Gå til innhold

Disco 4 webasto


Howard

Anbefalte innlegg

Da var tiden kommet for streik på mon webasto. Den sluttet å virke nøyaktig på 160 000 km.

Primer den med iidtool og den fyrer i noen sekunder for så å stoppe.

I kveld tok jeg mot til meg og demonterte den ved hjelp av oppskrift på disco3.uk forum.

Det skulle vise seg å være mye vanskeligere enn det så ut for i oppskrifteb, slet stort med engangsklemme på fuel line og hvordan jeg skulle få opp eksosen. Endte med å ta ut hele braketten og hele eksosrøret helt ned. Tviler på at jegfår til å montere det inn igjen.... Hvordan gjør dere det, spesiellt interessert i hvordan få på plass den nederste slangen og eksosrekkefølgen.

 

Men så til hovedspørsmålet, jeg fant ikke mye sot i brennkammer, men derimot var den «koppen» nedi der samt den hvite keramikksaken godt svidd og sprukket. Antar at jeg da bør kjøpe komplett brennkammer, for de er komplette?

 

Som vedlagte bilde viser er det 3 slanger som går inn på webasto, trodde det skulle være bare 2.... hvordan kobles disse sammen slik at jeg får bruktbilen uten webasto innmontert?

BCF058B5-86BD-4BCB-B8BF-0EDCE439F81E.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist løsnet eg bare den bolten som står imellom de 2 slangene .

Da får du ut hele innsatsen som de er festet på . 

Screenshot_20181215-180925.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Update...

fikk bytta brennkammer og montert tilbake alt (MYE jobb)..

Ingen feilkoder i IID, alle tester går fint. Likevell fyrer webasto vifta, går 1min for så å stoppe opp.

om jeg primer kommer det mye røyk en liten stund før det dør ut. Det drypper diesel ut av eksosen på webasto...

Når jeg ser på live values i IID under oppstart så står alt på ON unntatt diesel pump. Det rare er jo at jeg får primet....

 

Har prøvd start med og uten priming, ute i 0 grader, med og uten kupevifte på. Også prøvd med fjernkontroll.. Alle forsøk strandet med 1minutt viftekjøring og ingen påfølgende feilkoder...

Har også gjort en hard reset.

 

 

Teorier?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen dum tanke dette, men sikringen er kryssbyttet og alle koblinger trippelsjekket.. skulle tro man fikk en feilkode om noe var dradd ut.. 

 

kan noen bekrefte at det regelrett renner diesel av eksosen ved priming og påfølgende oppstart? Jeg mstenker at drivstoffet ikke havner der det skal (En kopp i brennkammer) og pga det så tenner den ikke uten feilkode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg på litt webastotrøbbel her. 

Jeg har hatt min FBH ute av bilen idag selv, da den har gitt feilkoder. Som din går den en liten stund, nok etter priming til at røykshowet gir seg og en strøm varm luft kommer ut eksosrøret. Jeg får primet, men ikke funksjonstestet. Den slår opp feilkode E7 i IDtool.  Noen som vet hva denne er? Jeg har D3 uten styring,den fungerer bare som hjelpevarmer her hos meg. 

Her renner det litt ut av eksosen ved startforsøk etter priming. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har konkludert med at jeg har fått feil brenner, og det er årsaken til mine problemer.

For sin del så vil jeg anbefale å dele webasto, se spesiellt etter om den koppen i brenneren er inntakt, om den keramiske toppen ikke har sprekker og at det ikke er igjensotet nede i selve brennkammeret. Om alt dette er i orden kan du nappe ut sikring 28 ved batteriet og vent noen minutter før du forsøker å starte. 

