Gå til innhold

Julegave til deg selv eller ungdommen i huset?


Sven

Anbefalte innlegg

Julenissen har vært innom og melder du deg inn som nytt medlem i NLRK i perioden 1. - 31. desember så legger vi til to klubbmerker i stoff i velkomstpakken som en liten julegave. Stoffmerkene kommer i tillegg til de to vinylmerkene som normalt er inkludert.

 

Årets julegave til ungdommen i familien? NLRK introduserer "ungsdomsmedlemskap" for ungdommer i alderen 16-25 år. Medlemskontingenten er kr 350 pr år og inkluderer 4WD. Etter fylte 18 år har ungdomsmedlemmer forslags- og stemmerett på årsmøtet i NLRK. Innmeldingslenke for ungdomsmedlemskap legges ut på nlrk.no mandag 3 desember.

 

Hvis du allerede er medlem og har hittil betalt kr 600 men nå har krav på "ungdomsmedlemskap" i 2019 så ta kontakt med medlemsansvarlig på e-post medlem@nlrk.no så fikser vi dette.  Siden vi p.t ikke har registert fødselsår i medlemssystem må vi (jeg) ta disse endringene manuelt.

 

Skjermbilde 2018-12-02 kl. 17.04.59.jpg

Endret av Sven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

I statuttene til klubben står det:

§ 4.3.4 Betalende hovedmedlemmer, ungdomsmedlemmer og familiemedlemmer over 18 år har forslags- og stemmerett.

 

Det var også dette som ble vedtatt på årsmøtet.

 

Altså har alle betalende medlemmer, samt familiemedlemmer til hovedmedlem over 18 år, forslags- og stemmerett.

 

Teksten i første post skulle derfor vært forandret slik at den gjenspeiler statuttene til klubben.

 

Kan og vise til:

§ 4.9.1 Ved betalt medlemskontingent får medlemmer:
- Forslags- og stemmerett i avdelingen og på Landsmøtet
- Rett til deltakelse på alle treff/møter og andre arrangement i regi av NLRK og dens 
lokalavdelinger
- Rett til å handle i klubbshop og på klubbens nettbutikk
- Rett på de rabatter og medlemsfordeler som til enhver tid gjelder mellom NLRK og 
dens samarbeidspartnere.

 

§ 5.2 Betalende hovedmedlemmer, ungdomsmedlemmer og familiemedlemmer over 18 
år, har forslags- og stemmerett. Bare godkjent medlemmer som beskrevet har 
adgang til møtet. Inviterte gjester må registreres i døren, og må bære synlig 
gjestekort i møtet. Barn sammen med voksne trenger ikke registrering.

Endret av Taigah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taigah; kommentaren i post 2 gjelder stemmerett for ungdomsmedlemmer mellom 16-18 år. Som du riktig skriver har selvsagt alle betalende hoved-, familie-, og ungdomsmedlemmer forslags- og stemmerett.

 

Det har vært prøveordninger med stemmerett for 16-åringer i kommunevalg så jeg er enig med LRFAP at det kunne gjelder også for våre kommende ungdomsmedlemmer. En 16-17 åring som viser så stor interesse for klubben at de tegner selvstendig medlemskap fremfor å være familiemedlem burde gis muligheten til å være med å påvirke.  Det er min mening som privat person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, GuttormG skrev:

Så snart dere klarer legge ut informasjon om fordelene en får som medlem skal jeg se på om jeg ikke melder meg inn..

 

Avd Møre har neste landstreff (2019) GuttormG, så det er noe å få med seg for å møte litt av gjengen og aktivitetene.

 

Jeg er enig at det kan virke "bortkastet" med klubb-medlemskap, spesielt om en er utenom "press-områdene", MEN det er et aspekt av kollektivt ansvar her og. Vi er såpass få LR folk at vi trenger alle med for å holde den skuta her gående er jeg redd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sven: i den originale posten din skriver du: "Etter fylte 18 år har ungdomsmedlemmer forslags- og stemmerett på årsmøtet i NLRK."

 

Dette medfører ikke riktighet. Jeg tror du mener å skrive: "Etter fylte 18 år har familiemedlemmer forslags- og stemmerett på årsmøtet i NLRK." Dette har ingenting med ungdomsmedlemskap å gjøre siden disse vil ha stemmerett fra medlemsskapet er betalt og godkjent, altså er informasjonen overflødig i denne sammenhengen og burde slettes.

 

Et betalende medlem, inkludert (betalende) ungdomsmedlem, har forslags- og stemmerett. Derimot har ikke et familiemedlem, (som er et ikke-betalende medlem), som er under 18 det.

