Gå til innhold

D2 vibrasjon i drivlinje 40 kmt


leiohel

Anbefalte innlegg

Har fått en vibrasjon et sted i drivlinja. Når jeg slipper gassen og farten avtar, får bilen en vibrasjon når den når ca 40 kmt. Kjenner ikke noe i rattet. Sjekket kryss i drivlinja uten å finne slakk. Senterlager på fremre mellomaksel er 2-3 år gammel. Samme med alle kryss, som er med grease nippel. Ny olje på alt av kasser og differ. Ikke noe særlig til klonkelyd når den tar opp slarken i drivlinja. Eneste som jeg er usikker på er slarken i lagrene som går ut fra fordelingskassa. Både fremover og bakover. Der er en til to mm opp og ned. Kan vibrasjonene komme herfra kanskje.

mener å lese en gang at de lagrene kunne skiftes uten å fjerne kassa. Prøvde en gang for mange år siden, uten hell. Tok ut simmerring, lpsering og prøvde å lirke ut lager. Gikk ikke.

 

tips tas mot med takk.  

 

Mvh

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lafterolf skrev:

Har du sjekket balatakoblingen på bakre mellomaksel inn på diff?

Sjekket den da jeg var under i dag. Så helt grei ut. Ikke noe særlig til sprekker i gummien.

 

 

57 minutter siden, gautes skrev:

Jeg har et sett med spesielle lageruttrekkere for vanskelige lagre.

Da kan det være at jeg spør om jeg kan låne det. Tror du den avtrekkeren din vil fungere på slike kulelager. 

 

Leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått forsket litt mer.

Vibrasjonen kan best beskrives som en during. Forplanter seg i bilen. Kan på en måte høres også. Begynner ved 40 kmt og er helt borte på 44 kmt. Både når bilen triller i nøytral og med litt gass på flat vei. Var innom naf stasjonen og de fant ikke slakk i kryss. Men jeg vet at dobbeltleddet bør av for å sjekkes. Har ikke pipelyd som fra tørt kryss. 

Tror ikke det var slik for en mnd siden men langt fra sikkert.

Smurte kryssa for ca 2 uker siden og 4 uker siden oljebytte på Transfer og differ.

 

Tror dere fremdeles lager på Transfer eller dobbeltleddet eller noe annet.

 

Mvh

Leif Ove 

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slakk i utgående framover på transfer kassa kan gi vibrasjon ved avtagende fart og svak/moderat gass. 

Vært flere tilfeller av slakk der, kjenn etter/se på slakk ut å inn. 

 Har trekt etter med hell par gonger jeg, men vær ops på att det kan være slitarse i lagre som foråsaker slakken som såfall kan få en for tøff jobb om lagre spennes opp til annvist moment.

 Heter seg ny nylock mutter ved montarse. Å moment oppgitt for montering er 122Nm. En t to mm opp å ned høres ikke mye ut, men ere flere mm ut å inn ville jeg trekt att så det ble tait å litt til så mutra sitt fast å prøvd om vibrason forsvinner på det viset. 30 mm pipe på mutra, og hold imot med brekk jern ell lignende, skar vist helst ikke bryte mot dif så hold igjenn. Ell rapp på litt med kjent mutter trekker du kjenner. Tre transfere jeg sjøl har drevet med nå med orginal mutter montert har vist en halv gjenge over nylock mutter. Noe å gå etter det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, From skrev:

Slakk i utgående framover på transfer kassa kan gi vibrasjon ved avtagende fart og svak/moderat gass. 

Vært flere tilfeller av slakk der, kjenn etter/se på slakk ut å inn. 

 Har trekt etter med hell par gonger jeg, men vær ops på att det kan være slitarse i lagre som foråsaker slakken som såfall kan få en for tøff jobb om lagre spennes opp til annvist moment.

 Heter seg ny nylock mutter ved montarse. Å moment oppgitt for montering er 122Nm. En t to mm opp å ned høres ikke mye ut, men ere flere mm ut å inn ville jeg trekt att så det ble tait å litt til så mutra sitt fast å prøvd om vibrason forsvinner på det viset. 30 mm pipe på mutra, og hold imot med brekk jern ell lignende, skar vist helst ikke bryte mot dif så hold igjenn. Ell rapp på litt med kjent mutter trekker du kjenner. Tre transfere jeg sjøl har drevet med nå med orginal mutter montert har vist en halv gjenge over nylock mutter. Noe å gå etter det. 

 

Mer å sjekke. Takker for tips 

 

Leif Ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått sjekket litt mer. 

- kjørt uten fremre mellomaksling. Ingen endring. 

