Gå til innhold

D3 2007


erling

Anbefalte innlegg

Heisann, kjære orakler! Må nok krype inn hit å rådføre meg litt. Fikk i løpet av høsten en form for vibrasjon/rykking når jeg kjørte oppoverbakke eller når motoren måtte jobbe mer.

Fant slakke i begge mellomakslingene, og byttet da begge disse. Men dette har dessverre ikke løst problemet.

 

Etter en stund begynte jeg å lure på om ristingen var noe som ble mer merkbart når motoren hadde blitt varm. Fikk derfor lest av dysene, uten at dette ga noen spesiell grunn til å bekrefte mistanke om at noe var feil her. På tomgang varierte verdiene fra litt under 900 til nesten 1100...

 

På samme diagnosesjekken fikk jeg derimot noen feilmeldinger knyttet til bakre diff. kontrollmodul:

U0122 Ingen kommunikasjon med kjøredynamikksystem - historisk

P080A Kløtsjposisjon er ikke innlært - periodisk

P186D Clutchutløseren har hengt seg opp - periodisk

P0810 Feil på CAN-kommunikasjonsbuss - periodisk

 

Samt på overføringskasse:

P0562 Systemspenning: Lav - periodisk

U0136 Mistet kommunikasjon med bakre kontrollmodull for diff. - periodisk

U0122 Ingen kommunikasjon med kjøredynamikksystem - periodisk

 

Og en mer generell:

U0416 Ugyldige data mottatt fra kontrollmodul kjøretøydynamikk - periodisk

 

Ser at dette peker på at det er noe elektronikk/strøm/kommunikasjon som iallefall ikke er som det skal. Og har opplevd at jeg i perioder får melding om at det ikke er kommunikasjon med kjøretøyprogrammene når jeg starter bilen. Spesielt når det blir kaldere i været. Dette har vel med strøm og batteri å gjøre, og denne feilen kommer sjeldnere når jeg har ladet batteriene. Men når den har kommet, har jeg fått den bort ved å skifte kjøretøyprogram fra et til et annet og tilbake igjen... 

 

Det jeg i første omgang lurer på er om noen av dere har noen innspill til hva denne ristingen kan skyldes? Og - kan noen av feilmeldingene forklare den?

 

På førehand mykje takk :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orakel? Nei - absolutt ikke. :D

 

Begynn med å sjekke det enkle. Hvordan er det med strøm på bilen? Er batteri ok, og lader dynamoen? Dernest hadde jeg sjekket dieselfilter og dieselpumpe. Ellers kan det selvsagt være et ledningsbrudd, eller noe annet "festlig" på den elektroniske fronten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har erfart det samme som Jorg1. Min forrige D3 (05) fikk symptomer som du beskrev ved ca 150000km. Hadde på en tube med DrTranny shudder fix. Ristingen forsvant umiddelbart! Det fortalte meg at gearoljen nok hadde mistet mye av egenskapene (DrTranny fikser ikke noe permanent, men er greit å bruke for å diagnosere). Fikk flushet kassa og skiftet filter like etterpå, og kjørte uproblematisk bilen flere år.

 

Endret av aok
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...