Gå til innhold

Vurdering av D2 mtp rust i ramme.


G.Fuglem

Anbefalte innlegg

Skal se på en Disco 2 for å vurdere om jeg skal sette den i stand igjen etter 9 år i garasjen til far. Tenker at om ramme/understell er i ok fatning går resten fint. Tenker at noe rustsveising kan også gå, men må nok få hjelp eller levere inn på verksted for å få fikset det. 

 

Lurer da på hvor de er mest utsatte for rust, og eventuelt hvilke andre punkter som kan sette en stopper for prosjektet. 

 

Er det forsåvidt noen i Trondheims-området som er god på D2 og har lyst/mulighet til å sett to ekstra øyne på saken ville det vært til stor hjelp, kan særvere på kaffe og muligens noen julekaker. 

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rammerust er vel i ferd med ta knekken på ca de fleste gamle ubehandlede D2.

Jeg har vært sett på fler, der selger har bedyret  at ramma er i perfekt stand, der vi har plukket hull uten store anstrengelser. En kjørte jeg skrutrekkeren tvers gjennom, inklusive skaftet.....

Selger ble selvsagt sur, men nektet gå med på at bilen ikke var " bra for rust ".


Det går helt fint å sveise opp en ramme som er rusten. Et verksted regner ca 20 000kr for en sånn jobb, som da inkluderer å bytte kvartramma, altså bakerste biten. Det er her de er mest utsatt, som regel starter det med at ramma blir oval i profilene bak, da den klapper sammen strukturelt grunnet rust fra innsiden.... 
Det er ikke vanskelig, men mye jobb, noe som drar timer. Det er litt trangt, så fueltank mv må som regel ned, hengerfestet må av, bolter sitter godt og detballer på seg. 

 

Mange entusiaster kan selvsagt gjøre dette selv, om man har tid, verktøy, pågangsmot og arbeidslyst. Er bilen rimelig nok, er det absolutt en jobb fler, inkl undertegnede kan tenke seg å gjøre, men verdien av jobben er fortsatt 20 000kr, noe som må gjenspeiles i prisen. Egeninnsats må komme den som gjør jobben til gode, ikke den som selger....

Enkelte tror en rammeutbedring koster 2000kr, for det koster delen hos en nettsjappe i UK, men fullt så enkelt er det nok ikke, for den kommer ikke ferdig montert akkurat....
 

 

Jeg er så frekk at jeg påstår at en D2 med omfattende rammerust, altså der det er mer enn etpar små huller som må fixes, i praksis er verdiløs utover vrakpant. Selvsagt kan den hugges og omsettes for mer enn vrakpant, men det er også en jobb som må gjøres.


Folk blir litt sure på meg, men jeg ser at finn flommer over av biler som må utbedres i ramma, uten at det nødvendigvis er lange køer for å få kjøpt de.....

 

Rammerust, defekt topp og defekt automat er vel det som er helt showstopper på en D2. Ingen av disse er umulig å gjøre noe med, men i praksis overskrider man kjapt verdien av bilene i påkost..... og vel så det. Da må man være SKIKKELIG entusiast for å se påenget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett en solid andel utrolig dårlig rammereprasjoner gjort av karosseriverksted, forb... juksemakere. Da riktignok mest på Mitsubishi og Nissan(grøss...) Men de jukser nok like friskt på en britisk bil også. 

 

Gjør det selv om du har tid og pågangsmot. Eller om du mener bilen er verdt det, kost på ny ramme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, JokerS30 skrev:

Rammerust er vel i ferd med ta knekken på ca de fleste gamle ubehandlede D2.

Jeg har vært sett på fler, der selger har bedyret  at ramma er i perfekt stand, der vi har plukket hull uten store anstrengelser. En kjørte jeg skrutrekkeren tvers gjennom, inklusive skaftet.....

Selger ble selvsagt sur, men nektet gå med på at bilen ikke var " bra for rust ".


Det går helt fint å sveise opp en ramme som er rusten. Et verksted regner ca 20 000kr for en sånn jobb, som da inkluderer å bytte kvartramma, altså bakerste biten. Det er her de er mest utsatt, som regel starter det med at ramma blir oval i profilene bak, da den klapper sammen strukturelt grunnet rust fra innsiden.... 
Det er ikke vanskelig, men mye jobb, noe som drar timer. Det er litt trangt, så fueltank mv må som regel ned, hengerfestet må av, bolter sitter godt og detballer på seg. 

 

Mange entusiaster kan selvsagt gjøre dette selv, om man har tid, verktøy, pågangsmot og arbeidslyst. Er bilen rimelig nok, er det absolutt en jobb fler, inkl undertegnede kan tenke seg å gjøre, men verdien av jobben er fortsatt 20 000kr, noe som må gjenspeiles i prisen. Egeninnsats må komme den som gjør jobben til gode, ikke den som selger....

Enkelte tror en rammeutbedring koster 2000kr, for det koster delen hos en nettsjappe i UK, men fullt så enkelt er det nok ikke, for den kommer ikke ferdig montert akkurat....
 

 

Jeg er så frekk at jeg påstår at en D2 med omfattende rammerust, altså der det er mer enn etpar små huller som må fixes, i praksis er verdiløs utover vrakpant. Selvsagt kan den hugges og omsettes for mer enn vrakpant, men det er også en jobb som må gjøres.


Folk blir litt sure på meg, men jeg ser at finn flommer over av biler som må utbedres i ramma, uten at det nødvendigvis er lange køer for å få kjøpt de.....

 

Rammerust, defekt topp og defekt automat er vel det som er helt showstopper på en D2. Ingen av disse er umulig å gjøre noe med, men i praksis overskrider man kjapt verdien av bilene i påkost..... og vel så det. Da må man være SKIKKELIG entusiast for å se påenget...

 

Er i hovedsak det du snakker om som er min største "frykt", vil ikke bruke mye mere enn bilens verdi. Sett att denne har stått i 9 år så er versien ganske lav, men generelt disse bilene. Skal erstatte nåværende D1 som hverdagsbil og turbil. 

 

Men takk for all info, skal sette bilen på bukker å ta med skrujern og værnebriller i julen så får vi se hva det blir til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være en del overflate rust på D2 rammene så ikke bli redd bare fordi rammen ser rusten ut men du bør sjekke godt med egnet verktøy...

 

Hvis du finner rust på rammen så husk at baktraversen får man kjøpt ny og kan du sveise så er ikke den så vanskelig å bytte selv... men, hvis det er såpass mye rust så sjekk også rammen over bakre aksling, er det rust der så er det nok vrakpant som gjelder dessverre.

 

Tror det er nederste del av rammen bak bakhjulene som du vil finne rust på først. Viktigste område er som sagt rett foran og over bakre aksling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...