Gå til innhold

Vart svindla på nettet. Ka bør eg gjøre?


austbø109

Anbefalte innlegg

Vant en budrunde på en plasmaskjerer på ei kjøp å salgs gruppe på Facebook. Betalte å ga selgeren adressa han sku sende den til og ba han om å sende sporings info når han hadde sendt sån som er vanli å gjøre.  Etter eit par dager så sendte eg han en reminder på sporings nr. Fikk selvfølgelig ikkje noe svar så ringte han å da sa han att han sku sende nummeret etter jobb. Noe som er helt forståelig. Men etter det så vart han umulig å få tak i. Har tlf nr å addressen hans å screenshot av hele handelen så kan eg komme noen vei med å anmelde dette eller er det bare sløsing med tid?  Noen andre ting som bør gjøres?   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg for å ha kommunikasjon og pengeoverføring dokumentert. Send en sms evt rekommandert brev hvor du ber om å få tilsendt varen, og sporingsnummer i løpet av en uke, hvis ikke anmelder du forholdet.

 

Om du ikke hører noe, tar du med all dokumentasjon og svipper en tur til onkel blå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - bare svipper innom og minner om at dersom du har betalt gildet med visa/mastercard etc så kan du bruke dem som "svindeldommer". Det er ofte lettere å få de til å hente tilbake pengene enn å gå via de blå. Sjekk med din bankforbindelse om hva de kan gjøre med den dokumentasjonen du sitter på.

 

(Sbanken og behandling av fake netthandels-svindel er veldig strømlinjeformet, men det er jo noe annet enn det du har vært borti.)

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surt å bli svindlet, men størrelsen på tapet vil være en faktor ift om politiet prioriterer, og ikke minst avgjørende for om det er lurt å engasjere juridisk kompetanse. Vi har en tendens til å la parkerings- og fartsbøter gå i glemmeboka ganske fort.  Kanskje greit med dette også, selvfølgelig avhengig hvor mye penger svindleren forsynte seg med...  cool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, GuttormG skrev:

Noterer meg at det er greit å snyte Isak for mindre beløp. Kjekt å vite...

 

Noe som faktisk virker; ring mora eller kona til svinepelsen. Gjerne julaften litt før Sølvguttene begynner å synge.

 

Nei, det er ikke greit å snyte verken meg, deg eller Austbø for noe - uansett verdi.  Mitt poeng er at man må velge sine kriger.  Nå ser jeg jo det bobler opp med gode inkassotips - den med å ringe mora utpå dagen i morgen tror jeg er et sikkerstikk!

 

Forresten, i anledning høytiden;

 

LRJUL.jpg

Endret av isak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

å møte opp på døra med en vennlig mine har jeg vært med på før - og det har vist seg fantastisk effektivt.

 

Vi hadde en kollega fra oppe i landet som ble lurt på samme måte på noen felger. Vedkommende bodde rett oppi gata for vår avdeling, så det var bare å tasse oppom. Ingen trusler eller balltre nødvendig, bare en bestemt, men høflig beskjed om å komme med varene, så tar vi dem med oss, eller så kunne godt følge dem til minibanken for å hjelpe med å gi pengene tilbake..

 

-Camarogeddon

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare nevne at personlig oppmøte kan oppfattes som en trussel. Særlig om man tar med seg en kompis eller tre - og da får man brått en anmeldelse i retur. Også sitter man der uten hverken varer eller penger, men med en anmeldelse nedover ørene. Sånne slasker er ofte veldig flinke til å utnytte lover og regelverk til sin egen fordel... :(

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, trondshj skrev:

Vil bare nevne at personlig oppmøte kan oppfattes som en trussel. Særlig om man tar med seg en kompis eller tre - og da får man brått en anmeldelse i retur. Også sitter man der uten hverken varer eller penger, men med en anmeldelse nedover ørene. Sånne slasker er ofte veldig flinke til å utnytte lover og regelverk til sin egen fordel... :(

 

 

 

 

Hva som oppfattes som en trussel er subjektivt. Objektiv kan ikke oppmøte for å drive inn en legitimt krav oppfattes som lovstridig. Men Austbø jeg kan hjelpe deg forfatte en forliksklage, så sender du inn den, og lar saken gå sin gang. Ikke la han slippe unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.12.2018 den 13.45, svalbard skrev:

sifra vis en slakter trengs ,håper dette løser seg vil gjerne ha navn og adr på pm vh Reidar 

Jeg trenger heller ingen slakter:huh:

Sendt deg info på pm om en som har svindlet meg, han bor i nabolaget ditt....

Greit å vite om så du ikke også blir lurt.

 

Mvh Christopher

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...