Gå til innhold

D4 batteri


ewikran

Anbefalte innlegg

Ennå en batteritråd, men søker litt hjelp her.

 

Batteri og generator byttet for nøyaktig 2 år siden (dårlig batteri og generator døde helt brått/uvist hvem som hadde skyld i hva).

Har etter dette kjørt med voltmeter i sigarettenner for sikkerhets skyld.

Batteriet er et Bosch S5A13 AGM. Synes aldri det har virket helt friskt. Bestandig vist ca. 12,2 volt i bilten (har ikke måt det utenfor bilen). I sommer og høst har det sunket til 12,0, 11, 8 også sett 11,6V. Har ladet med 10A Ctek lader månedlig og oftere, også sommerstid siden jeg synes det ser såpas pjuskt ut med spenningen. (er nok litt mye småkjøring)

Ladet bilen opp gjennom natten, bilen sto en dag før jeg i dag dro innom NAF (selger av batteriet) da jeg synes det ser dårlig ut og det må være noen form for garanti. De tok en batteritest som resulterer i et OK, men jeg er fortsatt ikke helt trygg. Selv etter min opplading viser testen under 12,2V og gir beskjed om å lade batteriet, NAF sier jeg må låne meg en skikkelig lader (?) og/eller kjører meg en lengere tur. Oppgitt CCA på batteriet er 850, de målte til 727 og mener dette er godt innafor.

Til info så ligger ladespenning i bilen på 14,5-14.8V avhening av temperatur.

 

Hva sier menigheten om dette?
Viser batteriet tegn til stor slitasje?

Og er det ok at CCA ligger på 85% av oppgitt verdi

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D4 spiser batterier både til frokost, lunsj, middag, kvelds og i noen mellommåltider i tillegg. 

 

Spørsmålet er jo hvordan spenningen er under belastning, og hvor raskt det synker når det belastes.

 

Med mye småkjøring synes jeg egentlig ikke at 85% etter to år er så halvgæærnt. Batteriene på min D4 ser ut til å vare i omtrent 4 år, og det er stort sett med langkjøring. 

 

En annen ting er hva voltmeteret i sigarettenneren sier. Kan være at spenningen på batteriet er noe annet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke svekkelsen på batteriet er av unormal art, men tipp-topp-tommel-opp er det jo ikke. Ble bilen konfigurert med det nye batteriet, og kan dette være en årsak til at bilen eventuelt ikke lader rett? Og lader du på en slik måte at bilen blir klar over at du har ladet? Dvs minus koblet til annet jordingspunkt enn batteri.

 

10A Ctek er jo en mye større lader enn folk flest har til vanlig vedlikeholdslading, så den påstanden var litt tynn.

 

Jeg kjører enda på det originale batteriet, som nå nærmer seg fire år, og har ikke merket noen antydning til svekkelse enda. Lader en gang i ny og ne over natt med 25A Ctek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være at de ikke tilbakestilte batteri monitoreringen (hvis du har det på din, og vil tro det ettersom du har en 2011 modell).

 

I så tilfelle tror jeg at jeg ville kjøpt nytt batteri og fått det gjort av noen med IIDTool, evt hos forhandler. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sammenlignet med spenning målt rett på batteriet og sigarettenneren viser ca 0,1v under batteriet, men samme spenning som bilen selv ser i hidden meny.

BMS ble tilbakestilt ved bytte, fant vel ikke akkurat det batteriet i menyen, men valget et med samme data. 

All lading via hengerkontakten så BMS burde være oppdatert. Kan denne praksisen lure laderen til ikke toppe batteriet helt?

 

Hva regnes som belastning?

Ved start synker spenningen ned på 10,x volt hvis ikke batteriet er helt toppet, men spretter raskt opp igjen. Etter nevne lading hvile og start for tur til NAF sank spenninga til 11,4v

Hva har dere som spenning med våken bil uten andre laster på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg på tråden her

Jeg skriver for en kamerat med D4.

 

Kompisen min byttet batteri selv og bilen startet greit et par ganger. Så var bilen helt død en stund og så plutselig startet den som normalt. Gangen etter var den død en stund før den ble normal og nå er den visst ok, men kompisen min ble litt nervøs. Er dette vanlig? Er det noe som må resettes eller gjøres ved batteribytte? Ser noen snakker om batteriovervåkningssystem BMS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må minus / jording settes annet sted enn på batteriet ved lading? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, oggioffshore skrev:

Hvorfor må minus / jording settes annet sted enn på batteriet ved lading? 

 

 

Når batteri lades utvikles det knallgass. Når man tar av minus/jording på batteriet kan det oppstå gnist. Da kan knallgassen eksplodere. 

Hvis man setter minus fra laderen på motoren vil gnisten komme lenger vekk fra batteriet og risiko for antennelse av knallgassen bli mindre.

Ett batteri som eksploderer kan da skade/ta livet av den som er i nærheten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt eg vet .så blir det ingen gnist med nyere elektroniske ladere . Da den først begynner å lade etter tilkobling og etter å ha detektert at den er tilkoblet batteri .

 

Men ser den med BMS, da ble det mere logisk .

Takk for opplysende svar .

