Gå til innhold

Mye lys - lukter svidd


joran

Anbefalte innlegg

Har montert en led bar til på min defender, har nå en på ca 210 og en på 80. Merker etter at jeg monterte den siste at det etter en stund lukter litt svidd inni bilen når jeg benytter fjernlysene. Kan det være lysbryteren på rattstammen som ikke tåler belastningen? jeg har eget reele på led lysene. 

Hvordan er egentlig rett tilkoblingsmåte.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryter bør tåle det, men orginalt er den jo allerede overbelastet.

har du montert lysrelekit fra Biltema allerede?

 

Rele kobling:

30 + inn , med sikring

85-jord

86- + fra bryter

87- + ut til lys / forbruker

(85 og 86 trekker lite strøm og kan begge brukes som styrestrøm. man bryter da enten jord eller + siden)

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, joran skrev:

Har montert en led bar til på min defender, har nå en på ca 210 og en på 80. .........

 

210 og 80 er det W, cm, inch, fot, meter, lux, lumen, liter, gallon, lysår eller hva?

 

Om det er W er 210W tilnærmet lik 17,5A ved 12V og 80W er tilnærmet lik 6,7A ved 12V.

Total strøm blir da 17,5A + 6,7A = 24,2A

Du bør da ikke ha mindre lederdimmensjon enn 6 mm2 fra batteri til relè. (Helst 10 mm2)

Fra relè til 210W bør du ha 4 mm2 og til 80W bør du ha 1,5mm(Helst 2,5 mm2)

 

Litt mangelfull informasjon til å gi ett eksakt svar, men skal forsøke å belyse noen kjente "feil".

 

Svilukt kan komme fra ulike komponenter.

Lysbryteren er velkjent problem på Defender, og du bør investere i ett relè sett for hovedlysene. (Jeg er enig med Gaute)

Biltema har. Utenlandske aktører som f.eks Paddocks har også.

Da blir det også enklere å hente styrestrøm fra fjernlysene til relè fra motor rommet.

Ledninger inn til brytere blir noe mer krøkkete å få til, men det går bra med litt planlegging.

 

Hvordan har du hentet strøm til å forsyne LED barene?

Direkte på batteri eller fra sikringsboks i motor rom er å anbefale.

Jeg har laget egen sikringsboks i motor rom for diverse forbrukere.

Båtsjapper har noen fine små med plass til 6 eller 12 sikringer, som også har jord(-) skinne. 

Hentet +12V fra eksisterende sikringsboks i motorrommet. (300Tdi har den på torpedoveggen).

 

Hvordan har du hentet styrestrøm til relè?

Strømtyv (Scotchlock) er lite egnet til formålet. (FY, FY som noen sier).

Kapp og lodd sammen eller sett på flatstift kabelsko med forgrening for best resultat.

Tape eller krympestrømpe over koblingen for å hindre kortslutning.

Lodding kan kreve en del plass og det er ikke alltid like lett å få bra resultat.

 

Dårlig kontakt i en bryter/skjøt/kabelsko?

Dårlig jording?

For liten kapasitet på relè? (Relèer tåler normalt 40A. Det er mer enn nok til  disse LED barene)

For tynn ledning til forbruker? (Ref. begynnelsen av innlegget)

 

Kobling av relè slik jeg gjør det (fungerer problemfritt):

Hovedstrøm (Stor strøm):
+12V fra batteri og sikring nærmest mulig batteriet.

Ledning fra batteri inn på 30 på relè.

Ledning ut fra 87 til utstyr (LED bar, lykter, kjøleskap, etc.).

 

Styrestrøm (liten strøm) uten bryter:

+12V fra det du vil styre relèet med (fjernlys, for eksempel), til 85 på relè.

Jord (-) til 86 på relè.

 

Styrestrøm (liten strøm) med bryter, om du vil ha valgmuligheter:

+12V fra det du vil styre relèet med (fjernlys, for eksempel), til bryter inn.

+12V fra bryter ut til 85 på relè.

Jord (-) til 86 på relè.

 

Har du flere forbrukere bruker du flere relèer og brytere om du ønsker å velge hvilke forbruker som skal benyttes.

 

Har benyttet normerte kontakt betenevnelser på relè. Hella, Bosch, og andre store aktører benytter disse benevnelsene

Biltema og andre kan ha andre benevnelser og bør sjekkes nøye før oppkobling.

 

Ett lite tips til slutt:

Kabel fra LED bar bør ikke klippes/kortes inn da den har en gitt lengde for å unngå inntrengning av vann via kabel.

Ikke sikkert det er tilfellet her, men de LED bars/striper/lykter jeg har vert borti har dette vert skrevet med fete bokstaver

og derfor ett punkt det er ekstra viktig å følge.

 

Phuuuh. Ferdig.

 

Dette er ikke fasit, men mine betraktninger rundt dette temaet, basert på min kunnskap om elektriske anlegg generelt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tilbakemeldinger og tips på en forholdsvis "tynt og mangelfull" forespørsel.

Er snakk om W ja :-).  Skal iverksette en gjennomgang av opplegget,  har bare benyttet et opplegg som allerede var i bilen, så skal sjekke litt ang. dim på ledninger og rele.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...