Gå til innhold

Noen som har erfaring med å selge bil til utlandet?


henning

Anbefalte innlegg

Vi lurer litt på å selge vår One ten og lurer på om det kan være bedre å selge den utenlands for å få noe igjen for den, da markedet er større. Bilen er veldig mye påkostet, men har noe issues likevel. Andre utfordringer har gjort at vi ikke har kapasitet til å få bilen i stand selv.

 

Forrige eier hadde slik jeg forsto vært i kontakt med landypoint angående kommisjonssalg. Men vi har ingen ide om hva som kreves og hva som er lurt i forbindelse med salg ut av landet. Så hvis noen har erfaring med sånt så kunne det vært fint å få høre litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvilket land du tenkte å selge bilen i, men jeg kjenner ingen land der bilprisene (ny og brukt) er høyere enn i Norge.

Når de i tillegg også må betale moms og ev. andre importavifter, og disse rammer betydelig hardere varer som importeres fra utenfor EU enn varer som kommer fra andre EU land, er det vanskelig å tro at de vil oppfatte en norsk bruktbil som veldig attraktiv. Med mindre du har tenkt å selge den for MYE mindre enn den norske bruktprisen ville være, så klart. Men da finner du også raskt kjøpere her også.

 

PS: Jeg har også tenkt på å selge Munin her i Italia, men konkluderte fort med at det hadde vært umulig å nå noe i nærheten av en realistisk norsk pris. Får heller gi god rabatt til en norsk kjøper altså (mye mindre styr enn salg til EU-kjøper).

Endret av atau
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle biler har ofte en høyere verdi i utlandet enn her.

Hvor grensen går er nok et diskusjonstema.

Vi er flinkere til å ta vare på bilene våre enn ellers i Europa.

Noe av dette skyldes nok høy innkjøpspris .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trolig noe sant i det. Men husk også at (f.eks.) 10 - 12 år gamle Defendere i Italia (og trolig andre sør-Europeiske land) er erfaringsmessig helt rustfrie. De salter nemlig ikke veiene sine. I Norge kan man nok finne rustfrie biler i den alderen (eks. min), men det krever at tidligere eiere har vært veldig flinke. Mange av oss er jo det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel blant annet Landypoint som mente at en ville få bedre pris på bilen i Tyskland  hvis jeg forsto rett. Ser på mobile at prisene ligger høyt på tidlige One ten sammenlignet med her. Nå er ikke bilen orginal så det kan sikkert slå begge veier. Men den veldig mye på kostet, og har beholdt de spesielle detaljene for årsmodellen. Vet ikke om det er mindre avgifter for en tysker å ta inn en veteran bil? 

 

Nå har vi ikke prøvd å selge bilen noen steder enda, men greit å sjekke litt muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Tyskland betaler man 10% av bilverdien i importavgift + 19% av verdien i moms, dersom fra utenfor EU.

Din salgspris + 29% må altså være konkurransedyktig i forhold til prisen av en tilsvarende bil som allerede er Tysk registert.

Jeg vil på ingen måte være festbrems, men tviler på at du selger den så rimelig at det lønner seg der.

Men jeg håper å ta feil, for da er det muligheter for alle oss.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, atau skrev:

I Tyskland betaler man 10% av bilverdien i importavgift + 19% av verdien i moms, dersom fra utenfor EU.

Din salgspris + 29% må altså være konkurransedyktig i forhold til prisen av en tilsvarende bil som allerede er Tysk registert.

Jeg vil på ingen måte være festbrems, men tviler på at du selger den så rimelig at det lønner seg der.

Men jeg håper å ta feil, for da er det muligheter for alle oss.. :)

 

Ikke festbrems i det hele tatt, heller opplysende. Ser prisene på tidlige One ten ligger veldig høyt på Mobile sammenlignet med her, men det er klart at påslag på 29% gjør jo sitt. Samtidig så hører en at det stadig foregår en viss eksport av veteran kjøretøy ut av landet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyskland, Nederland og spesielt USA er vel de store landene om man vil styre med eksport.

Vær helt ærlig på at du kan ordne papirarbeidet ( som i praksis består av å organisere transport ) 
Glem ikke å fjerne skiltene før bilen overleveres, eller går over norsk grense. Ellers vil du egentlig ha ansvar for årsavgift ( trafikkforskringsavgift ) samt forsikring i all evighet....
Mye styr å gjøre dette i ettertid, melde skilter tapt på en bil som er solgt mv... blir bare rot....


