Mrvikan Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 Har just oppdaget at clutchen min har begynt å slure litt ve pådrag i 2 gir. Etter litt googling har jeg lest meg frem til at denne kan justeres? Å at det ikke nødvendigvis er snakk om bytte. (Enda) Gjelder en 1997 Defender 300tdi.. Skulle egentlig ha fraktet en bil fra vest til øst, men litt ugreit om man mister driv halvveis Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 Den slurer oftest mer på de høyere girene også når cltchen er utslitt. Justerineg er i så fall noe helt nytt for meg på denne modellen. Men pedalhøyden kan justeres og i forhold til master også. Er redd clutchskift med alt som hører til er eneste løsningen hvis du skal komme helskinnet tur/retur. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrvikan Skrevet 4. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2018 Har ikke merket noe sluring annet ved hardt pådrag i 2gir. Har testet alle gir å hard belastning.. Men, det kom etter at jeg satte inn boost pin å boost å boost ring! Evt noe spesial verktøy som må til ved bytte av clutch @gautes? Legger ved en link om noen vil lese å komme med innspill? https://www.lrukforums.com/threads/clutch-adjustment-on-300tdi.20514/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrvikan Skrevet 4. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2018 Ifølge fler forum Over dammen er det 50/50 om hva folk mener er mulig å justere.. Så blir jo litt usikker da.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 Han her har den riktige oppskriften på engelsk : The adjustment on the pedal linkage is for taking up free play only and setting pedal height, there is no adjustment on the clutch itself. Sorry, but if its slipping in 5th, you need a new clutch. The clutch mechanism hasn't changed much on any LR much since 1958 and winding the nuts in on the pedal reduces the amount the clutch disengages and wears out the release bearing. When your garage changes it, get them to weld a big washer on the back of the clutch release fork behind the pivot point, they have a habit of cracking and spliting. Don't skimp, replace every part, ie driven plate, cover plate, release bearing and release fork. Årstallet hans er jeg litt usikker på da jeg mener det først kom "selvjustering" på serie 3. Utløserarm får du nå i ferdig forsterket versjon. Gå for den. Personlig anbefaler jeg ikke HD-clutchversjonen man kan kjøpe. Bytt simringen bak svinghjulet også. Jo mer gamp , jo mer belastning på clutchen. Det er nok derfor du merket det nå når du i yr glede dro på for å teste. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 Har du dødgang på pedalen kan du ikke justere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrvikan Skrevet 4. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2018 Men jeg ikke sluring i 5 gir..? Kun 2.. skal ringe ews å høre hva han har på lager, blir nok å gå for orginal clutch med forsterket arm ja! Sett på tuben hva som skjer med de gamle.. Gleden var stor den, men nå føler jeg at den dør sakte men sikkert! Vil det hjelpe å sette det tilbake til standar? Ingen dødgang på pedalen @lafterolf men den tar helt i bånn. Så mao ca etter 1cm ved oppslipp.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 (endret) Den skal vel ha litt dødgang? Sjekk oppsettet med justeringer i workshop manual eller tilsvarende. Jeg hadde en serie3 som hadde for stramt oppsett på clutchen. Den sluret på clutchen etter litt kjøring, og ble bra når ting ble justert riktig. (Hvor er du nå, Sprocket-1976?) Endret 4. desember 2018 av sveinikr@hotmail.com Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 Brukte du lavt turtall blir momentet størst, men det er høyeste gir på lavt turtall(pådrag) som gir mest sluring. Tror du kan bestille deler. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 Er det ikke dødgang pleier lufting å være vanskelig . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrvikan Skrevet 4. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2018 15 minutter siden, sveinikr@hotmail.com skrev: Den skal vel ha litt dødgang? Sjekk oppsettet med justeringer i workshop manual eller tilsvarende. Jeg hadde en serie3 som hadde for stramt oppsett på cøutchen. Den sluret på clutchen etter litt kjøring, og ble bra når ting ble justert riktig. (Hvor er du nå, Sprocket-1976?) Kan trykke den en del inn før det skjer noe ja, dødgang den veien? Den virket jo helt fint fram til jeg tukla med power.. Kortvarig glede der altså.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 pkt 8 jeg prater om, i hvert fall. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 (endret) Skal ikke skje noe bare litt mer motstand etter en snau cm når du trykker på pedalen. Et lite svakt klikk kan ofte høres når pedalen kommer i kontakt med overføringen. Endret 4. desember 2018 av gautes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrvikan Skrevet 4. