Gå til innhold

Webasto - går, men virker ikke!


Admiral

Anbefalte innlegg

Jeg HAR søkt og lest både her og andre steder uten å bli klok..

 

Webasto i Defender Td5 virker ikke...

Thermo Top C med 1533 kontroll.

 

Har resatt og den starter. Vifta går i noen sekunder, stopper i kanskje 5 sekunder, starter og går i 2 min. Ingenting blir varmt, hører ingen «tikking» fra pumpen bak. Har sjekket pumpen bak - 10v inn på ledningen (fast, ingen publisering).

 

Kjøpte diagnose sak på Ebay - fikk ikke kontakt med Webasto. 

 

Så var bilen hos Strømmen og fikk full service med skifte av alt av væsker sist torsdag. La merke til at bilen kanskje ble varmere enn før, nå står nåla rett opp mot før litt på den «kalde» siden. 

 

Leste at Webastoen ikke ville starte om det var luft i kjølesystemet så tenkte at det hadde løst seg! Men akk - testet i dag med «flammeknappen» og fikk den normale 2 min syklusen. Startet motoren i et par minutter og da jeg skrudde av gikk Webastoen en stund (som den skal?). Kjente på den og den var ikke varm.

 

Er «litt» usikker på hva jeg skal begynne med..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Webasto vil fort gå i nødmodus om sirkulasjonspumpen er død. 

Da får den "overheat", og kjører deretter nedkjølingsprosedyre. 

 

Ett annet alternativ er gåen glødeplugg. 

 

Men er vanskelig å gi en fjerndiagnose 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, YMK skrev:

Webasto vil fort gå i nødmodus om sirkulasjonspumpen er død. 

Da får den "overheat", og kjører deretter nedkjølingsprosedyre. 

 

Takk for svar!

 

Forstår at det er vanskelig å fjerndiagnostisere.

 

Om det er sirkulasjonspumpen som er gåen så kan det forklare mitt inntrykk av at den virket når motoren gikk, siden kjølevæsken sirkuleres av motoren. Om det er riktig så vil vel Webastoen være varm å ta på etter en kjøretur?

 

Men forklarer ikke hvorfor fuel pumpen ikke "tikker" ...?

 

Ville vært greit om diagnose greie fungerte!

 

Jeg heller mot å kjøpe en ny kjøretøyspesifik Webasto og bytte over kretskort/styring. Da er jo "alt" nytt - bare ikke hjernen og fuel pumpen. Som faktisk kan være der problemet ligger... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Webasto til Defender er ikke kjøretøyspesifikk. 

Det er en helt enkel Thermotop C, som er standardvare hos Webasto. 

I din Defender vil du ikke få kontakt med denne via obd2, du må innmed egen ledning på en plugg på Webastoen. 

 

Om din Webasto går i nødmodus flere ganger, går den i lås. Da vil den ikkje gå når motoren går heller. 

Sletting av feilkode løser dette som regel, og Webasto starter igjen. 

Du nullstiller Webasto med sikringen og flammeknapp i en viss sekvens. 

 

Skrur du selv er ikke Webasto rakettforskning, det er bare en trykkoker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, YMK skrev:

Webasto til Defender er ikke kjøretøyspesifikk. 

Tanken var å kjøpe en som ER kjøretøyspesifikk og bytte over hjernen. Er billigere enn å kjøpe delene løst. Så lenge hjernen virker...

 

1 time siden, YMK skrev:

I din Defender vil du ikke få kontakt med denne via obd2, du må innmed egen ledning på en plugg på Webastoen. 

 

Har koblet meg på gul ledning ved sikringene i motorrommet - hvor jeg også har nappet sikringen for å restarte. 

 

Rakettforskning....jeg er kontorrotte med to tommeltotter, pågangsmot og internett... en Webasto burde være overkommelig (men mulig jeg må en tur til Brobekkveien snart!).   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder en knapp på at brennkammer er sotet, dersom du har nok strøm på batteriet. Åpne varmeren å skru ut brennkammer. Jeg har renset et par ganger å det hjelper som regel. Ligger flere videoer på youtube. Ønsker du problemfri bil så kjøp komplett kammer med glødestav. Grei skruing dette. Torlef Aas anbefales om du ikke skrur selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå opplevd to ganger at Webasto starter og går en liten stund men fortsetter ikke å gå.

Skjer etter at bilen har stått noen dager.

Når jeg så kjører den litt og stiller inn timer på webasto mht til neste tur så starter den og går som normalt.

Det som er felles for begge gangene er at utetemperaturen mens den har stått parkert har gått over og så under null igjen.

