Jump to content
LRforum
Sign in to follow this  
Krukhaug77

Importere Defender 90 veteran.

Recommended Posts

Sikkert noen her inne som har gjort dette, tenker sen 80 talls bil. Sett på biler i Italia og Nederland. Noen som kan spe på med minus og plusser og evnt. Tips? Mange år siden jeg importerte bil, og da fra Tyskland.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mener "atau" har skrevet et sted her om hele prosessen fra Italia. Mener å huske det er noe med noen eksportskilter i Italia, ellers rett frem. Trafikkskade foreningen har forsikring som dekker transitten på utenlandske skilt. Stempel på grensen, betale mva. EU kontroll før engangsavgift og skilter her på berget.

 

Ellers har jeg en gammel tråd fra en Englandsimport. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hentet 90 v8 fra 86 i DK brukte en speditør på papir mølla veldig ukomplisert 
er dessverre ikke på skilte enda pga for mye prosjekter 
kan sende link  
Vh Mys 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fra Nederland: Tidligere eier melder bilen eksportert på et kontor som er godkjent til å lage eksportdokumenter. Der får du et eksportdokument som er koblet til et vognkort i kredittkort format og hvor det er klippet av et hjørne. Kostnader ca € 10 uten forsikring og € 100 med forsikring. Skiltene kan innleveres og du må få laget eksportskilter som er hvite med svart tekst og som er likt original kjennetegn. Forsikring varer i 15 dager. På grensen til Norge overleverer du nevnte dokument samt kjøpekontrakt. Betaler moms og evt avgifter. Du får et dokument som du leverer på Statens biltilsynet ved kontroll. Du må kunne dokumentere at du har en forsikring på bilen før du får norske skilt.

Det kan virke komplisert, men i praksis går det veldig greit, i alle fall for meg! Lykke til!

Joost

Share this post


Link to post
Share on other sites

Flott med gode tips her, takker!

10 minutter siden, Mys skrev:

Hentet 90 v8 fra 86 i DK brukte en speditør på papir mølla veldig ukomplisert 
er dessverre ikke på skilte enda pga for mye prosjekter 
kan sende link  
Vh Mys 

Men da hadde det vel vært enkelt og solgt 90’n til meg? Så får du orden på andre prosjekt og jeg slipper utenlands:-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om den har 2,5td, altså orginalmotoren, så vil du nok ønske mye du heller gikk for en ettermontert 200 eller 300tdi.

 

90 Hk er ikke mye, og de gamle motorene slet litt med sprekte stempler og trykk i bunnpanna. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er omtrent ingen tullball. Dokumenter at det er samme bremser med feks delebok.

Mest sannsynlig vil de ikke se forskjell, men greit om rett hk kommer i vognkortet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvis den er fra forsvaret. Er det helt slutt på problematikken rundt eksport av "millitært" utstyr?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...