Gå til innhold

Vare til personbil - Discovery 3


Bjørn_C

Anbefalte innlegg

Da har jeg bygd om min disco 3 09 mod fra varebil til personbil. Grei skuring med jobben hva kun tre bolter mangla. 

 

På visning i dag fikk jeg mangel på;

- airbag dokumentasjon om status. (spilte ingen trille om de var kobla av eller på, men status her skulle evt inn i vognkort). 

-Id tag under panser (klistremerket på venstre side hadde fått slitt bort siste siffer av understellsnummer). 

 

 

Dere som har gjort dette før; hvor skaffet dere airbag dokumentasjon fra? Hos meg holdt det ikke med en bekreftelse på mail fra motorpool at de fortsatt var aktive. 

 

Id tag; hvor kan denne bestilles fra? Og tar det lang tid? Koster sikkert en arm. Ikke skjønner jeg hva den er god for når understellsnummer er innpreget på ramme og visst nok uker vindu.

 

kjenner jeg blei litt frustrert nå, menbilen kledde de hvite skilte sine ;) 

 

Og god romjul og godt nytt land rover år folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klistremerket må du bestille hos forhandler. Tar lang tid, og koster hvertfall en finger, kanskje to.

 

Var en annen her som fikk dette kravet om dokumentasjon på airbag. Søk og se hva du finner, husker ikke utfall. Skjønner ikke problemstillingen, det er en og samme airbag for første og andre seterad, ikke mulig å deaktivere halve. Husker det ble påpekt forrige gang, om ikke det er krav til deaktivering av airbager ved ombygging til varebil, hvorfor skulle noen ta seg bryet. (Er jo heller ikke mulig)

Lykke til.

 

Bygde om min til 7seter for 2 år siden, ble hverken åpnet panser eller spurt om airbager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så den tråden nå.  

Blir litt matt og motløs av sånt jeg. Hvorfor ta seg bryet for å deaktivere, prøvde hardt å forklare dette til biltilsynet uten hell. 

 

Klistremerket kosta en arm. 4250 kroner med 2.5 måneders leveringstid. Dyreste klistremerket jeg har vært borti. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var innom Risløkka før jul og fikk ikke godkjent ombygging. Manglet noen skruer som jeg nå har bestilt fra England. Også fikk jeg mangellapp på feil innpress på felgene. 

 

Bestilt time rett over nyttår og håper det ikke dukker opp at jeg må dokumentasjon for airbag. Bilen ble sjekket ca 1 time og 15 minutter. Alt av belter, motorrom, felger, ++. Regner med at dette med airbag burde ha stått på tilbakemeldingen jeg fikk hvis det også var en mangel.

 

Men hvis det er en fordel så kan vi kanskje gå sammen om å skaffe denne dokumentasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var inne med min 08 i sommer, sjekket de kun rammenummer på selve rammen, han brydde seg ikke om hverken nummeret i vinduet eller i motorrommet, kun det som er stemplet inn i rammen på høyreside, rett bak framhjulet.

 

Airbager var heller ikke noe tema, sjekket sikkerhetsbelter og at setene satt godt fast. Fikk mangel på en beltespenne som var litt trøblete, men denne kunne jeg bytte og få et godkjent verksted til å sende inn papirer på.

 

Lykke til videre med jobben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.12.2018 den 14.02, Nomi83 skrev:

Jeg var innom Risløkka før jul og fikk ikke godkjent ombygging. Manglet noen skruer som jeg nå har bestilt fra England. Også fikk jeg mangellapp på feil innpress på felgene. 

 

Bestilt time rett over nyttår og håper det ikke dukker opp at jeg må dokumentasjon for airbag. Bilen ble sjekket ca 1 time og 15 minutter. Alt av belter, motorrom, felger, ++. Regner med at dette med airbag burde ha stått på tilbakemeldingen jeg fikk hvis det også var en mangel.

 

Men hvis det er en fordel så kan vi kanskje gå sammen om å skaffe denne dokumentasjonen?

Om vi får behov for noe sertifiserte greier fra forhandler eller de som bygger om er det en fin tanke p gå sammen. 

 

Han som sjekka bilen min var ikke så veldig nøye på at de skal fungere - det var statusen han ville ha. om de var aktiverte eller ei. Han mente jeg kunne lese av status med en kodeleser, som verksted tok en print av. Skal vist bare stå i vognkortet om de er avslåtte eller ikke. 

 

Det idtag blei jeg litt irritert på. Han sjekka jo at rammenr stemte på samtlige plasser. Klistremerket viser jo bare totalvekt, max totalvekt og akseltrykk forran og bak. Samtlige siffer på vekt var jo ok og ikke noe unikt for min bil. 

31 minutter siden, Trs1750 skrev:

Når jeg var inne med min 08 i sommer, sjekket de kun rammenummer på selve rammen, han brydde seg ikke om hverken nummeret i vinduet eller i motorrommet, kun det som er stemplet inn i rammen på høyreside, rett bak framhjulet.