Kontrakten vil danne grunnlag for MVA registrering i de fleste land i hele verden, ikke la deg lure til å gå med på å skrive ned verdien i kontrakta, det er kun kjøper som tjener på det.
Brått kan du bli kontaktet for sjekk av kjøpesum... bare tøys gjøre seg til kjeltring for noen få tusenlapper.

 

Ellers er det få fallgruber egentlig.  Det værste er sinte forumister som mener man bør gi bort bilen til noen som ikke vil betale for den framfor å selge den ut lav landet :)

PS - Nederland har flytende 25års grense for veteranbil. Kombinert med avgifter og spesielt årsavgifter på større, eldre biler, som her helt sinnsyke, gjør at de  har støvsugd markedet for eldre RRC, Defender / Oneten, eldre LandCriusere og ikke minst GW i mange, mange år.....

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Joker s30:Det er lenge siden Nederland hadde en 25 års grense for veteranbiler. Blant årsakene at denne regelen ble endret var den økende importen av yngre vetaranbiler fra spesielt Tyskland. Grunnet fristilling fra den høye årsavgiften for biler i Nederland var dette et glimrende smuthule. Etter endringene i lovgivningen ble det plutslig utallige biler stående!  I Nederland gjelder per idag følgende: dieselbiler må være 40 år gamle for å oppnå fristilling fra veiavgift, som korrekt, er veldig høy. Bensinbiler har en overgangsregel for biler med registrering mellom 1978 og 1988 som slipper unna med 25% av opprinnelig veiavgift. Et annet problem som har oppstått i Nederland er det økende forbud mot eldre dieselbiler i byer.

Joost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Jeg kan svare selv, siden ingen kjente firmaet

Litt undersøkelser ble igangsatt, og selv om telefonnummer osv virket upåklagelig, var det fortatt noe som skurret.

 

Til sist fikk vi den "geniale ideen " å pinge serveren, og oppdaget at den ikke sto der den burde. Litt mer sjekk og joda, websiden til firma ble registrert for 4 dager siden.

Det var jammen en ny, fin side for et firma som påstår de har drevet med logistikk i over 30 år.....:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JokerS30 skrev:


Det var jammen en ny, fin side for et firma som påstår de har drevet med logistikk i over 30 år.....:)

 

Ha ha, den var god. Omtrent som Henry Choice Jeans som kom i salg på 80-tallet en gang. På labelen stod det "Since 1886" eller noe. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, JokerS30 skrev:

Jeg kan svare selv, siden ingen kjente firmaet

Litt undersøkelser ble igangsatt, og selv om telefonnummer osv virket upåklagelig, var det fortatt noe som skurret.

 

Til sist fikk vi den "geniale ideen " å pinge serveren, og oppdaget at den ikke sto der den burde. Litt mer sjekk og joda, websiden til firma ble registrert for 4 dager siden.

Det var jammen en ny, fin side for et firma som påstår de har drevet med logistikk i over 30 år.....:)

 

Det skal nok ikke mye til for å slå DHL og deres kundebehandling. Mulig disse du nevner  er serviceminded og oppdatert.

 

Jeg har ila sommeren og høsten fått "levert" 3 separate forsendelser på adressen til verkstedet som ble stengt i våren 2011.

Hverken avsender eller jeg har oppgitt annet enn min nåværende adresse.

Etter første retur av leveranse,ukjent hvor faktura og purring endte, og påfølgende inkassovarsel ,sendt riktig av inkassogutta,

fikk jeg ryddet opp etter mye deterikkemittbordogskalsendedegtildesomikkeharborddeheller, ble ny og riktig adresse innpodet med teskje.

Inkassofirmaet tok også en prat med dem. Pakke ankom 14 dager senere og fraktutlegg ble diskutert på bordene igjen.

Jeg vant. Intet att betala.

Pakke nr 2 får samme feiladressering men sjåføren ringer nummeret på adresselappen så han stryker over og skriver ny adresse på pakka.

Uka etter får jeg en telefon om at jeg må kjøre 14 km for å hente pakka på en bensinstasjon av en ikkenorskstemme.

Skal forbi så det aksepteres med en liten påminnelse om at det er dørtildør som er betalt.

Pakke nr 3 blir også feilsendt , men heldigvis ok sjåfør da også. En telefon med friske kommentarer til deutenbord så skal den sendes ASAP  til meg.

