Gå til innhold

Heveset til defender


Hanspolden

Anbefalte innlegg

Selv soft er hardere enn orginalt. Jeg ville ikke brukt harde fjører.

OME gir best komfort og lengst fjøringsvei. 

 

Men før bilen blir god å kjøre vil heving koste veldig mye penger, for du må kjøpe mye deler for å kompansere for hevingen. Selvoppretting må tilbake, og da bør du bytte slepearmer/radiusarmer foran, som igjen gir mye vinkel på fremste mellomaksel osv, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pr. Dags dato så er det nesten bare ome som har tuv papirer. 

Om du må bytte alt som lafterolf skriver er veldig avhengig av bil. Flere puma eiere har løftet 2" uten å gjøre noe mer. Bilen har fortsatt grei selvoppretting og heller ikke vibrasjoner i mellomakselinger. 

For å være 100% så bør en bytte armer foran og bak med korrigerte vinkler.

Hvis du finner Terrafirma med tuv så si ifra.. 

 

Hard-medium-soft er avhengig av hva slags utstyr du har på bilen. Vinsjfanger m/vinsj, takgrind og en del last ville jeg valgt hard.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lange turer på vei, originalt er best. Er en grunn til at bilfabrikkene har ansatt mange teknisk begavede mennesker for å utvikle det som er mest optimalt.

 

Posere rundt i byen, senk bilen og monter store bling-felger og en "tape-rull" til dekk.

 

90% av tiden i skog og mark, moderat heving med de mykeste fjærene og passende dempere som gir god vandring på akslene, passende hjul med aggressivt mønster og sperre foran og bak. Veltebur.

 

Veldig vanskelig å finne et kompromiss som dekker alt. Og hevede biler som er lastet er ikke det optimale transportmiddel på landeveien. Hevede biler velter lettere enn originale biler på vei. Nevnte jeg veltebur?

 

Islendingene er ikke de som hever mest, men de modifiserer gjerne karosseriet en del i tillegg til noen endringer i opphenget for å få plass til egnede hjul.

 

Lykke til.

 

Og alle bruker selvfølgelig akkurat hva de ønsker av penger på å lage det de ønsker ut av bilene sine.

 

Land Rover takler generelt mye mere enn det eierne tror, uten store endringer. Godt mønster på dekkene er til god hjelp i terrenget. Bor du slik til at du kan komme på ett terrengkjørefelt en av kjøredagene så får du testet bilen din og sett hva du trenger av modifiseringer.

 

Ettersom bøtesatsene for kjøring i terrenget er såpass høye nå, så er det etter min mening ikke en eneste vei i Norge der man har behov for hevet kjøretøy. Var en mann innom på Rudskogen på siste terrengkjøringa før hjul, de var 7-8 stykker som hadde fått (tror han sa) 12 tusen hver i bot. Muligens det var 18 tusen hver. De trodde alt var i orden, hadde fått tillatelse av grunneierne til å kjøre.

 

Ønsker alle en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :) dagens gledesdreper ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OME Medium funket veldig bra på 90 V8 da jeg hadde den, ble mer komfortabel med taktelt.

2+ med 265/75-16 under så bra ut og.

Hadde TÜV-papirene i bilen da den var til PKK hos Biltilsynet den gang, men dette ble ikke etterspurt.

Nå er det nok ikke lenger like fritt, så jeg ville definitivt tatt kontakt med rett vedkommende på trafikkstasjonen allerede FØR innkjøp.

Be om å få en kopi av godkjenning fra forhandler, er det OME du går for er disse vesentlig billigere utaskjærs.

På min var for øvrig styringen helt jævlig frem til jeg fikk byttet foringer til radiusarmene til "off-centre" fra OME, litt rimeligere enn å bytte hele armen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke vise bilen for SVV. Det er nok at dokumenter legges fram ved pkk-kontroll. Det tryggeste er uansett å ha alt innført i vognkort.

 

Jeg mener fremdeles medium er stivt. 