 

Airbager var heller ikke noe tema, sjekket sikkerhetsbelter og at setene satt godt fast. Fikk mangel på en beltespenne som var litt trøblete, men denne kunne jeg bytte og få et godkjent verksted til å sende inn papirer på.

 

Lykke til videre med jobben

Hvor var du inne med din? Ganske sykt at sånt varierer fra stasjon til stasjon og fra person til person.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pledrik - tanken slo meg, men slo den fra meg da jeg tenkte det fort kunne bli ugreit om det blei oppdaga.

20 timer siden, Pledrik skrev:

Litt dumt spørsmål, men hvorfor får du ikke bare laget et likt klistremerke med full nr og limer det på? Bør jo ikke se forskjell, og koster nærmest ingenting.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Var ombyggingen virkelig så enkel som å skru ut skilleveggen og bolte fast seter? Driver å vurderer kjøpa av en 09 modell varebil for å bygge om til sju seter no, alle setene følger med.

Og reint praktisk; bygger du den bare om og så bestiller du time på biltilsynet for visning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom med en 2011 D4 den 2. januar. Rett gjennom uten noen kommentarer. Og dokumentasjon av airbag i vognkortet høres bare tullete ut.

 

19 timer siden, gorbys skrev:

Hei. Var ombyggingen virkelig så enkel som å skru ut skilleveggen og bolte fast seter? Driver å vurderer kjøpa av en 09 modell varebil for å bygge om til sju seter no, alle setene følger med.

Og reint praktisk; bygger du den bare om og så bestiller du time på biltilsynet for visning?

Oppskriften ligger her: https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/bil/bygge-om/slik-bygger-du-om/?20517=0

Kort fortalt: For en bil med under 10 års fartstid i Norge så må det søkes om statusendring i Altinn. Når vedtak er klart og avgift betalt, så kan bilen bygges om og vises. Har bilen over 10 år i Norge , så kan den bygges om og vises direkte.

Skilter kan bestilles først som sist med en mail til aktuell trafikkstasjon. https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/skilt/bestille-skilt

 

For min del så fulgte alt som trengtes for ombygging til 7-seter med. Og det var egentlig ikke så mye. Alt av strukturelle bolter (altså de som er viktige mtp. sikkerhet) var de samme som festet varebilinnredningen. Må si at ombyggingen til varebil var bra gjort! Et tips er å smøre festeboltene i gulvet. De kan ruste fast nedenfra.

Endret av Høyland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.12.2018 den 14.02, Nomi83 skrev:

Jeg var innom Risløkka før jul og fikk ikke godkjent ombygging. Manglet noen skruer som jeg nå har bestilt fra England. Også fikk jeg mangellapp på feil innpress på felgene. 

 

Bestilt time rett over nyttår og håper det ikke dukker opp at jeg må dokumentasjon for airbag. Bilen ble sjekket ca 1 time og 15 minutter. Alt av belter, motorrom, felger, ++. Regner med at dette med airbag burde ha stått på tilbakemeldingen jeg fikk hvis det også var en mangel.

 

Men hvis det er en fordel så kan vi kanskje gå sammen om å skaffe denne dokumentasjonen?

Da er endelig bilen godkjent ombygd. Ingen spørsmål om airbag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har da begynt ombygging, vegg og gulv gikk lett å fjerne, to ti mm bolter og en liten drøss med popnagler som måtte borres ut. 

Har fått skrudd ut alle boltene til andre seterad, ene bolten satt noe så inni F! at eg var ganske sikker på at den kom til å knekke men det gikk bra tilslutt. Så no er alt klargjort for montering av andre seterad. 

 

Men hvordan monterer en tredje seterad? Må de lastekrokene eller øyene skrus ut slik at en kan nappe av de dekslene og så skrues de fast under der? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, gorbys skrev:

Har da begynt ombygging, vegg og gulv gikk lett å fjerne, to ti mm bolter og en liten drøss med popnagler som måtte borres ut. 

Har fått skrudd ut alle boltene til andre seterad, ene bolten satt noe så inni F! at eg var ganske sikker på at den kom til å knekke men det gikk bra tilslutt. Så no er alt klargjort for montering av andre seterad. 

 

Men hvordan monterer en tredje seterad? Må de lastekrokene eller øyene skrus ut slik at en kan nappe av de dekslene og så skrues de fast under der? 

 

Ja, 2 på hver side. Med unbrakonøkkel. 

 

Også skal tredje seterad festes med 2 bolter på hver side. Også er det bare å montere kappene tilbake. 

 

Jeg har ekstra bolter hvis det blir behov for det. Originale som jeg bestilte fra advanced factors. 

 

Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tredje setrad har også seks torx i midten. Tilskåret skumgummi ligger der for lyddemping i varebilen.

Alle boltene bør smøres, siden de tydeligvis går gjennom karosseriet og derfor ruster. Også nødvendig for å få rett tiltrekking av boltene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. Har montert alle setene no. Gikk greit med unntak av tredje seterad der hadde ene aktuatoren til låsemekanismen hoppet over så seteryggen ville ikkje opp. Men fikk ordna det og alt er på plass og fungerer no. 

