jo ta en telefon og høre hvilke muligheter de har til å hjelpe deg, og om de evt kan montere en fjernstart for deg. Hvis ikke kan de kanskje peke deg videre til noen som kan.

 

Håper du får mye glede av bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, trondshj skrev:

Hei, og velkommen til forumet, og gratulerer med en flott bil. :)

 

Må innrømme at jeg er på litt tynn is når det gjelder D3, selv om den deler _veldig_ mye med D4, så ta mine uttalelser med en klype salt, også blir jeg forhåpentligvis korrigert av noen voksne her inne om jeg tar feil.

 

Biler levert til Norge skal normalt ha vinterpakke med webasto ja, som fungerer som tilleggsvarmer som du nevner. På D4 finnes det også noe som heter "Timed Climate" som gjør at man kan sette starttid på webastoen, slik at denne starter på gitt tid uten at motoren går. Dette er riktignok tilleggsutstyr, men det er bare en programvaresnutt, så det kan legges inn i ettertid. Usikker på om dette finnes for D3. Det skal imidlertid være mulig å ettermontere fjernstart for webastoen, slik at den kan startes uten at motoren går. Vil anta at det vil være den beste løsningen for en hyttenomade som deg. :)

 

Vi har en Freelander 2 som av og til hikker under start, men det er bare av og til. Det kan hende at du bør få tatt en diagnose for å se om bilen har logget noen feil, særlig om dette er et gjentagende problem i kulde. Den burde starte relativt lett med nye glødeplugger. Om du har tenkt å ha bilen en stund, så er det nok en god idè å ha et eget diagnoseverktøy. Personlig har jeg IIDTool BT, og synes det fungerer bra. Ellers er det vel Hawkeye som er alternativet. Ikke tenk på å kjøpe en generisk feilkodeleser. Den vil i beste fall bare gi deg delvise svar.

 

Jeg bruker Techno Classic på Liertoppen når det er ting som hverken jeg eller min "faste" mekaniker utenfor Fredrikstad ikke har lyst til å ta i, og har hatt god erfaring med de. De fikset en gretten webasto for meg nå for et par uker siden. Du kan jo ta en telefon og høre hvilke muligheter de har til å hjelpe deg, og om de evt kan montere en fjernstart for deg. Hvis ikke kan de kanskje peke deg videre til noen som kan.

 

Håper du får mye glede av bilen. 

 

Takk for gode innspill, skal høre med Techno Classic. Er litt grønn på diagnoseverktøy, men høres ut som en veldig god ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 1 på styring av webasto vil jeg si er altox wbus 5 som du får her https://www.landroverbutikken.no/webastostyring/1602-altox-gsm-can-vifte-og-spjellstyring.html denne monterer du fint på egenhånd, virker kanskje litt skummelt når du skal til å koble deg inn på ledningsnettet men dette klarer en 8åring å få til :) her får du komplett pakke med det du trenger for å fjernstyre webasto'en, resete den hvis den går i lock out, du kan starte den med vanlig sms eller via nettet. Legge inn ukentlige start stopp på webasto'en :)

 

Høres merkelig ut att den sliter med nye glødeplugger, ville ha fått sjekket om de faktisk har byttet alle 6 for dette er ikke normalt. Min d3 kan være sånn men jeg har noen dårlige eller gående glødeplugger så bruker webasto'en når det er kald før oppstart. 

Vedrørende verksted så er strømmen bil veldig mye brukt her i miljøet da de har lang og bred erfaring med land rovere :)

 

Diagnoseaperat til d3 er det nok iidtool som gjelder, nanocom evolution er også bra til denne modellen men er litt mer tungvindt en iidtool. Hvis du velger å kjøpe selv så gå for en av de siden da kan du lese av alt av feil, programmere inn nye komponenter og låse opp ting i ecu'en som eks ryggekamera osv :)

 

Hvis ikke så er det sikkert en på forumet som stiller opp :)

Grattis med ny, fantastisk bil og velkommen i familien :) du spør, lrforumet har nok svaret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, knikeren skrev:

Nr 1 på styring av webasto vil jeg si er altox wbus 5 som du får her https://www.landroverbutikken.no/webastostyring/1602-altox-gsm-can-vifte-og-spjellstyring.html denne monterer du fint på egenhånd, virker kanskje litt skummelt når du skal til å koble deg inn på ledningsnettet men dette klarer en 8åring å få til :) her får du komplett pakke med det du trenger for å fjernstyre webasto'en, resete den hvis den går i lock out, du kan starte den med vanlig sms eller via nettet. Legge inn ukentlige start stopp på webasto'en :)

 

Høres merkelig ut att den sliter med nye glødeplugger, ville ha fått sjekket om de faktisk har byttet alle 6 for dette er ikke normalt. Min d3 kan være sånn men jeg har noen dårlige eller gående glødeplugger så bruker webasto'en når det er kald før oppstart. 

 

Vedrørende verksted så er strømmen bil veldig mye brukt her i miljøet da de har lang og bred erfaring med land rovere :)

 

Diagnoseaperat til d3 er det nok iidtool som gjelder, nanocom evolution er også bra til denne modellen men er litt mer tungvindt en iidtool. Hvis du velger å kjøpe selv så gå for en av de siden da kan du lese av alt av feil, programmere inn nye komponenter og låse opp ting i ecu'en som eks ryggekamera osv :)

 

Hvis ikke så er det sikkert en på forumet som stiller opp :)

Grattis med ny, fantastisk bil og velkommen i familien :) du spør, lrforumet har nok svaret :)

 

Takker! Altox høres bra ut, skal sjekke:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i dag kjørt til seter’n på 1000 moh i jotunheimen, siste etappen i stedvis dype snefokker. Dette beistet av en bil er bare helt fantastisk. Selv med 21-tommere (piggdekk) så gikk dette knirkefritt. Måtte ty til sneprogram og lavgir, og var rett og slett skikkelig gøy. Tok fire starforsøk i dag morges, men gikk greit. Rule Brittania:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, knikeren skrev:

Fikk du prøvd ut HDC? Glimrende på i såpeglatte nedoverbakker :)

 

 

Jepp, funker fjell:). 

 

Har søkt en del her på løsninger for musikkstreaming. Har BT telefon og stor stereo, men ikke DAB. Aux-tilkoplingen er helt ubrukelig (får bare lyd på høyre side med veldig lav output). Kunne tenkt meg en enkel men usynlig løsning for streaming, trenger forsåvidt ikke DAB. De løsningene jeg fant omtale av her er jo litt gamle, tips til beste løsning pt tas i mot med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, knikeren skrev:

Så denne i dag som jeg tenker å prøve, koster litt men virker som den er verdt pengene ARMr7qJ0hXXVQILSnh1Htgw8FP3IHAIZtqCGGsT_95mAT_ohiEsJw

Jeg har lagt inn autodab i min, funker bra men litt tungvind meny 

 

https://britishamericanconcepts.com/product/lrbt-1/

 

Den ser perfekt ut, takker:). Bestiller med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...