Jump to content
LRforum
thommes

D2: når brukte du sist hill descent controll?

Recommended Posts

Sist jeg brukte denne var i sommer ved hytta. Kom på det da jeg så dette i dag.

 

Neste gang forhåpentligvis ved Avalanche Adventure (Husbands Bosworth, UK) 16. desember ved månedlig pay & play-dag. B)

20181208_142540.jpg

Edited by thommes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Forrige lørdag ble HDC på min D2 brukt i skog og mark :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Testet den etter hjullagerbytte. Med manuell kasse trengs den ikke så ofte. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tror jeg i vanvare har trykket på den og raskt skrudd av igjen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sjekket den, lavserie og justering av høyde jevnlig da D2 var på skilter.

Æ'kke flau over det en gang! :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som alt annet tøft utstyr må man lære seg å bruke det :)

Jeg får HDC til å virke, selv med tung tilhenger på.

Men man bør forstå hvordan systemet virker, stole på det og lære seg hva det ikke utfører. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En god sjåfør vil alltid kunne slå elektronikken. Jeg er ikke sikker på om jeg er en god nok sjåfør, men jeg kan godt late som. Fruen har fått opplæring i å bruke HDC.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ikke d2, men fl2 her, og bratt bakke. HDS er til god hjelp nedover på glatta, men at farten skal reguleres med CC synes jeg er litt .... så dær.

 

Bruker vinterprogrammet også - og skjems ikke over det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

På blankis vil ikke bilen registrere at hjulet sklir siden hjulet likevel går rundt. Det er ikke friksjon nok til at hdc gjør jobben. 

 

Med sperra inne vil man få lik bremsing på alle hjul istedet for å blokkere foran mens de ruller bak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men så er jo ofte sperre mangelvare på D2... ;)

Lavserie, første gir og beina godt plantet på dørken kan gjøre susen.

Føler meg mest komfortabel i Deffen som har sperre og manuell kasse med denne komboen.

Har hatt to tilfeller der jeg ikke har tatt sjansen på den bratteste delen av bakken ned der vi bodde før, da fikk D2 pent vente til strøbilen hadde vært der.

Men fikk stoppet, snudd og tatt igang opp bakken igjen med Hakka SUV8 med pigg. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tror du tenker feil, lafte. I utgangspunktet lar HDC alle hjulene rulle, og bremser når den synes det går for fort. Merker den at ett hjul låser seg, så slipper den bremsen der. Da vil det (sannsynligvis) begynne å rulle igjen. Fungerer med piggfrie dekk ned islagt bakke her hos oss, både på D2 og D3 (med piggdekk) etter det jeg har hørt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, finnarne said:

Tror du tenker feil, lafte. I utgangspunktet lar HDC alle hjulene rulle, og bremser når den synes det går for fort. Merker den at ett hjul låser seg, så slipper den bremsen der. Da vil det (sannsynligvis) begynne å rulle igjen. Fungerer med piggfrie dekk ned islagt bakke her hos oss, både på D2 og D3 (med piggdekk) etter det jeg har hørt. 

Det er sånn jeg opplever det her.

Jeg kjører piggfritt, ned en rett og til tider glatt bakke. Jeg har hatt gleden av å prøve den på mange forskjellige måter
* fire stive - da risikerer man utenfor kant eller i søpledunken i bunnen før man eventuelt krysser kjørebanen - heldigvis lite trafikk her...  og særs uelegant med 4wd...)

* pumpebremsing gir styring, men det kan bli tøft å ta høyresvingen i bunnen, så man får bare håpe at det ikke kommer folk på gangveien når man i stedet tar til venstre opp den (ikke så ille som det høres ut for, da den er oversiktelig, heldigvis - men i motsatt retning av den veien jeg skal og ... også uelegant med 4wd...)

* HDC - klarer som regel å bremse bedre ned enn det jeg gjør. Gir mest pålitelig styring hele veien ned, etter min erfaring. Men noe krøkkete å sette opp og slå av, så det brukes kun i særskilte situasjoner ("hjertet i halsen ned bakken på glatta"-steder)

 

Vet ikke hvordan det er på d2, men på fl2 står det eksplisitt at HDCen også benytter ABS og DSC - og det stemmer med opplevelsen.

Quote

Hill Descent Control
HDC uses engine braking and brake intervention to control the vehicle speed and acceleration during low speed off-road
descents, and in low grip on-road conditions. Generally, equal pressure is applied to all 4 brakes, but pressure to individual
brakes may be modified by the ABS and DSC functions to retain the vehicles stability. Selection of the HDC function is
controlled by the HDC switch located on the floor console. HDC operates at vehicle speeds up to 50 km/h (31 mph).


On manual transmission vehicles, HDC may be used in first and reverse gears only. Once the vehicle is moving, the clutch
pedal is to be fully released. The vehicle is not recommended to be driven with HDC active and the transmission in
'Neutral'.
On automatic transmission vehicles, HDC may be used in 'D' drive, 'R' reverse and CommandShift '1' only. When in 'D', the
TCM will automatically select the most appropriate gear. The vehicle is not recommended to be driven with HDC active and
the transmission in 'Neutral'.


...

 

When HDC is enabled, the ABS module calculates a target speed and compares this with the actual vehicle speed. The ABS
module then operates the HCU in the active braking mode as required, to achieve and maintain the target speed.
Operation of the vehicle stoplamps during HDC is controlled by the CJB.
Applying the foot brake during active braking may result in a pulse being felt through the brake pedal.

