Gå til innhold

Nyinnkjøpt Disco 3


Discovery

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har nettop kjøpt meg en Disco 2007modell med 203 000km på telleren. 

 

Etter tre dager gikk bilen i nødmodus. Og som du ser er feilkodene mange. Batteri og dynamo er byttet i 2018. Og den lader med 14,3V. Feilkodene forsvinner når jeg skrur av tenningen men kommer igjen etter kort tid. Hva kan være galt? Noen som har vært borti lignende? 

 

‘’Bilen er nå på verksted for feilsøking’’

8DB76C95-7AFF-40BC-8198-8C355538647F.jpeg

CD447540-354A-41AD-8471-3D8B46BD7F59.jpeg

4EAA1811-17AA-407A-96C7-05562C26ED9A.jpeg

DB03197B-595F-4496-80DD-7AF1D5098DDB.jpeg

E0EAE1AF-971C-4C79-A45B-657C83D45280.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Bilen er kjøpt fra forhandler i Bergen, fikk ingen garanti med, desverre. Etter kjøring over fjellet klagde jeg på vinterdekk og fikk nye tilsendt. Og svaret hans er: Nye dekk til 11.000.- er på vei til deg. Vi klarer ikke være med å dekke mer her dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har tenkt å skru litt på bilen selv så er det nok lurt å spandere på deg selv en kodeleser som f.eks iidtool.

 

Selv om selger sier de ikke kan gi mer så har de et ansvar for varen de har solgt.

Først må du vel finne ut omfang...

 

Håper det løser seg for D3/D4 er flotte biler

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk at kabler er godtfestet til batteret, og at de ser hele og fine ut. Juletrebelysning og så mange feilmeldinger pleier å indikere strømproblemer. Selv om batteri og dynamo er relativt nytt, så er det ingen garanti for at det ikke er noe feil med en (eller begge).

 

Sjekk spenning når du får feilmeldingene. :) Hold oss gjerne oppdatert med hva verkstedet måtte finne ut. Hvilket verksted er det som har fått gleden av å feilsøke på den?

 

Eventuelt leverer du tilbake bilen til forhandler og hever kjøpet. Høres ut som en noe useriøs forhandler. Og om bilen er i vesentlig dårligere stand enn man kan forvente, så er det grunnlag for erstatning eller heving av kjøp. Enkelt og greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Discovery skrev:

Ja. Bilen er kjøpt fra forhandler i Bergen, fikk ingen garanti med, desverre. Etter kjøring over fjellet klagde jeg på vinterdekk og fikk nye tilsendt. Og svaret hans er: Nye dekk til 11.000.- er på vei til deg. Vi klarer ikke være med å dekke mer her dessverre.

 

Dette blir som å spille Monopol...  rykk tilbake til start, å krev kjøpet hevet!  cool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.12.2018 den 21.18, isak skrev:

 

Dette blir som å spille Monopol...  rykk tilbake til start, å krev kjøpet hevet!  cool

 

Lukter elektriske problemer her. Det kan være småtteri eller omfattende. Men hvis bilen har så mye trøbbel fra start og den er kjøpt hos forhandler så ville jeg definitivt ha bedt om å heve kjøpet, og forsøkt å finne en bil hvor selger kjenner bilen. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg gir verksted (Auto1 Skien) mulighet til og finne ut hva det kan være. Jeg har full historikk som tidligere eier har dokumentert på excel ark. Så den er fulgt opp og er strøken. Håper at det er mulig og finne ut av feilen og at forhandleren kan betale eller dele regningen.. fikk ikke garanti med.. Men har fått nye vinterdekk i ettertid pga klaging så er kanskje ett håp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man står vel ganske så sterkt med tanke på kjøps loven? 

Selger kan ikke bare fraskrive seg ansvar .....

Utfra saker eg har lest på nettet kan man jo , satt på spissen få problemer med salg av dele bil med skjulte feil . 

 

Det ordner seg nok .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at du kjøpte bilen av en forhandler står du veldig beleilig i forhold til å kreve enten "retting" eller "heving" av kjøpet. Forbrukerkjøpsloven gjør seg i dette tilfellet gjeldende, og er som mange vet laget for å gi forbrukere svært god og lav adgang for klage, retting, heving osv. I dette tilfellet ville nok jeg sendt bilen på verksted, utbedret feilene, og sendt regningen til forhandleren i Bergen! Bil solgt uten garanti eller ei, her er det ingen tvil om at de må betale verkstedbesøk, eller heve kjøpet :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Modulene kommuniserer med hverandre, så feil på en modul kan gi følgefeil på andre. Men litt rart at motormodulen også er med her... Kanskje det er elektrisk eller CANbuss - gjetter her... 

 

"Limited gears" kan skyldes feil i kretskortet i midtkonsollen som bryterne for high/low serie, HDC, og programknappen sitter fast i. Dette kortet er også sårbart for lekkasje om du glemmer takluka åpen. Jeg hadde brudd i en bane på kortet. Kortet er trelags, og jeg hadde brudd i det midterste laget i kortet fra en tilkopling og inn mot en pinne på en integrert krets på kortet. Diagnose ble gjort med multimeter der vi målte baner på kortet der vi trodde det burde være kontakt og fant et brudd. Loddet på en ledning siden jeg ikke kom til det midterste printlaget og alt i orden igjen. Litt kinking feilsøking og jeg hadde vel litt flaks. Raskere måte er nok å sette inn et annet midtkonsoll midlertidig hvis du har no sånt tilgjengelig. 

 

Hva gjelder motoren så er vel TDV6 som sitter i D3 en Ford AJD-V6/PSA DT17 som sitter i Ford, Citroen og Peugeot, Jaguar, osv så det hjelper kanskje litt på nettsøk. Har hatt mange slags feilmeldinger, men har aldri endt opp med at svakt batteri har vært årsak til feil... Fint om du oppdaterer med hvilken løsning du finner, for de feilene der kan være litt kinking.

 

-k

 

 

Endret av karsteb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok de 4900,- for feilsøking og rensing av MAP sensor? Da har de eventuelt brukt mye tid på feilsøking, om da ikke bergingsoppdraget også ligger bakt inn i den prisen!

 

Uansett fantastisk at det løste seg! Får håpe den oppfører seg pent i tiden fremover - så det bare er og nyte den fantastiske bilen det er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...