Gå til innhold

Frihjul på generatorens reimskive. Hvorfor?


Tore Kjernmoen

Anbefalte innlegg

Nix, det er generatoren jeg tenker på.  Bakgrunnen er at min lille Auda A2 har begynt å lage ulyder og det er visst defekt frihjul på generatoren som får reimstrammeren til å gå amok.  Byttet selvsagt reimstrammer og reim da jg trodde strammeren var gåen men det var før jeg fant ut at det var frihjulet som forårsaket dette.

 

Siden generatoren drives av motoren og aldri selv "kjører fra" motoren kunne jeg ikke fatte og skjønne hva poenget med et frihjul skulle være.  En clutch a.la. ac kompressor ville vært mer forståelig. 

Siste døgn har jeg lest meg opp og funnet ut at f.eks. når motoren retarderes før en legger inn høyere gir gjør frihjulet at generatoren fortsetter å rotere mens motoren kan retardere raskere uten å måtte bremse generatoren.  Siden motoren i Audaen bare er kvart (tre sylindere) kan det være at ujevn rotasjon også spiller inn.  Den har bl.a. en uvanlig styring av innsprøytningsmengde og tidspunkt pga. dette.

 

Frihjulet kan ryke på to måter.

  1. Frihjulet låser seg.  Derved vil det nappe i viftereima når motoren retarderer mer enn hva motstanden i generatoren får generatoren til å gjøre.  Dette er tilfelle på min.
  2. Frihjulet frikobler helt og roterer fritt begge veier.  Da slutter generatoren å lade.  Reimhjulet kan løsne og falle av i et slikt tilfelle.

https://youtu.be/M8735oG0k8Y

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan for så vidt se poenget ved raskt turtallsfall selv om det muligens bare er et teoretisk problem men i videoen går jo motoren med fast turtall/tomgang og reimen hopper og danser vilt. Jeg ville heller gjette på at frihjulet retter opp en designfeil som gjør at reimen må legges i et uheldig mønster...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok være.  Eller at det gjør andre designløsninger mulig...  Jeg kan tenke meg at muligheten gripes begjærlig når noe må lages så kompakt som i en A2.  Nå virker det som om frihjul begynner å bli nokså vanlig og blir brukt selv om det kanskje ikke er strengt tatt nødvendig.  Uansett greit å være klar over hva det er og hvordan det kan oppføre seg.  Hermed er de som ser dette litt mer opplyst.

 

Kanskje verdt å nevne at reimhjul med frihjul har plastlokk.  Lett å se for de som lurer på hva de har.

 

AMR3107.JPG

Uten frihjul

 

s-l300.jpg

Med frihjul

Endret av Tore Kjernmoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder en knapp på ujevn gange og retardasjonsbegrensningen.

Man får mer lading ut av dynamoen og innmaten spares for mye røkk og napp.

Og da kan man spare litt kroner i produksjonen.

Kun teori fra min side i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎28‎.‎12‎.‎2018 den 23.30, Tore Kjernmoen skrev:

Generelt spørsmål uavhengig av bil eller motortype.

 

Mange generatorer har reimskive med frihjul.  Er det noen som vet hvorfor man har satt på et frihjul?

SveinHa har svaret, om frihjulet ikkje retter opp design så gjev det mogelegheit for lang og kronglete reim. Frihjulet endrar eigenfrekvens til systemtet av alle komponenta reima driver og flytter rundt på resonans. Det blir tydeleg illustrert med feil på frihjulet, det blir då resonans og eigensvingingar i reima.

 

I desse drivstoffsparetider hjelper frihjulet sikkert også med å redusere drivstofforbruket eit prommilepoeng. Motoren bremser ikkje generatoren ved bremsing, det gjer berre generering av elektrisk straum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...