 

The target speed is varied between the minimum and maximum values using the accelerator pedal, or by pressing the
speed control '+' and '-' buttons (dependant on vehicle specification). The HDC Target speed will also vary depending on
the Terrain Response™ mode selected.
During changes of target speed, the ABS module limits vehicle deceleration and acceleration to -0.5 meters per second
squared (m/s
2) (-1.64 feet per second squared (ft/s2)); and +0.5 m/s2 (+1.64 ft/s2) respectively.
To provide a safe transition from active braking to brakes off, the ABS module invokes a fade out strategy that gradually
releases the braking effort during active braking.


 

... utdraget over er fra verkstedhåndboka.

Edited by yarnslayer

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timer siden, lafterolf skrev:

På blankis vil ikke bilen registrere at hjulet sklir siden hjulet likevel går rundt. Det er ikke friksjon nok til at hdc gjør jobben. 

 

Med sperra inne vil man få lik bremsing på alle hjul istedet for å blokkere foran mens de ruller bak.

 

Med stor respekt Lafte - du har en "lei" tendens til å ha rett, men jeg må si meg litt uenig her. ;)

 

Der jeg bodde tidligere var det lange og BRATTE bakker. Og som vanlig på det "sentrale" østland, så hadde vi en god porsjon med blankholke med vann på toppen. Veien ned fra huset var en relativt bratt bakke med sving. Kjørte piggfritt også da. Måtte ut, og selv i den veldig slake bakken ned til første sving ble det veldig ubehagelig. Du verden hvor det skled. Bilen i nøytral, med sperre inne, men uansett hvor forsiktig jeg var med bremsepedalen så bare skled det. Det var i ferd med å gå riktig galt, da jeg i et øyeblikk fikk ideen om å koble inn HDC.

 

Jeg skal ikke si at det var som å kjøre på skinner nedover, tvert i mot. Det var hvite knoker rundt rattet, og trykke frenetisk på "-" på cruise control da jeg syntes at det gikk for fort. Men det styrte ned, og bremsene jobbet knallhardt på riktig side, slik at bilen gikk noenlunde dit jeg ville ha den i forhold til rattutslag.

 

Det som er ekkelt med HDC er å fullstendig slippe kontrollen på bremsepedalen. Man har så inderlig lyst til å hjelpe til, men man må bare stole på systemet.

Uttaler meg da om HDC på D4.

 

Og ja - vinterprogrammet har også noe for seg, også på vei. Da er systemene mye raskere til å plukke opp eventuelle "glipptak" og noe som kunne blitt en skikkelig ekkel firehjulssladd blir bare litt lett vrikking på rumpa.

 

Håper jeg ikke avsporet tråden for mye. :)

 

Edited by trondshj
Skrivefeil

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har ikke prøvd D4'n ennå men på D2 opplevde jeg at den hadde litt for høy fart før HDC slo inn men det var i de tilfellene jeg hadde litt grep og kunne krype ned ved hjelp av bremsepedalen. I de situasjonene hvor jeg lot den bremse på girene som man burde så hjalp som regel bare HDC med å holde bilen på rett spor (selv om den ikke har DSC og ikke kan justere hastigheten).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har en uheldig opplevelse med D2 og hdc. Lang unnabakke, panseris. 

Hdc aktivert og bilen hadde ingen mulighet til å holde hastigheten. Bremser som rykkvis blokkerer gjorde at bilen skøt fart. Det gikk fryktelig fort før vi skled av vegen. Fikk hjelp av traktor og litt forbannet prøvde jeg en gang til, med sperre innkoblet og forsiktig bremsing nedover. Hdc vil holde samme hastighet, men noen ganger er det bedre å øke hastigheten når man nærmer seg bunn av bakken, og når jeg kjørte selv gikk det veldig mye bedre.

 

Vitnet som sto å så på mente hjulene trillet sakte mens bilen skled raskt. Min opplevelse med hdc på blankis var ikke god, og jeg kommer ikke til å bruke det på glatt underlag mer.

 

Nyere biler med mer avansert styring og hurtigere abs-sentral kan nok fungere langt bedre vil jeg tro.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jupp... har jo "hendt før" at teknologi har blitt tatt ibruk før den var moden. Hadde vært interessant (og sikkert skummelt!) å sammenlikne tidligere og seinere versjoner. Uansett - moralen er at man bør kjøre og kjenne sin egen bil, helst før man har behov for marginene rundt det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nå har det heldigvis skjedd en del på elektronikk fronten mellom D2 og D3/D4 så blir spennende å prøve litt av det i vinter :)  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har hørt at det er stor forskjell på TC og HDC mellom tidlige D2 og D2a (2003-04). På min D2 fungerer HDC ganske bra og TC veldig bra, på vinterføre.

 

Tron

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har ikke hatt behov for å prøv HDC i D4 ennå, men har god erfaring med HDC i min FL1. Vi bor ca 2500m fra riksveien og høydeforskjell er på ca 200m - så det er bratt både opp og ned, med noen hårnålssvinger i tillegg. FL1 har fungerte ypperlig i de 5 år vi har bodde her. Har hatt kun ett tilfelle der HDC ikke gjorde en tilstrekkelig jobb - da var det blanke is på en rett strekning på 300 bratte meter - da tok vi 2 hjul i på løssnøen i grøfta og fikk kontroll på fart igjen... når det er sagt så brukes HDC ikke så ofte, som regel holder det med 1.gir og motor bremsing...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...