Gå til innhold

Justere clutch 300tdi


Mrvikan

Anbefalte innlegg

Har just oppdaget at clutchen min har begynt å slure litt ve pådrag i 2 gir. Etter litt googling har jeg lest meg frem til at denne kan justeres? Å at det ikke nødvendigvis er snakk om bytte. (Enda) 
Gjelder en 1997 Defender 300tdi.. 
Skulle egentlig ha fraktet en bil fra vest til øst, men litt ugreit om man mister driv halvveis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den slurer oftest mer på de høyere girene også når cltchen er utslitt.

Justerineg er i så fall noe helt nytt for meg på denne modellen.

Men pedalhøyden  kan justeres og i forhold til master også.

Er redd clutchskift med alt som hører til er eneste løsningen hvis du skal komme helskinnet tur/retur.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke merket noe sluring annet ved hardt pådrag i 2gir. Har testet alle gir å hard belastning.. Men, det kom etter at jeg satte inn boost pin å boost å boost ring! 

Evt noe spesial verktøy som må til ved bytte av clutch @gautes?

 

Legger ved en link om noen vil lese å komme med innspill? 

 

https://www.lrukforums.com/threads/clutch-adjustment-on-300tdi.20514/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Han her har den riktige oppskriften på engelsk :

The adjustment on the pedal linkage is for taking up free play only and setting pedal height, there is no adjustment on the clutch itself. Sorry, but if its slipping in 5th, you need a new clutch. The clutch mechanism hasn't changed much on any LR much since 1958 and winding the nuts in on the pedal reduces the amount the clutch disengages and wears out the release bearing.

When your garage changes it, get them to weld a big washer on the back of the clutch release fork behind the pivot point, they have a habit of cracking and spliting. Don't skimp, replace every part, ie driven plate, cover plate, release bearing and release fork.

 

Årstallet hans er jeg litt usikker på da jeg mener det først kom "selvjustering" på serie 3.

 

Utløserarm får du nå i ferdig forsterket versjon. Gå for den.

Personlig anbefaler jeg ikke HD-clutchversjonen man kan kjøpe.

Bytt simringen bak svinghjulet også.

 

Jo mer gamp , jo mer belastning på clutchen. Det er nok derfor du merket det nå når du i yr glede dro på for å teste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg ikke sluring i 5 gir..? Kun 2.. 

skal ringe ews å høre hva han har på lager, blir nok å gå for orginal clutch med forsterket arm ja! Sett på tuben hva som skjer med de gamle.. 

 

Gleden var stor den, men nå føler jeg at den dør sakte men sikkert! Vil det hjelpe å sette det tilbake til standar? 

 

Ingen dødgang på pedalen @lafterolf men den tar helt i bånn. Så mao ca etter 1cm ved oppslipp.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal vel ha litt dødgang? Sjekk oppsettet med justeringer i workshop manual eller tilsvarende.

 

Jeg hadde en serie3 som hadde for stramt oppsett på clutchen. Den sluret på clutchen etter litt kjøring, og ble bra når ting ble justert riktig. (Hvor er du nå, Sprocket-1976?)

Endret av sveinikr@hotmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, sveinikr@hotmail.com skrev:

Den skal vel ha litt dødgang? Sjekk oppsettet med justeringer i workshop manual eller tilsvarende.

 

Jeg hadde en serie3 som hadde for stramt oppsett på cøutchen. Den sluret på clutchen etter litt kjøring, og ble bra når ting ble justert riktig. (Hvor er du nå, Sprocket-1976?)

Kan trykke den en del inn før det skjer noe ja, dødgang den veien? 

 

Den virket jo helt fint fram til jeg tukla med power.. Kortvarig glede der altså.. 

EA5110BD-9388-4AAC-B393-D62C66031A2F.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke skje noe bare litt mer motstand etter en snau cm når du trykker på pedalen.

Et lite svakt klikk kan ofte høres når pedalen kommer i kontakt med overføringen.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si, men med «tingenes iboende faenskap» så vil det i beste fall føles klønete å stå på en fjellovergang med lastet bilhenger uten fremdrift.

Ville nok utsatt Berlingo henting, hvis det er en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng @Klusenhusen .. For om den ryker så er det midt på fjellet på returen! 

 

Men, siden dette ikke var noe tema FØR jeg tukla å nå har den betydelig mer kraft sammen med at pedalen oppfører seg annerledes. Om jeg reverserer prosessen å gjør det orginalt igjen vil problemet være der da? Følelsen vil jo være som å fjerne 100hk..! Mao, mindre belastning over hele fjøla.. 

 

Veldig enig @sveinikr@hotmail.com 

Har prøvd å få den til å slippe ellers å men ikke pokker..!!

Skulle gjerne tatt en annen bil, men det blir litt vrient når den ikke eksistertes..  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et ganske utrolig fenomen det her... Nesten uten unntak skjer det at jeg alltid tenker det verste når noe skjer...! Tok en enkel gjennomgang av bilen i går, sjekket alle vesker osv.. Kanskje ikke så rart clutchen min var rar?! Fylte opp beholderen å nå er det ikke kul i hampen å få den til å slure... Pedalen ble mye bedre den å! Sjekket etter lekkasjer, men kunne ikke finne noe. 

Kan det være så enkelt?? 

 

Husker for noen år tilbake at vindusviskeren på en bmw jeg hadde streiket! Startet da i den dyreste enden, først ny viskermotor, så ny hendel uten hell! Dette er mye skruing å bytte... Viste seg å være et relé til 149kr! blush 

Men lærte man av det? Hah.. nei! 

E7ED3E74-419A-40C6-B07B-25817ADC3C8D.jpeg

Endret av Mrvikan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremsevæsken er litt gulaktig i fargen når ny.

Svart eller mørk bremsevæske forteller at nå er det trøbbel i anmasj.

Svartfargen kommer fra pakninger som går i oppløsning.

 

List slavesylinder forsiktig ut ved demontering ellers kan du fort måtte ut med girkassa også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes dette virket litt rart jeg da men. 

Hvis du får lekkasje, så vil du ikke få fridd ut klutsjen. Ikke motsatt. 

 

Da må slave eller master sylinder gå så tungt at det står trykk på klutsj disken ? 

 

Det gir vel dog svar på sluring kun i 2. Gir og ikke 5. Men.. 

 

Bytt først som sist ja

Endret av Land Rover for alle penga
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe galt som ikke er riktig! 

Var ute i går å testet med stor henger bak bilen, null sluring å alt virker tipp topp.. 

Ga mening det du sier @Land Rover for alle penga.. 

 

 

Men, jeg blir å bytte det ja! Aner ikke når eller om det er byttet noen gang. Blir ny (orginal) clutch med forsterket arm sammen med dertilhørende lager osv kan å bør byttes når det er ute. Hoved sylinder å slave var ikke dyrt, så dette blir byttet i samme røsk så får vi se om vesken holder seg der.. Takk for tipset @gautes.!!

 

Fargen på vesken er litt lysere enn det ser ut som, vrient å få stappa mobilen skikkelig nedi der for bildet... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...