Gå til innhold

Skifte varmeapparatregister D3


Nybakken

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Tenkte det var greit å skrive om min erfaring da mange ser ut til å slite med tette varmeapparatregister og store utgifter til utbedring.

Iløpet av sist vinter begynte varmeapparatet i min Discovery 3 2008 å blåse kaldt på førersiden, etter at jeg fikk sjekket spjeldmotorer(aktuatorer) og lest en masse om temaet ble konklusjonen tett varmeapparatregister.

 

Jeg leverte bilen på verksted der det ble hatt på "rensevæske" som fikk virke et døgn og kjølesystemet ble "flushet".

Etter dette ble det litt varme på førersiden men ikke like varmt som på passasjersiden, men jeg overlevde gjennom vinteren og iløpet av sommeren var alt glemt..

Nå som det ble kaldt ute kom selvfølgelig problemet tilbake å jeg satt igjen med stive knær og iskalde fingre.

 

Nytt varmeapparatregister ble bestilt fra Lrdirect og etter en samtale med en "kollega" som hadde skiftet på sin RRS var pågangsmotet på topp.

Ved å løsne alt i midtkonsollen som radio og alle knapper samt løsne på dekselet rundt girspaken og ta ut hanskerommet er det god plass til å fjerne registeret om man kutter vannrørene.

Nytt register ble innmontert med med radiatorslanger (innv.16mm) og slangeklemmer, interiør remontert, kjølesystemet luftet og alt fungerer bedre enn noen gang :)

 

Tidsforbruk: 5 timer inkl. testkjøring.

Kostnad: Varmeapparatregister,slager, slageklemmer, kjølevæske. ca. 1.300,-

Vanskelighetsgrad: Lett om du har en varm plass å stå og diverse håndverktøy :)

 

Håper dette kan hjelp noen til å ikke se så dystert på å gjøre denne jobben selv :)

 

God jul!

 

Varmeapparatregister D3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei! Ser du kjøpte fra LRdirect. Hvilket delenummer kan jeg se etter? De jeg blir anbefalt ser ikke ut til å passe! Har Discovery 3 fra 2008. Prøver å finne delen i nærheten på Østlandet men det ser håpløst ut. 

Endret av Flavio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei

om det er kun ein radiator som varmer både venstre og høgre siden, korleis det da  bere noko gale med radiatoren når det er varmt på høyre side kalt på venstre. Er det da ikkje eit spjeld eller noko slikt som er noko gale med. Eg har samme problemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.10.2020 den 21.21, Bosibya skrev:

Hei

om det er kun ein radiator som varmer både venstre og høgre siden, korleis det da  bere noko gale med radiatoren når det er varmt på høyre side kalt på venstre. Er det da ikkje eit spjeld eller noko slikt som er noko gale med. Eg har samme problemet. 

Hei, godt spørsmål synes jeg, også jeg har akkurat dette problemet, kaldt på førersiden, varmt på passasjersiden Discovery3, 2008. Funnet ut mer Bosibya?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia

 

Plages med det samme, lite varme på førersiden hos meg. Det er ikke uvanlig at varmeveksleren går tett da det legger seg avleiringer i den enden. Jeg har en ny på tur i neste uke. skal oppdatere da.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.10.2020 den 23.49, Bosibya skrev:

Hei

kvar bestilt du den fra? 

De fleste har visst bestilt fra LR Direct, England. Jeg også, delenr LR017030 (heater core) var det visst, inkl frakt ca kr 870.- billigere enn Skruvat. Min ankommer 3.nov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.10.2020 den 23.49, Bosibya skrev:

Hei

kvar bestilt du den fra? 

Bestilte fra Advancedfactors.co.uk. 

 

Fikk den på en uke med vanlig frakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet varmeapparat...ble ikke noe bedre :(. blåser fremdeles litt kaldere på førerside....noen som har tips??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Luft i systemet, eller lekkasje av kjølevæske som fører til lufting 
2. problem med spjeld som reagerer ikke eller delvis 
3. havarerte spjeld motor

 

har du prøvd diagnose verktøy? 

Endret av Timo@
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Timo@ skrev:

1. Luft i systemet, eller lekkasje av kjølevæske som fører til lufting 
2. problem med spjeld som reagerer ikke eller delvis 
3. havarerte spjeld motor

 

har du prøvd diagnose verktøy? 

Har IID fra GAP. byttet 1 spjeld motor og lest av alle verdier på GAP toolet. spjeld går som de skal. Hørte med GAP om det kunne lønne seg å oppdatere Software til Ventilation via dem, men det hadde han ikke noe tro på...

 

Jeg lurer på om det kan være luft eller den temp sensoren bak rattet, men får den ikke løs.

 

Så planen er:

 

1. Sjekke for luft (tviler)

2. rive dashbordet og sjekke tetting rundt spjeld og sjekke tmp sensoren

3. Oppdatere Software (koster peng, derfor er den siste pri)

 

Takk for innspill forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.11.2020 den 12.33, Sten-Th skrev:

Skiftet varmeapparat...ble ikke noe bedre :(. blåser fremdeles litt kaldere på førerside....noen som har tips??

Det var ergerlig, har kjøpt nytt varmeapparatregister men ikke montert ennå, ikke noe vits i det da antakelig. Interessant det med lekkasje lenger ned i tråden, for jeg har av og til hatt varsel om lavt kjølevæskenivå, fylt på etter hvert og lurt på hvor det blir av, aldri sett lekkasje under bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Alfred1 skrev:

Det var ergerlig, har kjøpt nytt varmeapparatregister men ikke montert ennå, ikke noe vits i det da antakelig. Interessant det med lekkasje lenger ned i tråden, for jeg har av og til hatt varsel om lavt kjølevæskenivå, fylt på etter hvert og lurt på hvor det blir av, aldri sett lekkasje under bilen.

Stepmotor som ikke åpner slik at lufta går der den skal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, engebo skrev:

Stepmotor som ikke åpner slik at lufta går der den skal?

Det kommer luft, men ikke særlig varm, knapt lunken.

6 minutter siden, rangeroverp38 skrev:

Så at kjøleannleget var renset, men skriver det allikeveld. Har hvert borti på andre biler at om frostvæska ser gromsete ut, så kan det varme bare på ene siden. Anlegget må tappes og skylles mange ganger før det blir bra nok.

 

6 minutter siden, rangeroverp38 skrev:

 

Det var interessant, skal ha det i bakhodet.

Endret av Alfred1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 6.11.2020 den 20.19, Sten-Th skrev:

Har IID fra GAP. byttet 1 spjeld motor og lest av alle verdier på GAP toolet. spjeld går som de skal. Hørte med GAP om det kunne lønne seg å oppdatere Software til Ventilation via dem, men det hadde han ikke noe tro på...

 

Jeg lurer på om det kan være luft eller den temp sensoren bak rattet, men får den ikke løs.

 

Så planen er:

 

1. Sjekke for luft (tviler)

2. rive dashbordet og sjekke tetting rundt spjeld og sjekke tmp sensoren

3. Oppdatere Software (koster peng, derfor er den siste pri)

 

Takk for innspill forresten :)


 

Har enda ikke gjort noe mer, men det er blitt bedre (varmere). Holder en foreløpig knapp på at den gamle varmeveksleren var tett og luft i den nye. 
så alt i alt er det ok med vinter nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, da har varmeapparat registeret blitt byttet hos meg (Rosten Bilverksted) og det ser ut til å ha løst problemet med kald luft på førersiden. Varmen tilbake på venstre side. En helt annen varme i bilen nå. De sa det var mye gørr i det gamle registeret, og delvis kald. Hurra ! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...