Korleis har de gjort det med den braketten eller støtta som står i midten? Poppnagler? Sveis? Lim? 

 

Time av biltilsynet på torsdag. Har eg egentlig lov å kjøre bilen no fram til dess? Har vel ikkje lov å bruke setene sikkert? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎19‎.‎01‎.‎2019 den 23.54, gorbys skrev:

Takker. Har montert alle setene no. Gikk greit med unntak av tredje seterad der hadde ene aktuatoren til låsemekanismen hoppet over så seteryggen ville ikkje opp. Men fikk ordna det og alt er på plass og fungerer no. 

Korleis har de gjort det med den braketten eller støtta som står i midten? Poppnagler? Sveis? Lim? 

 

Time av biltilsynet på torsdag. Har eg egentlig lov å kjøre bilen no fram til dess? Har vel ikkje lov å bruke setene sikkert? 

Setene har du ikke lov å bruke nei, men du kan fint kjøre bilen om du time til visning. Det var den beskjeden jeg fikk i allefall. Den støtta i midten dekte jeg bare til med en bit fra trekket på varegulvet. Var ærlig nok under visning og sa til kontrollant hva jeg hadde gjort. Han sa ikke noe på dette da den kun er for å støtte opp setene under last bak og hadde ikke noe med sikkereht til passasjerer å gjøre.

 

Sørg for at alle klistremerker/ID på vin-nr til bilen er synlige. Og sørg for å ha med en dokumentasjon på status på airbags (koblet fra). Utskrift fra en feilkodeleser vil gjøre trikset fikk jeg beskjed om.

 

Ikke hatt min kontroll nr to da jeg venter på klistremerket fra Motorpool - the joy :)

På ‎19‎.‎01‎.‎2019 den 0.11, Nomi83 skrev:

Ja, 2 på hver side. Med unbrakonøkkel. 

 

Også skal tredje seterad festes med 2 bolter på hver side. Også er det bare å montere kappene tilbake. 

 

Jeg har ekstra bolter hvis det blir behov for det. Originale som jeg bestilte fra advanced factors. 

 

Lykke til! 

Måtte erstatte to bolter med noe syrefaste greier - Disse kunne jeg tenkt meg byttet da jeg ikke aner strekkfastheten på disse. Har du mange bolter til overs?? @Nomi83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Glue skrev:

Setene har du ikke lov å bruke nei, men du kan fint kjøre bilen om du time til visning. Det var den beskjeden jeg fikk i allefall. Den støtta i midten dekte jeg bare til med en bit fra trekket på varegulvet. Var ærlig nok under visning og sa til kontrollant hva jeg hadde gjort. Han sa ikke noe på dette da den kun er for å støtte opp setene under last bak og hadde ikke noe med sikkereht til passasjerer å gjøre.

Var det eg tenkte. Har jo bekreftelse på time på sms så. 

2 timer siden, Glue skrev:

 

Sørg for at alle klistremerker/ID på vin-nr til bilen er synlige. Og sørg for å ha med en dokumentasjon på status på airbags (koblet fra). Utskrift fra en feilkodeleser vil gjøre trikset fikk jeg beskjed om.

 

Ikke hatt min kontroll nr to da jeg venter på klistremerket fra Motorpool - the joy :)

Måtte erstatte to bolter med noe syrefaste greier - Disse kunne jeg tenkt meg byttet da jeg ikke aner strekkfastheten på disse. Har du mange bolter til overs?? @Nomi83

Klistermerket var faktisk det første eg sjekket under kjøp etter å ha lest denne tråden her:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Glue skrev:

Setene har du ikke lov å bruke nei, men du kan fint kjøre bilen om du time til visning. Det var den beskjeden jeg fikk i allefall. Den støtta i midten dekte jeg bare til med en bit fra trekket på varegulvet. Var ærlig nok under visning og sa til kontrollant hva jeg hadde gjort. Han sa ikke noe på dette da den kun er for å støtte opp setene under last bak og hadde ikke noe med sikkereht til passasjerer å gjøre.

 

Sørg for at alle klistremerker/ID på vin-nr til bilen er synlige. Og sørg for å ha med en dokumentasjon på status på airbags (koblet fra). Utskrift fra en feilkodeleser vil gjøre trikset fikk jeg beskjed om.

 

Ikke hatt min kontroll nr to da jeg venter på klistremerket fra Motorpool - the joy :)

Måtte erstatte to bolter med noe syrefaste greier - Disse kunne jeg tenkt meg byttet da jeg ikke aner strekkfastheten på disse. Har du mange bolter til overs?? @Nomi83

Jeg har ihvertfall to stk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det gjort. 40min på vegvesenet, sjekket innfesting og funksjon til setene. Chassinr så klart, det tok egentlig lengst tid da han måtte frem med sliperondellen for å finne det på ramma under bilen. 

Ingenting om airbager nevnt. 

Kler hvite skilter bedre B)

 

IMG_20190124_134344.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...