Gå til innhold

What has happened!?!


pjoslo

Anbefalte innlegg

2005 Freelander 1.8

 

kjørte i ca 50km/t, plutselig er det en mekanisk ulyd. Kjørt 100m til, fortsatt ulyd. Se bilde fra under bilen - metall ring er løs, og absolutt ikke på riktig plass!! Hva har skjedd?!? Og hvordan fikser? Bilen går, men tror ikke det bør kjøres videre...

AF96087A-0FD1-4FAD-B8DE-8DA7B7795168.jpeg

Endret av pjoslo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg tenkt. Tror jeg skal bestille opp VCU i tillegg - bilen har kjørt 150’ på originalen - regreim er også moden for utskiftning (bare kjørt 50’ siden bytte - men det var 6 eller 7 PR siden). Men - er det noe økt risiko for VCU’en ved å kjøre uten fungerende vibrasjonsdemper - det blir fort noen uker før delene er på plass. Annet jeg må tenke på?

 

noen som har nytt VCU liggende?!?!

Endret av pjoslo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.12.2018 den 19.55, pjoslo skrev:

Det var det jeg tenkt. Tror jeg skal bestille opp VCU i tillegg - bilen har kjørt 150’ på originalen - regreim er også moden for utskiftning (bare kjørt 50’ siden bytte - men det var 6 eller 7 PR siden). Men - er det noe økt risiko for VCU’en ved å kjøre uten fungerende vibrasjonsdemper - det blir fort noen uker før delene er på plass. Annet jeg må tenke på?

 

noen som har nytt VCU liggende?!?!

 

Kutt ringen to og kassér den. Hvis du ikke merker vibrasjoner er det bare å kjøre. V6-modellen har ikke vibrasjonsdemper i det hele tatt, så det burde ikke være noen større grunn til å ha det på firerne.

Jeg har en VCU med ny silikonvæske og nye lagere liggende i reserve, men jeg kan vurdere å selge den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var ringen fjernet. VCU ser ut til å fungere - rygget med fullt ratt utslag og det gikk fint, uten antydning til bremseeffekt. Bilen er kommet hjem, og hadde neppe greid det uten drift på alle 4 hjul - bor høyt oppe og føre er ikke optimal i dag!

 

Bilen skal på EU kontroll i januar - om det går noenlunde greit  så blir det nytt VCU og regreim skift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke umulig lagrene på hver side av VCU'en har tatt kvelden samtidig... lønner seg å bytte disse samtidig når du først plukker frahverandre VCU, i tillegg må man vist være veldig nøyaktig med at de står i helt riktig vinkel, eller så ryker de vist fort igjen. 

av spesial avfall.. nei verktøy var vist en 13mm umbrako lignende nøkkel jeg fikk låne da jeg byttet min :D  det er boltene som holder mellomaksel fast i girkassa som er sære.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...