Gå til innhold
LRforum
  • Bli medlem
Siggen

Vedlikeholdslading av bilbatteri

Recommended Posts

Hei!

 

Kort spørsmål i høytiden.

Jeg har Def 110 TD5 med et AGM Biltema batteri. Bilen er stock.

 

Hvis jeg skal vedlikeholdslade batteriet mitt, må jeg:

 

- Ta ut hele sulamitten og lade et annet sted

 

- koble fra minuspolen 

 

- ikke gjør noe, klem på laderen og plugg den i stikkontakten.

 

God jul fra nybegynnernissen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer litt på om ikke det ottahol skriver er gammel og utdatert regel.

Ihvertfall ved bruk av nyere lader.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
11 minutter siden, gautes skrev:

Lurer litt på om ikke det ottahol skriver er gammel og utdatert regel.

Ihvertfall ved bruk av nyere lader.

Kjøpte ny lader i høst. Den skapte gnist ved tilkobling. Men bruker man kontakten som kobler lader og valgt ledning til batteri eller lignende så er vel det sikrere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 timer siden, lafterolf skrev:

Har opplevd samme med biltemas inteligente lader. Det blir en liten gnist når man kobler til klypa.

 

Høres ut som en ganske dum smartlader.

Har konsekvent holdt meg til Ctek, og har aldri opplevd tilsvarende. Har ikke handla store Ctek, bare små 3,6A utgaver og tilsvarende, men de fyller fint et stort batteri, bare de får god tid på seg.

Har en sånn 12/24V Biltema lader, og syns den er noe skikkelig bæl å jobbe med, tungvinne menyer mv. Har hengt den fast på garasjeveggen, for å mate en webasto jeg bruker å fyre med...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spiller desverre ingen rolle om den er tilkoblet eller ikke. Jeg setter alltid klemmene på batteriskoene først.

 

Biltemas lader har desverre fryktelig dårlige ledninger også. Sprekker opp stadig vekk. C-tec er en klasse over.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
12 timer siden, lafterolf skrev:

Har opplevd samme med biltemas inteligente lader. Det blir en liten gnist når man kobler til klypa.

 

Svensk intelligens på sitt beste!

Jeg har forresten hatt god erfaring med DEFA sin vedlikeholdslader.  Tilskriver den æren for lang og problemfri strømforsyning på D3'n.  Vurderer sterkt å montere samme laderen på D4'n min. cool

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har brukt Ctek sine i snart 10 år, både de små på noen få ampere, og i nyere tid en skikkelig 25A utgave når jeg har dårligere tid med å få ladet opp ting.

Generelt solide og gode ladere - selv om den gamle 10A laderen jeg hadde ikke likte å bli kjørt over. Kan vel ikke skylde på laderen for det...

 

Er veldig fornøyd med resultatet. Jeg har montert såkalte comfort indikatorer på de fleste av kjøretøyene (enten paneltypen, eller som fri tilkoblingsplugg), slik at man med et raskt blikk kan si om man burde få ladet opp batteriet - om dynamo funker etc på diverse kjøretøy igjennom vinteren.

 

Genialt å kunne plugge til laderen uten å måtte komme til batteriet og. Spesielt i Defenderen, som har normal og forbruksbatteri med hver sin ladeplugg, og status..

 

De laderne kan jo stå på hele vinteren uten å skade noe - men jeg ikke har planer om å handle så mange ladere, så den lille flyttes rundt ved behov.

 

-Camarogeddon

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som lader D2 med Cetek? Opplever dere at kompressoren da driver å starter/stopper med ujevne mellomrom mens dere lader?

 

Har Defa lader nå og bilen knytter og glefser som en elghund. Ikke hver gang og med helt random intervall.

Smartstart liksom... 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 timer siden, GuttormG skrev:

Noen som lader D2 med Cetek? Opplever dere at kompressoren da driver å starter/stopper med ujevne mellomrom mens dere lader?

 

Har Defa lader nå og bilen knytter og glefser som en elghund. Ikke hver gang og med helt random intervall.

Smartstart liksom... 

 

Uklar diagnose.  Usikker på koblingen din mellom en Defa lader som høres ut som en elghund og Defas Smartstartsystem.  Defas ladere kan kjøres alene og startes med en vanlig sladd i et vanlig 230V uttak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Defa smartstartpakke med lader. Med dette plugget i driver kompressoren for luftfjærene å starter/stopper. Helt random, har prøvd å følge med på om det er mulig å se om det skjer når det er høy eller lav spenning på batteriet men helt random. Og heller ikke hver gang det er plugget til.

Vet flere med samme pakke montert på D2 opplever det samme.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ligg kanskje svar på disco3 UK forumet .

Mener å lest om dette tidligere .

 

Er samme fenomen hos meg med osram sine LED DRL lys . Kommer på når man kobler på lader . 

Tror nok pulsene disse elektroniske laderene bruker er årsaken 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
20 timer siden, GuttormG skrev:

Men opplever folk det samme med ctek?

 

Jeg hadde en Defa installasjon med lader, men uten Smartstart i D3'n, men opplevde aldri noen "ånden som går" tendenser.  Er litt nysgjerrig på dette, og vil i likhet med GuttormG gjerne høre andres erfaringer med ctek, og elektroniske ladere generelt.  cool

Endret av isak

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aner ikke hvorfor dette skjer på enkelte D2, og det skjer ikke hver gang heller.. 

Elektronikk er morsomme greier.. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser for meg at lader forstyrrer / trigger can bus på en måte . 

 

Man får koble på et oscilloscope og se om det ligger noe pulser / støy overlagret på DC spenningen 

En annen tanke er at disse små kompakte laderene bruker switch mode power supply .

De kjøres hardt og lager mye støy .

Så litt dårlige filtre etc .kan nok være med å lage litt gøy .... 

Tenker bare høyt nå ..... 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, oggioffshore skrev:

Ser for meg at lader forstyrrer / trigger can bus på en måte . 

 

Er det CANBUS-systemer i en D2 ?

Endret av JokerS30

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er CAN-bus mellom styringsenhetene for motor og automatgirkasse - kun.  Tviler på at ting som er koblet mot CAN-bus gjør noe rart om det blir støy på nettverket.  Heller at de ikke gjør noe når de skulle.

 

Endret av Tore Kjernmoen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, sjekket dette også med andre mekanikere og bilkyndige.

 

Jeg lader nå batteriet ved å å koble alt til batteriet uten å koble fra noe.

Så inn i stikkontakten. Dette fungerer fint med Biltema sin lader 37-765 på en LR Def 110 Td5 2006 med biltema AGM batteri, hvis noen lurer :)

 

//Siggen

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker ctek lader på min disco 2. Har ikke hørt/lagt merke til at kompressor starter av og til.

Må sjekke neste gang den skal ha vedlikeholds lading. Siden jeg har AGM batteri så må jeg ha på snøkrystall symbol på laderen.

(Har Biltema AGM 95 Ah batteri, Ctek test and charge på 7 amp og comfort indikator panel under håndveske knaggen på passasjer side).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×