Lar alltid webasto gå lenge før jeg skrur den av og vil jo unngå hver kaldstart jeg kan ved å bruke webasto.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at den starter og går en stund. Er du sikker på at den ikke bare kjører oppstartsprosedyre (som også lager både varme og røyk) men ikke helt klarer å tenne. Oppstarteprosedyren kan fort ta litt tid avhengig om den starter på første forsøk eller andre. Det ryker og bråker også når den ikke starter helt. Varmerdelen skal bli meget varm og den skal slutte å ryke men gi fra seg varm og klar røyk. Da brenner den godt og rent.

Er du sikker på at Webastoen går så kan det jo være at der er noe luft i systemet som gjør at den blir overhetet. Sjekk om den også sirkulerer vannet etter oppstart. Hvis ikke ligger feilen der.

Sett også en voltmeter på batteriet under oppstart å mål spenning under hele oppstartssyklus. Varmere trekker en del strøm i selve oppstarten. Jo eldre den er å jo mere sotet den er jo mere strøm må den ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være at den kun kjører oppstartsprosedyre (varme/røyk) ja.

Men den tenner og går fint når bilen har blitt kjørt og parkert igjen, men da ikke stått parkert for lenge.

Har en lufteskrue på kjølevannslangen jeg skal sjekke samt sjekke kjølevæskenivået.

Og så sjekke det andre du skriver :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Agrostar skrev:

Har du brukt autosøk for modelltypen når du har kobla til diagnosen?

Ja - både auto og manuelt søk, men skjer liksom ikke noe. En gang hørte jeg at det tikket i Webastoen når jeg brukte autosøk, men fant ikke noe. 

Jeg har time hos Thorleif fredag....de mener det kan være hjernen som er gåen siden diagnose programmet ikke finner den. Vi får se. 

 

Men har skiftet setebelter foran i dag. 

Høyt bremeslys virker ikke og jeg har funnet brudd i «kabel» rett ved lyset. Locktite 3863 burde kunne brukes til å fikse det. Noen varmetråder virker heller ikke og om jeg finner bruddet så kan det samme lurium brukes. 

 

Tåkelys skal straks monteres.

 

Så tror jeg faktisk det meste er på stell (ja det var den Webastoen da...)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja så er feilen på Webasto funnet! Var innom Thorleif Aas Bilklima i dag og fikk god hjelp av en meget hyggelig kar. Diagnose viser masse feil, men lang historie kort så er det styringsenheten som ikke virker. Viste feil på glødeplugg også, men det er kanskje følgefeil. Fødepumpen er testet og virker.

 

Begynner med ny styringsenhet og så tar vi det derfra. Godt å vite at jeg ikke var helt på jordet! 

 

Noen som har en liggende eller tips på hvor man kan kjøpe en som ikke koster kr 4500+mva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også innom Thorleif Aas Bilklima i dag.

Min webasto gikk fint når bilen var varm, men kuttet ut etter oppstart ved kaldstart.

Testet den både i garasje og etter langkjøring. Ingen luft i systemet, etterfylte kjølevæske.

Feilen lå i batteriet som ikke klarte å levere nok strøm ved kald start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderte styreenhet fra Orrebasto, eller å kjøpe en overhalt på eBay, men fant en Thermo Top C på Finn som var ubrukt og umontert så tenkte at det var greit å ha alt nytt. Har tenkt å skifte ut den som står i til den nye, men for å spare litt tid byttet jeg bare styreenheten for å teste. Litt hosting og MYE røyk, men jaggu funket den! 

 

Røyken innså jeg etter hvert at kom fra svidd intirust på eksosrøret. Regner med det gir seg etter hvert og da er jo alt bare glede!

 

 

Fulgte med telestart som jeg koblet opp så nå kan jeg fyre den opp med app! Ikke helt Tesla app, men det kommer seg...

 

Har komplett installasjonskit (kabler/rør festebraktter etc) om noen mangler noe. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Webastoen min ble ikke frisk av å bytte bilbatteri. Var derfor innom Thorleif Aas Bilklima på nytt idag. Webastoen fikk fortsatt for lite strøm. Prøvde å koble til en helt ny webasto, den fikk også for lite strøm. Så gikk han over alle ledninger og det viste seg at punktet hvor Webastoen får strøm på starteren, der var ledningen helt løs, dvs meget dårlig kontakt og stort strømtap.

Ny kabelsko ble loddet på og resterende kontakter/ledninger gjennomgått. Resultat: ingen feilmeldinger. Så blir det å teste i praksis med kald bil ikveld. God service hos Thorleif Aas!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...