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2018 Om det ikke er å skaffe deler å få dette gjort før helgen, er det da dødfødt å skulle frakte en berlingo på henger fra Bergen til Oslo? Om man tar det piano å bruker hue... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klusenhusen Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 Vanskelig å si, men med «tingenes iboende faenskap» så vil det i beste fall føles klønete å stå på en fjellovergang med lastet bilhenger uten fremdrift. Ville nok utsatt Berlingo henting, hvis det er en mulighet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 Jeg ville også valgt en annen bil. En clutch som slurer uten henger, vil dø ganske så fort på slepeoppdrag. Uansett årsak. Jeg synes det er pussig at den bare slurer i andre-gir. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrvikan Skrevet 5. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2018 Godt poeng @Klusenhusen .. For om den ryker så er det midt på fjellet på returen! Men, siden dette ikke var noe tema FØR jeg tukla å nå har den betydelig mer kraft sammen med at pedalen oppfører seg annerledes. Om jeg reverserer prosessen å gjør det orginalt igjen vil problemet være der da? Følelsen vil jo være som å fjerne 100hk..! Mao, mindre belastning over hele fjøla.. Veldig enig @sveinikr@hotmail.com Har prøvd å få den til å slippe ellers å men ikke pokker..!! Skulle gjerne tatt en annen bil, men det blir litt vrient når den ikke eksistertes.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrvikan Skrevet 6. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2018 (endret) Det er et ganske utrolig fenomen det her... Nesten uten unntak skjer det at jeg alltid tenker det verste når noe skjer...! Tok en enkel gjennomgang av bilen i går, sjekket alle vesker osv.. Kanskje ikke så rart clutchen min var rar?! Fylte opp beholderen å nå er det ikke kul i hampen å få den til å slure... Pedalen ble mye bedre den å! Sjekket etter lekkasjer, men kunne ikke finne noe. Kan det være så enkelt?? Husker for noen år tilbake at vindusviskeren på en bmw jeg hadde streiket! Startet da i den dyreste enden, først ny viskermotor, så ny hendel uten hell! Dette er mye skruing å bytte... Viste seg å være et relé til 149kr! Men lærte man av det? Hah.. nei! Endret 6. desember 2018 av Mrvikan Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 6. desember 2018 Del Skrevet 6. desember 2018 Bestill ny hovedsylinder og slavesylinder først som sist. Du har lekkasje. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 6. desember 2018 Del Skrevet 6. desember 2018 Bremsevæsken er litt gulaktig i fargen når ny. Svart eller mørk bremsevæske forteller at nå er det trøbbel i anmasj. Svartfargen kommer fra pakninger som går i oppløsning. List slavesylinder forsiktig ut ved demontering ellers kan du fort måtte ut med girkassa også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Land Rover for alle penga Skrevet 6. desember 2018 Del Skrevet 6. desember 2018 (endret) Syntes dette virket litt rart jeg da men. Hvis du får lekkasje, så vil du ikke få fridd ut klutsjen. Ikke motsatt. Da må slave eller master sylinder gå så tungt at det står trykk på klutsj disken ? Det gir vel dog svar på sluring kun i 2. Gir og ikke 5. Men.. Bytt først som sist ja Endret 6. desember 2018 av Land Rover for alle penga Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 7. desember 2018 Del Skrevet 7. desember 2018 Veldig riktig det du skriver ,Mikal. Av og til blir noe lost in translation. Littspennende å se hva løsningen blir. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrvikan Skrevet 7. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2018 Det er noe galt som ikke er riktig! Var ute i går å testet med stor henger bak bilen, null sluring å alt virker tipp topp.. Ga mening det du sier @Land Rover for alle penga.. Men, jeg blir å bytte det ja! Aner ikke når eller om det er byttet noen gang. Blir ny (orginal) clutch med forsterket arm sammen med dertilhørende lager osv kan å bør byttes når det er ute. Hoved sylinder å slave var ikke dyrt, så dette blir byttet i samme røsk så får vi se om vesken holder seg der.. Takk for tipset @gautes.!! Fargen på vesken er litt lysere enn det ser ut som, vrient å få stappa mobilen skikkelig nedi der for bildet... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 7. desember 2018 Del Skrevet 7. desember 2018 Sikker på at du ikke spant ved full pupp i 2. gir ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrvikan Skrevet 9. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2018 Haha... Der har vi det nok ja Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.