Høst uten MC er triste greier....... Leveranse forsinket over en uke. En liten telefonrunde igjen. Internnummer opplyses ikke så borddansen repeteres.

Ny telefon fra ikkenorsk transportør som ønsker å få meg , igjen til å kjøre 14 km , for å hente.

Etter en mindre diskusjon og trusler om at pakka da leveres om en uke eller to blir resultatet at pakka blir levert 7 km unna og plukket opp av meg.

 

Av en eller annen merkelig grunn føler jeg for å bestille et lass med lett bedervelige ting og la dem dø på bordet hos deutenbord uten å foreta meg noe som helst.

Dagens frustrasjon mens jeg venter på min allerede forsinkede pakke 4 til min lille mc.

Fanden ta alle utenlandske mcdelselgere som har fast avtale med DHL.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, gautes skrev:

Av en eller annen merkelig grunn føler jeg for å bestille et lass med lett bedervelige ting og la dem dø på bordet hos deutenbord uten å foreta meg noe som helst.

 

Jeg har hørt om en som sendte surstrømning i en pakke med noe  hardt som virkelig gjorde vei-i-vellinga når pakka ble uvørende håndtert.

Vandrehistorien sier budet som var mistenkt for å være hårdhendt med pakkene,  dukket opp med leiebil av en eller annen grunn...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bilen skulle jeg jo gjerne kjøpt (tilbake) selv, om jeg hadde hatt mulighet. :)

 

Men dette forekommer jo fra tid til annen. En mye omtalt aktør her på forumet kjøpte jo for en tid til bake en original One-Ten til fin pris og en stund etter fant noen andre her den igjen på Mobile.de. Selvsagt til en relativt ublu pris i norsk målestokk, men det er jo som kjent ikke ulovlig å drive handel og tjene penger. Vet ikke hva som ble utfallet av denne annonsen og om den ble solgt, men kanskje det går an å ta en prat med vedkommende for å få råd rundt temaet? 

 

Hadde nettopp en dialog angående salg av en eldre MB også (ikke min), der den generelle oppfatningen er at det betales bedre for biler i Europa forøvrig enn det gjøres i Norge. Selger ble helt klart anbefalt å søke mot Tyskland for å få solgt til den prisen han ønsket for bilen. 

 

Jeg hadde gjerne sett at bilen deres ble i Norge, men det er på en måte ikke særlig relevant og forstår godt at dere vil ha mest mulig for den. Den er jo helt perfekt! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.9.2019 den 17.52, JokerS30 skrev:

 

Jeg har hørt om en som sendte surstrømning i en pakke med noe  hardt som virkelig gjorde vei-i-vellinga når pakka ble uvørende håndtert.

Vandrehistorien sier budet som var mistenkt for å være hårdhendt med pakkene,  dukket opp med leiebil av en eller annen grunn...:)


Jeg har en fetter (helt ekte) som fikk sendt til seg selkjøtt med Posten fra Svalbard til Furuset i Oslo. Sendt to dager før påske, når han skulle hente etter påske vanket det nesten bank fra damene på Posten. Esken sto på rampa utenfor, urørt av både mennesker og dyr:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.10.2019 den 10.11, kulien skrev:

Jeg hadde gjerne sett at bilen deres ble i Norge, men det er på en måte ikke særlig relevant og forstår godt at dere vil ha mest mulig for den. Den er jo helt perfekt! :o

 

Problemet er vel ikke at "man vil ha mest mulig ", problemet er ofte at det ikke fins kjøpere i det hele tatt.

Bilmiljøet i Norge er lite, og det rekrutteres heller ikke spesielt mange. En større og større del av entusiastene som kommer til, har værken tid, interesse, eller noe sted å stå for å gå løs på store utbedrings og restaureringsprosjekter. Dermed blir det tuklete å omsette biler mange anser for å være sjeldne og spesielle.

Jeg sitter selv på en 110 som har vært forsøkt omsatt i etpar omganger, da omstendighetene krever det.  Interessen har vært stor i utlandet, men det papirmessige er litt tuklete i enkelte land. Tilogmed  mindre endringer som utbyttet girkasse og forgasser kan stelle til trøbbel mange steder, da det ikke tillates med modifikasjoner på " klassiske " biler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, og når vi ikke vil bevare bilene våre selv engang, så hjelper det lite å klage over at ingen andre gjør det heller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...