 

Kort sagt: Barna mine har ikke stemmerett i klubben før de fyller 18, med mindre de kjøper eget ungdomsmedlemsskap fra de er 16.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye medlemsstrukturen ble vedtatt på Landsmøtet og Styret ble gitt fullmakt til å endre vedtektene i samsvar med dette;

 

§ 4.3.1  Hovedmedlem

§ 4.3.2  Familiemedlem; ektefelle, registrert samboer og hjemmeværende barn under 18 år på samme bostedsadresse som Hovedmedlem.

§ 4.3.3 Ungdomsmedlem; fra det år en fyller 16 år til og med det året en fyller 25 år, uavhengig av Hovedmedlem/Familiemedlem.

§ 4.3.4 Betalende hovedmedlemmer, ungdomsmedlemmer og familiemedlemmer over 18 år har forslags- og stemmerett.

 

Kommentar fra Leder NLRK: Barn under 18 inkluderes i Hovedmedlem sammen med samboer/partner/ektefelle, mens barn faller ut når de blir 18. Ergo er det bare samboer/partner/ektefelle over 18 år som har forslags- og stemmerett under Hovedmedlem. I tillegg har ungdomsmedlem over 18 også forslags- og stemmerett.

 

Jeg har ikke vært involvert i utarbeidelsen av vedtektene så skyt ikke på meg. Jeg legger derfor ballen "død" fra min side.

 

 

Endret av Sven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lå ingenting i forslaget til Landsmøtet angående ungdomsmedlemskap om å gi stemmerett fra fylte 16 år.

Det ble derfor ikke et tema på Landsmøtet.

Styret har ikke fullmakt til å endre vedtektene utover det Landsmøtet ga mandat til for å tilpasse den nye medlemsstrukturen.

 

Skal det være stemmerett fra 16 år så må dette komme opp som forslag til Landsmøtet 2019 med tilhørende vedtektsendringer og stemmes over som normalt.

 

Eirik Lunde

Leder NLRK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sven: Prøver ikke å skyte noen ;) Prøver å få en oppklaring siden jeg får spørsmål fra andre medlemmer og muligens kommende ungdomsmedlemmer om dette.

 

Eirik: Da må teksten i statuttene forandres slik at det ikke står at ungdomsmedlemmer har forslags- og stemmerett. Slik det er skrevet nå, i alle tre paragrafer jeg viste til tidligere, (kanskje flere siden jeg ikke har hatt tid til å finkjemme statuttene), så har ungdomsmedlemmer forslags- og stemmerett.

 

 

For eksempel kan paragrafene skrives slik:

 

(LES: EKSEMPEL)§ 4.3.4 Betalende hovedmedlemmer, samt familie- og ungdomsmedlemmer over 18 år, har forslags- og stemmerett.

 

 (LES: EKSEMPEL)§ 5.2 Betalende hovedmedlemmer, samt familie- og ungdomsmedlemmer over 18 
år, har forslags- og stemmerett. ...

 

Denne må og omskrives slik at det er klart at ungdomsmedlem under 18 som betaler ikke får denne goden:

"§ 4.9.1 Ved betalt medlemskontingent får medlemmer:
- Forslags- og stemmerett i avdelingen og på Landsmøtet ..."

 

 

 

For meg personlig har det ikke noe å si hvordan disse reglene er før eventuelt mine egne barn blir eldre og forhåpentligvis engasjerte LR entusiaster, men de må være riktige. Når det er sagt, så ser jeg ikke noe problem med at alle betalende medlemmer har forslags- og stemmerett, men det får jeg levere inn forslag på til neste landmøte. Idrettslag opererer med 15 år på forslags- og stemmerett, er bare sunt at ungdommen får være med på å ta ansvar, men det er som sagt min personlige mening og kunne således vært skrevet i et eget innlegg.
 

Endret av Taigah
Kommafeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke medlem før det kommer en oversikt over disse fordelene det lokkes med og jeg ser at de er relevante; hjelper fint lite for meg på en holme nordvest i havet at jeg kan få 5% rabatt hos Ærlige Arnes bensin og eksos AS på Toten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er slik at jeg ikke har stemmerett og forslagsrett, selvom jeg betaler (i 2 år nå) fullpris på lik linje med andre, og ikke har stemmerett og forslagsrett melder jeg meg ut av NLRK. 

 

Hvis argumentet er at jeg ikke har stemmerett ved stortingsvalg, så er motargument at jeg ikke betaler skatt. 

 

I NLRK betaler jeg på lik linje med andre og bør ha en tyngde lik andre medlemmer over 18. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, EiRRik 4.6HSE skrev:

Det lå ingenting i forslaget til Landsmøtet angående ungdomsmedlemskap om å gi stemmerett fra fylte 16 år.