- fikk ikke beveget flens på girkasse inn eller ut. En god millimeter gjenge synlig.

- mellomaksel virket godt smurt. Jevn i bevegelsen.

- tok med godt lys og sjekket Hardy koblingen bak. Flere store sprekker. Den må nok byttes. 

- sjekket hjullager bak og virker helt fint. 

- verdt å nevne at jeg nylig byttet klossene bak, da glide pinnene på den siden var trege og klossene var slitt veldig skjevt. Indre kloss var nesten slitt tom, mens den ytre var en del igjen på. 

 

Etter å ha kjørt en stund, og vært litt oversensitiv på vibrasjon, så kan det beskrives slik: den begynner ved 40 kmt. Blir borte til en vis grad, men er der også ved høyere fart. Vibrasjonen kjennes i hele bilen, som rask og hurtig vibrering. Har en mørk rotor lignende lyd. Som en svakere versjon av når viskosevifta setter i gang på sommeren. 

 

Så planen nå er å få bestilt ny Hardykobling og få byttet den samtidig som jeg må bytte støtstengene til antirollbar. 

Noen gode tips til å få ut sentrerings lager bak ved Hardy koblingen. Vet jeg har slitt med det for 10 år siden. Mistenker at det ble ikke byttet da jeg byttet koblingen.

 

Så får vi se.

Leif ove

 

 

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om ikke en bolt med rundslipte kant kant tres ned forbi lageret og kiles til ene siden med en dor eller liknende.

Så litt napping i bolt med sleidehammer.

Kjenner det er noen år siden siste skift av et sånt lager.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, gautes skrev:

Lurer på om ikke en bolt med rundslipte kant kant tres ned forbi lageret og kiles til ene siden med en dor eller liknende.

Så litt napping i bolt med sleidehammer.

Kjenner det er noen år siden siste skift av et sånt lager.

 

Litt samme måte som en får ut senterlager på dobbeltleddet fremme. Putt noe nedi, med mothake. Pakk tett og napp til. Går ikke lageret helt i bunn så kan det funke. Takk Gaute. 

 

Leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg tatt av bakre mellomaksel, for å se om det kunne være gummi smultringen. Som forsåvidt er på vei i posten. Men ingen endring. Var så å fikk sjekket balansering på bakdekk, og sjekket samtidig lager, men alt fint.

 

jeg har dobbeltsjekket at jeg har fylt riktig olje, da jeg skiftet for ikke så lenge siden. 

 

Fremdeles rask vibrasjon, med en durete lyd. Fra knappe 40. Merkes godt når jeg kjører i Feks 43 kmt. 

 

Er helt i det blå nå. Hadde det vært lager på utgående aksling, tenker jeg at den ville i stor grad vært borte, uten mellomaksling.

kan det være noe i transfer ?

 

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Brage skrev:

Kanskje du har kast i skivene bak, en annen ting som kan gi vib. er sprekt flexplate( auto? )

Jepp auto. Skal prøve å titte inn i hullet under.

kan sjekke skivene bak. Den ene hadde slitt klossen skjevt da glidepinnen var treg.

 

2 timer siden, lafterolf skrev:

Følger vibrasjonene farten?

Farten gjør den mer umerkbar. Starter ved ca 40. Kjører jeg i 40 er den godt merkbar. Over 50 kjenner jeg litt vibrasjon, men ikke slik som ved lavere fart. 

Min opplevelse er at hastigheten på vibrasjonen er for rask til at det følger dekk, men noe som roterer hurtigere. Derfor tenkte jeg først på mellomakslingene.

 

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Brage skrev:

 

Din kasse ZF4hp22 er kjent for å ha en "dårlig" flexplate, så da er det kanskje en sannsynlig feilkilde om du ikke finner en annen fasit.

Skal sjekke, men mener å ha lest at når flex plata ryker, er det gjerne at et hjørne sprekker eller løsner. At den da skal lage tydelig klikke eller klikkelyd, selv på tomgang. 

Kom gjerne med gode tips og hva jeg skal se etter Brage

 

leif ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kast i bremseskiver. 

 

Har landet på at det må være lager lyd, som ved lav rotasjon/fart også får kast. Så tenker da lager utgående på transfer eller differ. Rotasjon altfor rask for å være noe annet. 

Uten å være helt sikker så kom dette, eller ble tydelig, ikke så lenge etter at jeg byttet olje på differ og transfer. Har alltid brukt samme olje fra Biltema. 75/90w fullsyntetisk api gl 4/5. Bilen skal ha gl5. Har vurdert å bytte olje igjen, men vet ikke om det er å kaste penger ut av vinduet. 

 

Kom gjerne med tanker og innspill.

 

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...