Island4x4 selger OME, men de har ikke TUV-papirer desverre. Da må du handle gjennom BG-nord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig spørsmål dette - vår 2004 110 Td5 er hevet 50mm, doble dempere bak og ellers skiftet det meste for å få korrigert vinkler / geometri +++.  Bilen har vinsj og mye utstyr - når den er rigget for ekspedisjon så fungerer de harde fjærene helt suverent og bilen ser korrekt ut / er i vater.  I øyeblikket er bilen ribbet for alt utstyr - (helt tom) - og ikke behagelig å kjøre....  Steinhard på fjæringen og for høy bak.   Planen er nå å skifte fjærene bak til mye mykere versjoner (tror at jeg har noe liggende).  Hvis det er snakk om å forbedre terreng egenskaper så er det like viktig å se på vandringsvei som på heving. Dempere med langt slag / dislocation cones (og lengre bremseslanger) hjelper. Dekk selvsagt (kanskje nr 1 ?) og diff brems både foran og bak....   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Atle G skrev:

 Hvis det er snakk om å forbedre terreng egenskaper så er det like viktig å se på vandringsvei som på heving. Dempere med langt slag / dislocation cones (og lengre bremseslanger) hjelper. Dekk selvsagt (kanskje nr 1 ?) og diff brems både foran og bak....   

 

Amen.

 

Og om krenging er et tema finnes det stabstag som du løser ut for terrengkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med OME er at det siger veldig. På defenderen jeg har nå er også OME, men der har forrige eier satt på spacere for å få løft. Jeg vurderer å bytte til noe annet men ettersom bilen er godkjent med ome i vognkortet er det mulig det blir ome igjen av den grunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, haakonbs skrev:

Min erfaring med OME er at det siger veldig. På defenderen jeg har nå er også OME, men der har forrige eier satt på spacere for å få løft. Jeg vurderer å bytte til noe annet men ettersom bilen er godkjent med ome i vognkortet er det mulig det blir ome igjen av den grunn

Du kjørte med feil fjører på bilen din. 

Med riktige fjører siger de ikke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker vi hadde den praten forrige gang også. Om man googler litt så er det mange  som får feil fjører i så fall fordi det er rett så mange treff på «ome siger». Gitt at jeg har riktige fjører på bilen nå så kunne man jo ha gjort en test for vitenskapen sin del og kjøpt nye riktige og målt høyde ved montering og etter 6 mnd feks. Misforstå meg rett, skulle gjerne ha stolt på ome for jeg hører mye bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så feil ome fjæren siger etter noen år, men riktige ome fjærer siger ikke?

 

Hvilke ome fjærer er de riktige?

 

Vil gjerne løfte bilen min 25 mm i fronten. Har a-bar og vinsj i fronten, rundt 50 kg til sammen. 

 

Prøvde noen medium terrafirma fjærer, de ble ikke høyere en de gamle fjærene. Selv om to andre jeg kjenner har fått 20-30 mm løft med samme fjærer, og vinsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle fjører vil sige litt fra de monteres som nye. 

 

Jeg monterte +2" terrafirma på D2. De seg ned til normal høyde etter noen år. 

Syntes samtidig de var alt for stive for bilen småspratt hele tiden. De ble bedre når de hadde seget sammen.

 

Håkon hadde alt for myke fjører, var det ikke fjører fra rrc?  En forutsetning er at fjørene er til rett bil og med rett vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OME fjører og dempere.. Nitro charger demperene er automatisk styrt.. dvs de stivner ved raske bevegelser og løsner ved lange bevegelser.. 

OME fjørene er veldig fintfølende ved vekt.. Finnes mange å velge mellom.. Ta kontakt med Per Bertelsen på Team Bertelsen i Sjelle, fortell hva slags bil du har og hva slags utstyr du har på den og han vil fortelle deg hva du trenger/kan bruke.. de leverer også med TUV papirer.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.12.2018 den 9.45, Hanspolden skrev:

Skal kjøpe heveset til defender puma med tuv. Hva anbefaler folk?

Soft-medium-hard? 

OME? Teerafirma? Britpart? 

40mm - 2,5"

Bilen brukes til lange turer både på veg og i mark. 

Takk for svar. 

 

Hvilken dekk skal du bruke?

Hvis du ikke skal ha større dekk så er de ingen grund til at heve en Defender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt et sett med 35". Men SVV var ikke så ivrig på denne søknaden. Skal godkjenne den med 33" så får prøve å bytte dekka mine i 33" hjul, er vist et problem mtp. speedometeret. 

Nå har jeg 285/75r16 og må heve for å få på noe større tror jeg. 

006_914398044.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...