Det ble derfor ikke et tema på Landsmøtet.

Styret har ikke fullmakt til å endre vedtektene utover det Landsmøtet ga mandat til for å tilpasse den nye medlemsstrukturen.

 

Skal det være stemmerett fra 16 år så må dette komme opp som forslag til Landsmøtet 2019 med tilhørende vedtektsendringer og stemmes over som normalt.

 

Eirik Lunde

Leder NLRK

 

56 minutter siden, Land Rover for alle penga skrev:

Hvis det er slik at jeg ikke har stemmerett og forslagsrett, selvom jeg betaler (i 2 år nå) fullpris på lik linje med andre, og ikke har stemmerett og forslagsrett melder jeg meg ut av NLRK. 

 

Hvis argumentet er at jeg ikke har stemmerett ved stortingsvalg, så er motargument at jeg ikke betaler skatt. 

 

I NLRK betaler jeg på lik linje med andre og bør ha en tyngde lik andre medlemmer over 18. 

 

 

 

Hva var det i dette du ikke kan akseptere? Som medlem har du forslags- og stemmerett fra 18 år i følge gjeldende statutter.

Du var en av de som har foreslått denne medlemskategorien, men det kom aldri forslag om å åpne for stemmerett fra 16 år.

At du må være 18 for å stemme ved stortingsvalg er pr dags dato ikke noe argument vi legger til grunn.

 

Allier deg med 'en voksen' som kan sende inn forslag til Landsmøtet om å endre aldersgrensen, det skjer ingenting her før Landsmøtet 2019 uansett. Det har vi i HS ikke fullmakt til.

 

 

1 time siden, GuttormG skrev:

Blir ikke medlem før det kommer en oversikt over disse fordelene det lokkes med og jeg ser at de er relevante; hjelper fint lite for meg på en holme nordvest i havet at jeg kan få 5% rabatt hos Ærlige Arnes bensin og eksos AS på Toten...

 

Kan nevne f.eks at Bearmach 10% rabatt i nettbutikken og Advanced Factor gir 5-10% avhengig av beløpet du handler for. Og LR forhandlernettet Norge gir 10% på arbeid og 15% på deler.

Det jobbes hele tiden for å få til stadig flere og bedre avtaler rundt om, men det er ikke alltid så lett da vi ikke er 'store nok' for de store kjedene. Så dess flere medlemmer, dess lettere å få til avtaler :) 

 

Eirik Lunde

Leder NLRK

Endret av EiRRik 4.6HSE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel ikke det vi stemte over? det var ungdomsrabatt vi stemte over. 

Taigah har jo funnet fram statuttene det står i at jeg har stemmerett. 

Det kun du som hevder noe annet Eirik... 

Hvis det er som du sier da Eirik at klubben ikke vil ha ungdommens mening sier jo litt, burde kanskje ta litt inspirasjon fra andre klubber eller? 

 

 

Endret av Land Rover for alle penga
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Medlemstilbud så opererer de fleste arrangement i regi av nlrk med deltager avgift for medlem og ikke medlem. For medlemmer i avd.øst eller andre nlrk medlemmer som er med på ativiteter avd. Øst arrangerer vil kontingenten fort bli spart inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er vi medlemmer i NLRK?  I 2015 gjennomførte klubben en undersøkelse blant klubbens medlemmer; vi fikk en svarprosent på ca 50% hvilket regnes som veldig bra for online-undersøkelser.  Aldersfordelingen på respondentene var - under 25 år: 2%, 26-45 år: 44%, 46-65år: 50%, over 66: 4%. På spørsmålet om hvorfor respondentene er medlem (mulighet for å krysse av flere valg) så kom alternativene "Generelt det sosiale og interessen for Land Rover" og "Medlemsbladet 4WD"  høyest ut. Nær halvparten av respondentene (249) hadde ikke deltatt på treff e.l de siste tre årene og over 80% av disse var tilfreds med å være passive medlemmer eller oppga som grunn at de ikke kjente noen i klubben.  Siden den gang har de fleste avdelinger jobbet med å få med disse passive medlemmene og f.eks  Østlandet har med sine treff i Elvedalen lykkes med å få med nye som kan bli bedre kjent.

 

Alt vi som gjør som privatpersoner kan ikke alltid regnes hjem i forhold økonomisk gevinst - har vi en interesse som er sterk nok så engasjerer vi oss og blir medlemmer i ulike organisasjoner innenfor politikk, idrett osv. Er interessen ikke der - ja, så er vi ikke medlem.

Skjermbilde 2018-12-05 kl. 10.08.17.jpg

Endret av Sven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...