Se her for demontering, evt søk på youtube https://www.disco3.co.uk/forum/topic136766.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis brenneren har oppstartsvansker kan du prøve å benytte litt trykkluft inn i innsuget ved oppstart. Har hatt bra resultat av det ved flere anledninger hvor brenner tuller. Har en teori om at det er alt for hyppig start/stopp som gjør at brenner soter igjen og begynner å tulle. Får aldri brent seg helt ren. Når brenner går for fult kan en via diagnoseprogram justere CO-verdier på brenneren (bør kun gjøres av fagpersonell). Krever dog litt instrumenter for å gjøres ihht. boka.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FBH er delt, og rengjort en del. Brenneren ser hel og fin ut, kammeret var svart og sotete. 

Trykkluft kan jeg forsøke, ulempen er at IIDTool ikke lar meg tvangskjøre den. Får bare opp feilkode. Det er jo under 4 gr nå, så får bare starte bilen og gyve på med luft inn luftinntaket. 

Takk for tips. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tips om at det er den tynne blikk platen i brenn kammer som blir skeiv.

Og da blir det vel noe feil forhold på luft diesel blandingen eller noe annet .

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Skal være en plate nedi der.... Ser den godt om man demontere den hvite keramiske delen der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Hei, litt off topic, men kan noen svare på om alle Disco 4(3.0 D) leveres med webasto? forstår at det er en del som leveres med fjernkontroll, men er det slik at de som ikke har fjernkontroll har webasto som hjelper til ved kaldstart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jorgenht skrev:

Ja. 

Strålende, gjelder dette også bruktimporterte biler? Eller er det en særnorsk variant? Typisk for en del andre merker er vel "cold climate" -versjoner. Dette gjelder kanskje Land Rover også? Noen som vet om det er mulig å sjekke opp mot chassisnr, om det faktisk er montert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste norske kom vel med men brukteimporterte kan kanskje komme uten. Tror ikke det er noen forskjellige typer som ble levert.

 

Kom den uten fjernkontroll kan du fortsatt aktivere betjening/timer fra skjermen (via IIDTool etc), evt kjøpe fjernkontroll og mottaker og aktivere begge delene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


 

4 minutter siden, engebo skrev:

Enkelt å se i motorrommet om den fysisk er der, i hvert fall på D3. 

Har ikke kjøpt bil enda, men en del av de som selger Disco4 i dag, sier det ikke er webasto på bilen. viktig dermed å vite før jeg kjøper, om det faktisk er kjørevarmer på bilen som kan tillegges fjernkontroll og tidsstyring. Antar at dette er relativt mye rimeligere å få på plass, enn ettermontering av fullt system inkl brenner.
Det er definitivt behov med vårt bruk, for å varme opp bilen før vi kjører avgårde på morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, jorgenht skrev:

Enten så vet ikke selger bedre, eller så er det variant uten fjernkontroll og selger vet igjen ikke bedre. 

Finnes D4 uten? Selv i varme strøk og dieselmotor? 

Det hadde vært flott å vite! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel neppe blitt solgt nye D4 uten webasto i Norge.

 

Når det er sagt så har jeg levd uten fungerende webasto i lange perioder, uten å savne den. Men nå har jeg motorvarmer og en grill som er kledd igjen, så det kan jo ha hjulpet noe... 

Om du har registreringsnummeret kan du jo grave frem VIN, som du i sin tur kan dytte inn her: https://www.vindecoderz.com/

 

Da bør du kunne se om den har har webasto. Om den har det så skal du finne noe lignende dette:
"Cold Climate Pack - Cold Climate Pack [072AC]; Heater Unit Operation - Fuel Burning Heater [043AB]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, trondshj skrev:

Har vel neppe blitt solgt nye D4 uten webasto i Norge.

 

Når det er sagt så har jeg levd uten fungerende webasto i lange perioder, uten å savne den. Men nå har jeg motorvarmer og en grill som er kledd igjen, så det kan jo ha hjulpet noe... 

Om du har registreringsnummeret kan du jo grave frem VIN, som du i sin tur kan dytte inn her: https://www.vindecoderz.com/

 

Da bør du kunne se om den har har webasto. Om den har det så skal du finne noe lignende dette:
"Cold Climate Pack - Cold Climate Pack [072AC]; Heater Unit Operation - Fuel Burning Heater [043AB]"

Nydelig! Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...