Gå til innhold

D4 - Kjøps tips


Joar2004

Anbefalte innlegg

4 måneder uten en Discovery, så ble abstinensene for store.. 

Får bare ta manglende tid til å skru med i bil-budsjettet og store fuel kostnader være hverdags irritasjon..  -Bedre å irritere meg over fuel kostnader mens jeg fyller tanken, men få sjelefred bak rattet. . :rolleyes: -Vi har det jo egentlig ganske greit her i steinrøysa?

 

Ser på D4 2012 - 2013 HSE modeller.. Dette er 5 år gamle biler, gått 80 000 - 120 000km. 

Har notert de vanlige sjekk punktene

 

  • Service interval - fulgt og dokumentert   https://osh.landrover.com
  • Olje skift - både motor og girkasser
  • Rust  - er vel ikke noe stort problem..
  • Girkasse - ZF8HP28 normalt ikke være noe problem
  • Motor ok - Reg reim skal vel ikke byttes før 180 000km?
  • Generel slitasje - Lakk, plast deler, i dører og skinnseter osv?
  • Bremser - Når byttet?
  • Foringer? Når er normalt foringer og oppheng "klar for å byttes"?
  • Ulyder i drivverk... (For en med relativt godt utviklet hørselskade så er det selvsagt ganske artig øvelse..)
  • Problemer med kompressor og luftdempere - Evig problem.. men når starter en å få problemer med dem? (Hadde en HSE 2005 model.. der startet problemene på vei ut av bilbutikken..)
  • Tilstand på batteri  -- mye elektronikk krever bra batteri.. Skiftet sist?
  • Dekk / hjul - Alt over 19 tommer er vel omtrent en "walk away".. men bør ha 2-3 år igjen. -Piggfritt!
  • Funksjons test av alle duppedingser - meny jungel gjør dette til en utfordring. 
  • Sist oppdatert Navigasjon?
  • Bil firmware - blir vel automatisk oppdatert på disse bilene ved besøk på godkjente service "providers"?
  • A/C  - Virker, tett og sist vedlikeholdt?- Gass skal skiftes ved hva interval?

 

Er det noe mer jeg må tenke spesielt på når jeg kikke på disse bilene?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rust er ikke noe stort problem nei. Sjekk tanken litt luftfjæringen. Denne er utsatt for steinsprut og kan få stygg rust ganske raskt.

 

Tror ikke firmware blir oppdatert ved service. Jeg har ikke opplevd det i alle fall. Selv ikke på godkjent merkeverksted i Stockholm. Batteri er jo ikke så dyrt, så det hadde jeg brydd meg fint lite om, med mindre bilen spytter ut alskens feilmeldinger. Men da er det uansett selger sitt problem, og ikke ditt.

 

Etter 225.000 har jeg fortsatt orginale dempere og belger på min D4 - men disse skal byttes nå veldig snart, selv om jeg ikke har hatt problemer med de så langt. Når det gjelder resten, så kommer det vel an på. Såpass nye D4 har vel AMK-kompressor, og der har jo vært mindre belemret med feil enn Hitatchi. I såfall er det mest sannsynlig høydesensorer og/eller kabelbrudd du kommer til å oppleve først. Sensorene fremme på min gikk vel på omlag 150.000 km mener jeg.

 

Ikke helt uvanlig at hjullager takker for seg på 100.000 km. Grei jobb å bytte, men delene er dyre (om du kjøper de i Norge). Har bilen blitt kjørt hardt, så kan jo mellomaksel begynne å vise tegn til slitasje allerede ved 120.000 km. Det merkes best med klunkelyder og/eller vibrasjoner.

 

Har aldri byttet gass på AC på noen av bilene jeg har eid. Bare etterfylt på en av de.

 

Navigasjon? Den i bilen bruker jeg bare i ytterste nød. Ellers bruker jeg telefon. 

 

Utover det, så har du vel dekket det meste. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...