God jul 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hei, 

Opplevde det same på Discovery 4. Utan varsel, var batteriet dødt. Tok ikkje lading og vart difor erstatta med eit nytt AGM. Starta og fungerte fint, heilt til bilen stod ei veka i garasjen. Starta, køyrde ut og stoppa. Etter ei stund kom det varsel om at eg måtte starta bilen, då batteriet var dårleg. Starta og køyrde ein tur. Har vore fint etter dette. Kan sjå ut som det er variert spenning på nåla til turteller. Har ofte flimring i lyset. Nokon som har opplevd dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Flimring i lyset kan visstnok være forvarsel til at dynamoen er syk. Min venn bilmekanikeren kommenterte at kupelampen på min flimret svakt (jeg hadde ikke merket dette selv). 6 mnd senere røyk dynamoen spektakulært med tilhørende utladet batteri. Påfølgende obduksjon viste flere kortsluttede dioder, og jeg mener å huske at den diodebroa var ganske avansert med flere dioder enn det som er vanlig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå er bilen forsynt med nytt batteri, 95Ah/850CCA AMG fra Biltema. Får se om jeg får brukt for 4 års garanti på dette, forrige batteri Boch varte ikke 2 år. Etter en kjøretur på ca. 25 km ladet den på 14,8-15V første 2/3 og lå videre på 12,2-12,3V siste 1/3. Litt merkelig, men det er vel fordi batteriet er toppet og ikke trenger lading?

 

Før kjøreturen ble BMS nullstilt og tok en sjekk på innstilt batteri i CCF. Her finner jeg ingen alternativer høyere enn 90A og da med 800CCA/900CCA.

Noen som har rotet inne i dette og hatt andre alternativer?

Fant ikke noe tydelig alternativ for valget mellom AMG og bly.

Hvis bilen til en hver tid tror den skal lade opp til 90A så vil vel batteriet raskt tappes/skades?

Er dette grunnen til at disse spiser batterier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår forumistvenn "trondshj" forteller ofte at "D4 spiser batterier både til frokost, lunsj, middag, kvelds og i noen mellommåltider i tillegg".  Ikke gjør min D4 det, og heller ikke gjorde min forrige (en herlig D3) det.  Bytta ett batteri på D3'en i løpet av ca 260000 kilometer i mitt eie.  Nåværende D4 har start/stopp funksjon, og selv med den i bruk, er det så langt ingen indikasjon på at batteriet og strømforsyningen forøvrig, ikke funker som forventet. 

 

Putter på en liten "bank i bordet" for sikkerhets skyld...  cool  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler heller ikke at min D4 (-10) spiser batterier akkurat. Byttet originalbatteri da bilen var syv år med et erstatningsbatteri fra mekonomen. Satte det bare rett inn og startet. Bilen kan fint stå 14 dager uten problem. Nå har jeg en S- modell, kanskje den suger mindre strøm...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.2.2019 den 10.06, isak skrev:

Vår forumistvenn "trondshj" forteller ofte at "D4 spiser batterier både til frokost, lunsj, middag, kvelds og i noen mellommåltider i tillegg".  Ikke gjør min D4 det, og heller ikke gjorde min forrige (en herlig D3) det.  Bytta ett batteri på D3'en i løpet av ca 260000 kilometer i mitt eie.  Nåværende D4 har start/stopp funksjon, og selv med den i bruk, er det så langt ingen indikasjon på at batteriet og strømforsyningen forøvrig, ikke funker som forventet. 

 

Putter på en liten "bank i bordet" for sikkerhets skyld...  cool  

:D:D:D

 

Vel - det skal sies at i mitt tidligere liv, så var Discoen utsatt for en del småkjøring, og det kan utmerket godt ha vært en medvirkende årsak til min "negative holdning" mht D4 og batterier. Bilen klager ofte over at batteriet som sitter i nå ikke strekker helt til, men det kan også skyldes at jeg ikke utførte reset av batteriet sist det ble byttet. Jeg skylder på at jeg var ung og dum den gangen. :P

 

Edit: Bilen min er en 2011 modell med 230.000 km bak seg, og er på sitt tredje batteri nå - som jeg altså antar egentlig er modent for utskiftning. Derav at jeg synes at den spiser batterier. :)

 

Endret av trondshj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei! Har lest igjennom det meste jeg har funnet her på forumet om lading av batteriene på D4, men ikke funnet noe fullgod forklaring på å sette på comfortkoblinger på Ctek.

Har selv festet mine som på bildet med en vanlig klemme. Skal da være - etter det jeg kan skjønne - være på rett side av BMS slik at bilen oppfatter at den blir ladet. Kan noen av dere som har hatt bilene i litt mer enn den uken jeg har eid den bekrefte om dette ser bra ut eller borger for trøbbel?

 

 

20200524_150634.jpg

20200524_150938.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at man skal koble til jord er vel for at elektronikken i bilen skal få med seg at det går strøm til batteriet og holde rede på hvordan ståa er for batteriet.

 

Har ikke slått opp dette i hverken bruker- eller verkstedmanualen, så om dette stemmer vet jeg ikke, men akkurat nå er det litt sent for å slå opp denslags. 

Endret av trondshj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...