Gå til innhold

Hvilken ekstralys har DU på din D3/D4?


Sluger

Anbefalte innlegg

Har ett rele koblet direkte til batteriet .

Som blir styrt fra hoved lykt . 

Tror ledning er  blå grå ...

 

Endret av oggioffshore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På 13.1.2019 den 21.36, gorbys skrev:

 

Nå veit ikkje eg kva type prosjektor som sit i desse bilene men at dei yter sitt beste fra fabrikk tviler eg sterkt på. Det en kan gjere om ein føler seg modig nok er å demontere lykta og bytte prosjektorlinsene til helt klare linser, det vil sørge for at absolutt alt av lys produsert av pæra havner på vegen og ikkje blir dempa av den originale uklare linsa. Ein annen bieffekt er at kuttlinja blir mykje skarpere og får et rimelig najs fargespekter

 

 

clear-projector-lens-1-700x467.jpg

clear-projector-lens-2-700x467.jpg

clear-projector-lens-1024x713.jpg

Hvorfor er de matt i glasset originalt disse linsene? Kan ikke være store jobben å bytte til klare.... Gjør eg lett om pris /gevinst står i forhold 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.3.2019 den 0.05, oggioffshore skrev:

Hvorfor er de matt i glasset originalt disse linsene? Kan ikke være store jobben å bytte til klare.... Gjør eg lett om pris /gevinst står i forhold 

 

Det er slik for å mjukne overgangen mellom lys og mørke. Mange liker ikkje ein så brå overgang som du får ved bruk av klare linser så frå fabrikk blir det dempa litt. 

Skal du bytte må du demontere lykt og kanskje ta ut prosjektoren for å komme til linseholderen. Har ikkje sett så voldsomt på det men det står på lista mi over ting å gjere i sommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke linsa som bryter lyset eller? 

 

Ser man får slike linser /projectorer til å montere i feks h4 lykter. 

Har tenkt å prøve det på gamle audien eg har. 

Litt off topic, kanskje noen har prøvd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.3.2019 den 19.53, oggioffshore skrev:

Det er vel ikke linsa som bryter lyset eller? 

 

Ser man får slike linser /projectorer til å montere i feks h4 lykter. 

Har tenkt å prøve det på gamle audien eg har. 

Litt off topic, kanskje noen har prøvd? 

Nei det er et lite metallskjold mellom lyskilden og linsa som bryter lyset og lager den kuttlinja. 

Har ettermontert projektorer i flere lykter med godt resultat. En forutsetning for at det skal bli bra er klarglasslykter. Har du gammeldagse prismelykter har det ingen hensikt. 

Legger ved et bilde av en primera eg bygde om fra rhd reflektor lys til lhd bixenon prosjektorer. 

Har en Datsun no for tiden med bmw e30 lykteglas og bixenon. Vannvittig oppgradering kontra de gamle glødepærene 

 

DSC_0007.JPG

Endret av gorbys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, gorbys skrev:

Nei det er et lite metallskjold mellom lyskilden og linsa som bryter lyset og lager den kuttlinja. 

Har ettermontert projektorer i flere lykter med godt resultat. En forutsetning for at det skal bli bra er klarglasslykter. Har du gammeldagse prismelykter har det ingen hensikt. 

Legger ved et bilde av en primera eg bygde om fra rhd reflektor lys til lhd bixenon prosjektorer. 

Har en Datsun no for tiden med bmw e30 lykteglas og bixenon. Vannvittig oppgradering kontra de gamle glødepærene 

 

DSC_0007.JPG

Er nok prisme glass på audien.... 

Så da blir det kanskje noe merkelig lys mønster om man prøver.... 

Får prøve finne noen nyere brukte linse lykter, da det kom på nyere modeller. Og ta event ombygging derfra 

Endret av oggioffshore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fleire som kjøper slike kina lykter på ebay og som de modifiserer om bilen deira ikkje kom med klarglasslykter originalt. Kan være ei løysing det og. 

 

Tenker forresten eg kliner inn eit sett med disse i fjernlysa og når eg først åpner lykta. 

https://www.theretrofitsource.com/bi-led-profile-hi-lens-led-high-beam.html

 

Vurderer slike led strips som er på faceliften og men har ikkje bestemt meg heilt der

Endret av gorbys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, oggioffshore skrev:

Ser ut som en kopi av de eg linket til. Spørs hvordan kvaliteten og ikkje minst lyset er da. 

 

9 timer siden, Discoverer™ skrev:

Det virker som om tråden har dreid seg inn på et område hvor sjekkpunktene på PKK kan bli en utfordring...

Noen som kan oppklare litt i den forbindelse?

 

All ombygging av ei lykt inkludert noe så simpelt som ettermontering av plug and play xenon kit bryter med typegodkjenningen av lyktene og de er altså ikkje å ansjå som "lovlig" lenger. 

