Gå til innhold

For stramme hjullager? 210Nm motstand


Dagson

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg bytter skiver og hjullager bak på min 1999 90 TD5 med "stake nut" og avstandsstykker eller "spacer" mellom lagerene. Når jeg strammer mutteren til 210Nm som foreskrevet, synes jeg navene går forholdsvis tregt. Navene er mye tregere enn om jeg bare hadde strammet til "0 endfloat" eller slark. Jeg synes forspenningen av lagrene virker stor. (jeg har altså ikke doble muttere og låseskive som bøyes mellom mutterene) 

 

Er det noen med nav av typen med spacer (TOF100050 osv) og stake nut (RFD100000) og som synes lagerstrammingen blir i meste laget, eller skal det være sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja. Ser jeg enten må få tak i flere avstandsstykker og prøve meg frem eller gjøre det på gamlemåten. Angrer på at jeg allerede har bøyd mutterne. Om jeg finner gammeldagse muttere og låseskiver blir det vel det som blir løsningen.

 

Jeg er ikke komfortabel med mellomtingen som er foreslått med justering av momentet med én låsemutter i stedet for å stramme denne til 210Nm som den er nå.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, lafterolf skrev:

Bytt til to mutrer og låseblikk.

må man bytte noe mer enn handle andre lagre ?

Syns egentlig dette er en mye bedre løsning, å etterjustere et lager for hand,er jo gjort på 20 minutter, mens å bytte hele hubben og trekke til med ørten-hundre-nm er unødvendig komplisert, dyrt og tøysete.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle bare bytte til vinterhjul.........

 

Nå har jeg sløst bort mye tid på å prøve å få ting originalt.

 

Måtte sveise inn ei pipehylse i hjullagerpipa for å få satt på momentnøkkelen, og da lagde jeg verktøy for difflager i den andre enden med det samme.  http://www.lottalandrover.com/servicing/diy-bearing-adjusting-nut-tool/

 

Brukte masse tid på å surre med spacere, tur til EWS uten å få helt riktig størrelse (15,4mm og 15,5mm). Prøvde å få tak i bremserør til bakaksel med det samme uten hell.

 

I går ga jeg opp og endte med gamlemåten med to muttere, låseblikk og mikrometerur. Den innerste mutteren må være ganske løs, for den ytre mutteren strammer inn  ganske mye viste det seg.

 

Bremserør til bakakselen ble laget selv ved å bøye etter det gamle. Trodde jeg hadde riktig originalt liggende men det jeg hadde viste seg å være til modellen før. Veldig enkelt å bytte rør når først calipere er av.  

 

Så er det bare å lufte og ta av forhjulene...............

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for etterstrammetips

Må kjøpe meg en stabel låseblikk og stikkakselpakninger. 

Lageret ble strammet mye slakkere enn med 210Nm og spacer. Når du strammer til 0,1mm slakk og strammer den ytterste mutteren forsvinner slakken. I boka står det anbefalt 0,05mm men jeg synes det er vanskelig å måle nøyaktig med simmering og fett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strammer ganske mye. Har du pakket godt med fett i lagrene må du rulle rundt julet noen runder. Fett tar plass og bremser lageret.

 

Bruker du den korteste skralla du har skal du bruke godt med makt før du trekker til for mye er min erfaring. 

 

Trekker du til etter boka på nyfetta lager må det ettertrekkes bare etter kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at lagrene kan/vil bli ødelagt (få kortere levetid) hvis de trekkes til for hardt.  Dette kan også skje hvis for kort spacer brukes og der trekkes til slik at hjulet går tregt...  lagre er i det hele tatt følsomme greier.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...