Gå til innhold

Hva er rett dekk og felg til -72 RR/Disco


finnarne

Anbefalte innlegg

Har en noe spesiell bil,  som er basert på en 1972 RR. Der har vi fått noen utfordringer når det gjelder dekk og felg.

Bilen har vært innom her på forumet før, da som salgsobjekt.

 

 

Bygd om i England med Disco1 karosseri (200tdi) , og 300tdi motor før den ble importert hit i 2005, og registrert som Jeep Discovery. Så ble den avskiltet i 2008/9, og etter det har den flyttet litt på seg.

 

I fjor våres kom den hit, og det som skulle bli en rask jobb tok litt lenger tid. Nå skulle bilen ha skilt, og vi fikk litt utfordringer.

Vognkortet fantes jo ikke, og jeg fikk ikke nytt før den var godkjent. Endel hoderysting med merke og endel annet, men en av tingene som stod igjen etter første kontroll var feil innpress på felgene.

I systemet som verkstedet har tilgang til , så stod det 0 i innpress. Jeg stillte med felgene som Bien er godkjent med, der er det 15 i innpress. (Ja, jeg vet at 33 i innpress er rett, men allikavel). Etter litt frem og tilbake så sjekker jeg med trafikkstasjonen. Ikke noe problem, det er bare å komme bort, så fikser vi det. Joda, men da må jeg ha time osv, og jeg må rette det andre og litt til. Og Bien hadde et lengre opphold i garasjen, så det skjedde ikke så mye med "Gamla". Men jeg sjekket opp i henger-appen, der stod det "ikke oppgitt" på innpress. Greit nok. Dekkdimensjonen var også noe rar, 205/75R16. Den dimmensjonen finner jeg ikke i STRO-boka. Men vi regnet oss frem til at 235/70R16 var innafor, så det var greit. Fikk tak i noen felger som hadde 0 i innpress, og regnet med å legge om dekk. Men siden det ikke stod oppgitt innpress i henger-appen, så var det kanskje greit. Sjekket også når jeg hentet ut prøveskilt, og SVV hadde ikke inne innpress på bilen , så det var greit.

Etterkontrollen gikk greit, og jeg reiste bort for å hente nye skilt. Fikk også drop-inn-time for å få endret merke (fra Jeep til Land Rover), og ville snakke med dem om hva som var rett av type. I mitt hode var Rover rett merke, Range Rover rett modell, og med en merknad om karrosseribytte til Discovery, og motorbytte til 300tdi, hadde det blitt rett. Dekkdimensjon kunne bare være, og så lenge innpress ikke var oppgitt, var det også greit. Jeg går fra skranken og ut i bilen, og stiller meg i kø på utsiden av porten. Det er veldig lite aktivitet der (ikke uvanlig), men etter å ha stått en stund kommer det en annen bil ved siden av. Han er utolmodig, og jeg ler litt inni meg. Så kommer en bil med hestehenger. Den kommer raskt inn i en hall, og reiser igjen. Så går han ved siden av meg inn, og kommer tilbake med litt mere papirer. joda, de hadde fikset alt inne. Han anbefalte meg å gå inn.

Der har de stengt Drop-in, men joda, min bil var tatt bilde av og alt var greit. Det var nå en Land Rover Discovery. Ok, det er jo rett, men feil allikevel, siden det er en 1972-modell. Men jeg kunne jo komme bort å få rettet innpress en annen gang. Ja Særlig. Det å vente på trafikkstasjonen er det morsomste jeg vet, så det gjør jeg gjerne - NOT!! Men siden 235/70R16 var innenfor, og innpress ikke var oppgitt, så tenkte jeg det kunne være det samme. Jeg venter bare på rett skilt, type høyt, så det kan få plass ved siden av reservehjulet på bakdøra, under skiltlyset som er så viktig.

Reiste hjem med bilen , monterer ett latterlig skilt, og er fornøyd, og litt spent på hva som kommer etterhvert av vognkort. Det var fredag.

Mandag får jeg melding om at jeg kan hente nytt stort og høyt skilt. Så kommer en telefon fra trafikkstasjonen. En kar hadde sett på det, og lagt inn rett skilttype. Og så hadde han rettet på innpresset. Men stusset over at det var en 1972-modell Discovery. Men nå var ihvertfall innpresset rettet til 57mm ?????

Jeg ga beskjed om at det var feil, og det skjønte han, jeg ba han la det være som det var, og jeg forstod det sånn at det var greit. Men når jeg sjekker idag, så er det altså en 1972-modell Land Rover Discovery med dekkdimensjonen 235/75R16, og 57mm innpress. For å få den siste endringen rettet, så må jeg bort med bilen. Og vise bilen med det som er rett for en 1972modell Range Rover.

 

Jeg sjekket opp en som jeg vet om, og der står det dekkdimensjon 6.00x16 og innpress ikke oppgitt.

Hva tilsvarer det i metriske mål ? og hvilken felg ?

 

Når de tok bilde av bilen, stod den på 235/70R16 på originale Discovery lettmetallsfelger (Deep Dish?) med 33mm innpress.

 

Noen som kan gi meg fasit på -72 modell RR (helst i metriske mål) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Da ser det ut til at det er nesten korrekt. Bilen er registrert som 5-seter, med 205R16 dekk, og med 33 i innpress. Fant etterhvert noen innskannede papirer på Range Rover Classic -sidene med teknisk informasjon. Det står ikke innpress på felger, men det står sporvidde. Han var vel til slutt lei av meg, kontrollmålte ikke sporvidden en gang, men godtok at det stod 6x16x33 på felgene.  Tok det for god fisk når jeg hadde målt sporvidden til 149cm. 2019-04-11 18.52.13.jpg

 

Det står fortsatt at det er en Land Rover Discovery fra 1972. Burde vært Rover, type Range Rover, godkjent karroseribytte til Land Rover Discovery.

Han mente forøvrig at bilen aldri skulle vært godkjent som ombygd, men at den skulle vært forsøkt godkjent som oppbygd. Jaja.

Varer vel ikke lenge før den står i en annet navn nå, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...