Forskjellen er jo hvor god du er da, mercedesen eg hadde sklei igjennom et par EU kontroller og en teknisk utekontroll uten noe som helst problem. Du hadde ikkje sett forskjell på en med originalmontert xenon og mine lykter (bortsett fra at mine lyste bedre). Datsunen min sier det seg sjøl at kommer aldri til å gå igjennom, fantes ikkje xenonlykter i '83 :P

Derfor er eg fan av og ha et sett med ekstra originalelykter liggende i slike tvilstilfeller 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle mann... 

Ny på forumet og ny på land rover med discovery 4, kommer over fra toyota land cruiser 90.

Har akkurat montert ledbar på min bil og denne er som laget for d4. 

20 toms rigid industries sr serie, denne i nye pro utgave. (uforandret fysisk størrelse) . 

Denne står på originale braketter som leveres med lyset og dette passer helt perfekt på høyden for å lyse ut i grillen. 

Går akkurat inn under fløyten og ligger nesten borti kjøler og grillen trenger ingen modifisering for å klikkes på igjen. 

 

 

IMG_20190327_085148.jpg

IMG_20190326_062511.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser eg må skaffe meg en D4 lookalike grill til D3'n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ved to bilder av lysbildet på min ledbjelke. Det er kun bjelken som lyser og den står montert som vist tidligere. 

 

dette er en rigid sr 20 pro i combo lysbildet spot/driving.

 

IMG_20190406_220043.jpg

IMG_20190406_215855.jpg

Endret av arnearne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
På 4.1.2019 den 14.44, Howard skrev:

Uten å vite detaljene så ser jeg at lumens, odin osv er norske navn på disse. Selv fant jeg de på ebay for 750,- pr stk...... Mulig en slags kopi, uansett så leverer de et SYKT lys. 

 

680DB6CF-D9EC-45B7-9FBD-234C3D9B1B67.jpeg

 

 

Leter etter denne lykta til eBay-pris, men finner den ikke. Er det noen som vet hvilken selger som har den?

 

Endret av Rikerud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Monterte en LEDbar fra Lazer. Passet perfekt i luftinntaket til Intercooleren :) 

Får se til vinteren om den må ha egen varmekabel...

19020F9C-C19A-4BEE-AA0E-8A36661B2675.jpeg

B4B96A89-BF95-46F6-9D6D-DBA5D32B5761.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sten-Th skrev:

Monterte en LEDbar fra Lazer. Passet perfekt i luftinntaket til Intercooleren :)

 

Er det slik at det ikke betyr noe å blokkere så store deler av luftinntak til kjølere på disse bilene? Ser at monteringen til Arnearne for så vidt dekker en liten prosentandel av  den totale åpningen i grillen ( kanskje 20% ) mens denne siste monteringen dekker nesten hele denne åpningen over skiltet. 

Er dette noe å bekymre seg for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Brage skrev:

 

Er det slik at det ikke betyr noe å blokkere så store deler av luftinntak til kjølere på disse bilene? Ser at monteringen til Arnearne for så vidt dekker en liten prosentandel av  den totale åpningen i grillen ( kanskje 20% ) mens denne siste monteringen dekker nesten hele denne åpningen over skiltet. 

Er dette noe å bekymre seg for?

Neppe.

 

Hele grillen på min D4 er blendet av med en stor plastplate, og luftinntaket nedenfor er for en stor del dekket av skiltet (som er flyttet opp på grunn av vinsjen).

 

Har ikke hatt problemer med varme. Selv ikke i fjor sommer. :)

 

Men om jeg skulle tatt bilen til Sahara, så ville jeg nok fjernet plastplaten. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Må nesten lese ut av skjema, grå /blå el omvendt. 

Mener det står tidligere i denne tråden.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.3.2019 den 9.04, arnearne skrev:

Hei alle mann... 

Ny på forumet og ny på land rover med discovery 4, kommer over fra toyota land cruiser 90.

Har akkurat montert ledbar på min bil og denne er som laget for d4. 

20 toms rigid industries sr serie, denne i nye pro utgave. (uforandret fysisk størrelse) . 

Denne står på originale braketter som leveres med lyset og dette passer helt perfekt på høyden for å lyse ut i grillen. 

Går akkurat inn under fløyten og ligger nesten borti kjøler og grillen trenger ingen modifisering for å klikkes på igjen. 

 

 

IMG_20190327_085148.jpg

IMG_20190326_062511.jpg

Hei 

Hvor handlet du denne? Stemmer det at den koster over 10k ?

eller det er kanskje denne?

 

https://www.norgeslys.no/products/rigid-sr20-led-e-merket-combo

 

Endret av KjellB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, KjellB skrev:

Hei 

Hvor handlet du denne? Stemmer det at den koster over 10k ?

eller det er kanskje denne?

 

https://www.norgeslys.no/products/rigid-sr20-led-e-merket-combo

 

 

Det er forskjellige versjon er SR20. Men den Combo-versjonen er jo bra den mener jeg. Det er i alle fall den jeg har siktet meg inn mot. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bildet av min bil vises det en sr20 combo i spot/driving. 

Jeg har byttet ut denne med en sr20 med driving optikk. 

Men jeg har disse i "pro" utgave som gir myye mer lys men ikke E merket. 

Passer iallefall helt perfekt bak grillen på originale braketter som fulgte med lykten. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...