Gå til innhold

L322 webasto


bjopau

Anbefalte innlegg

Var mye bra info i tråden der. Jeg har sett den elektriske manualen og finner ut at den pumpa går direkte fra hvac enheten. Jeg har fått tak i en brukt en som er på vei, men godt mulig det ikke hjelper da. Den feilmeldinga kommer jo fra "fbh heater" så det kan jo gi mening at den feilmeldinga er litt misvisende hvis den ikke virker. Den må jo sikkert få beskjed fra hvac enheten om at den går. 

Vet ikke. Jeg prøver med den hvac enheten først siden den er på vei så får jeg gå på webastoen etterpå.

Takker for tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Nå er det snart vinter og kaldt igjen og jeg har enda ikke gjort noe med webastoen min. Er det noen som vet om det går å bruke webasto med samme modellnavn fra andre biler? F eks fra BMW x5? Litt lettere å få tak ifra bmw enn range rover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, bjopau skrev:

Nå er det snart vinter og kaldt igjen og jeg har enda ikke gjort noe med webastoen min. Er det noen som vet om det går å bruke webasto med samme modellnavn fra andre biler? F eks fra BMW x5? Litt lettere å få tak ifra bmw enn range rover.

 

Sjekk delenummer. Webastoen er ikke spesifikk til l322 da den leveres av ekstern produsent. Tipper at det er samme i enten x5, e39, e38, eller d3 eller rrs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror den står i mange bil modeller. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg er verdens tregeste feilsøke, men nå er det kaldt igjen og jeg føler behovet for webasto. Jegchar bestilt time til feilsøking, men jeg har jo faultmate selv også som melder om "auxiliary pump" 

Jeg har fått høre at det kan tyde på bilen ikke har kontakt med webastoen. Er det flere som har hatt problemer med det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.10.2019 den 22.12, MariusMorch skrev:

 

Sjekk delenummer. Webastoen er ikke spesifikk til l322 da den leveres av ekstern produsent. Tipper at det er samme i enten x5, e39, e38, eller d3 eller rrs. 

 

Mener det er ThermoTop C som er brukt på L322, men sjekk for sikkerhets skyld. 

D3/RRS osv bruker ThermoTop V eller Vevo, som er en helt annen konstruksjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Auxhillary pump er nok den pumpa som sitter ved demper tårnet v.forran i motor rom. Denne sitter under en ventil blokk som fordeler vannet til varme veksleren inne i bilen. Det går 2 ledninger til denne fra hvac. På min var pumpen deffekt & webasto ville ikke gå stort før den gikk i over temp shut down. Fikk satt inn en brukt en som virker, koblet 12v direkte på pumpen & kjørte webastoen. Da virket det så meget bedre, ingen over temp og varm kupe. Har en følelse at det kan være feil på de ventil blokkene også uten at jeg har orket å se på det enda. Har ikke mulighet til å tvangs kjøre de via diagnose. 
hat du faultmate ville jeg skjekket om du kan styre ventilene og den pumpa.

på min ser det ut til at denne pumpen er en ettertanke eller ettermontert, for de 2 ledningene ligger ikke sammen med kabel matta.

D5D68F7C-8A59-4CF2-8379-B6AF89ED2D4E.jpeg

Endret av parrafin23
Lagt ved bilde av kobling til pumpe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilmeldingen jeg får er jo auxiliary pump. Og det er jo den du beskriver. Den har jeg bytta og hvac modulen har jeg og prøvd å bytte i tilfellet utgangen til pumpa var gåen. Fikk også høre at den feilmeldinga kunne tyde på at bilen ikke hadde kontakt med bilen. Leverte inn kortet til en franskmann det var tipset om på forumet. Han fant ikke noe feil på kortet. Vianor i Trondheim skulle feilsøke å mener bestemt det er sirkpumpen rett ved webastoen. De har da kum sjekket via diagnose de også. Får jo en heroinpris på å bytte den. Får ca halve prisen til et annet firma. De er flinke og sjekket pumpa først. Den fungerer, men de mener som andre tips at styrekortet ikke fungerer. Fikk pris på helt enhet som er alt for mye. Har en brukt fungerende på vei fra equicar. Veldig spent på den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...