Gå til innhold

Min første Defender! Montering av LED kjørelys, innfelt i fanger.


Placebo

Anbefalte innlegg

Har akkurat fått tatt inn en 110, -09, som har gått fattige 36' km på 9 år. SKIKKELIG fornøyd så langt, og så gleder jeg meg til å starte prosjektet med å skru litt her og litt der, og gjøre bilen slik jeg ønsker at den skal bli. 

 

Jeg har fått tak i en fanger fra Twisted som har LED-lys innfelt, og nå skal jeg montere den. Jeg er virkelig ikke født med en skrutrekker i hånda (så slikt sett kanskje ikke et sjakktrekk å kjøpe en Defender), men med litt veiledning så har det gått forbausende greit så langt. 

 

Fangeren er montert, og jeg har foreløpig trukket de 3 ledningene (en + , en -, og en som det står 'lamp' på) opp til høyre lykthus.

Slik jeg har forstått det, så behøver jeg å få lagt/festet/koblet + og - ledningene til et eller annet i motorrommet som har direkte link til batteriet. Jeg har skjønt at dette kan være enten en pumpe, startmotor eller annet som får strøm når jeg skrur på tenningen, men jeg vet fortsatt ikke hva (send GJERNE bilder med et eksempel). 

Den siste ledningen med 'lamp' på, ser jeg for meg at på en eller annen måte må kobles til parklyset eller nærlyset, slik at når disse skrus på, skrus LED-lyset i fangeren av. (For det er vel ikke greit å kjøre med både nærlys og LED-lys i fangeren samtidig?)

 

Så, da gjenstår spørsmålet: Kan noen hjelpe meg med en 'koble til LED-fanger for dummies'? 

 

 

 

Endret av Placebo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Gaute sa + NEI!  Det er ugreit med Ole Brum-løsning.

Det er og lettvint å strekke kabling fra batteriboks, frem over ramme og opp på venstresiden av motorrommet, tar sånn cirkus ti minutter med kaffekoppen på forskjermen.

Pass bare på å få sikring på kabel fra batteri så nærme at om stussen faller ut når den ikke til jord.

Ja, og GRATULERER OG VELKOMMEN! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal du koble det godkjent må du koble bryt strøm mot lysbryteren hvis du har kjørelys rele.  ifølge lovverket skal kjørelys(DRL) ikke fungere når lysbryteren blir aktivert.  men du kan jukse og koble bryt strøm mot nærlys.. da vil led lysene også lyse sammen med fult lys, men da vil de også lyse når du skrur på strømbryteren til park(forutsatt at du har kjørelysrele)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til lykke med Defender, sorry  jeg saboterer din tråd.

 

Har tenkt meg at montere ekstra sikringsboks.

Denne sikringsbox er vel brukbar og til rimelig pris.  https://www.biltema.no/bat/elektrisk-utstyr/sikringer/sikringsboks-2000036339 de har og en jordskinne https://www.biltema.no/bat/elektrisk-utstyr/sikringer/minusskinne-til-sikringsboks-2000036338

 

Hvilken kabel (kvadrat) skal man legge til sådanne boks, dvs. er 2.5mm^2 tilstrekkelig?

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk jope da blir det 12mm^2  (glemmer altid at 12V DC bil systemer opererer med vesentlig flrere Amps og krever meget større kabel end 230V AC/DC).

 

Fandt en kalkulator.

4m, 12V, 30A, 5% tap ~ 10mm^2

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for både velkomsthilsen og gode tips. Det ser ut til at det blir hentet +strøm fra batteriet, og jord fra skjermen. Når det gjelder den siste ledningen, så snakket jeg med Twisted, og de mente jeg burde lodde den på den rød ledningen som går til parklyset. 

Jaja, vi får se hvordan det blir. Går det, så går det. Går det ikke, så blir det å få tak i en som har gjort det før :)

 

Takk for god hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jope dekket Ole Brum godt i nest siste, det er fremdeles begrensninger på nærlys og parklys i forskrift, i tillegg er det i de fleste tilfeller sjenerende for møtende trafikk med nær- og kjøre-/tåkelys samtidig.

Selv ville jeg valgt LED-stripene som kjørelys om lysbildet er innafor.

 

Endret av tnj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Placebo skrev:

Takk for både velkomsthilsen og gode tips. Det ser ut til at det blir hentet +strøm fra batteriet, og jord fra skjermen. Når det gjelder den siste ledningen, så snakket jeg med Twisted, og de mente jeg burde lodde den på den rød ledningen som går til parklyset. 

Jaja, vi får se hvordan det blir. Går det, så går det. Går det ikke, så blir det å få tak i en som har gjort det før :)

 

Takk for god hjelp!

Tror hvis du  gjør det slik og har kjørelys rele vil de aldri lyse. For parklys går på så fort du skrur på tenning. Når den ledningen får strøm fraparklys  kobler den ut led lysene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ha mye strøm ut er batteritilkobling best.

Da bør man også legge opp ny jordkabel derfra.

Evt. oppgradere til ramma og hente jord fra ramma.

 

Midt på treet er pluss fra starter og jord på ramma.

 

Og så har vi løsningen min for lite krevende forbrukere som LED-kjørelys mm.

 

Men går man på med grovt kaliber med en gang slipper man oppgraderinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, jope skrev:

Tror hvis du  gjør det slik og har kjørelys rele vil de aldri lyse. For parklys går på så fort du skrur på tenning. Når den ledningen får strøm fraparklys  kobler den ut led lysene. 

 

Når jeg skrur på tenningen, så skjer det ingenting på lysfronten. Det skjer først når jeg tar lysbryteren ett hakk fremover. To hakk fremover, så er det vanlig kjørelys som kommer på. 

Snakka med en kar i går, og han mente at det burde være en løsning som funker. For å sitere han; Det som skjer når du setter på parklysene er at du på en snill måte 'kortslutter' LED-lysene som er montert i fangeren.

 

18 timer siden, gautes skrev:

Skal man ha mye strøm ut er batteritilkobling best.

Da bør man også legge opp ny jordkabel derfra.

Evt. oppgradere til ramma og hente jord fra ramma.

 

Midt på treet er pluss fra starter og jord på ramma.

 

Og så har vi løsningen min for lite krevende forbrukere som LED-kjørelys mm.

 

Men går man på med grovt kaliber med en gang slipper man oppgraderinger.

Veldig frista til å gå for en 'midt på treet-løsning' kjenner jeg. Det kan da ikke være mye lys disse LED-lysene behøver. Og det gjør jo livet sabla mye enklere å ta fra starteren enn fra batteriet. Jord henter jeg uansett fra ramma. Det er hva alle har anbefalt. 

Og så et nytt 'dummy-spørsmål': Hvor finner jeg starteren? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starteren er enklest å finne om du trer kroppen inn ved venstre framhjul og drar deg inn forbi midten av motoren.  Sitter på høyre side av motor og er vel lettest synlig sånn mener jeg.

Pass på å legge inn lavserie og dra til brekk, evt legg klosser om det ikke er flatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når lysene dine ikke går på automatisk når du vrir på tenninga, da har du ikke kjørelys rele eller det er koblet bort.  da kan du "kortslutte" led lysene med å koble den ekstra ledningen inn på parklyspærene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, tnj skrev:

Starteren er enklest å finne om du trer kroppen inn ved venstre framhjul og drar deg inn forbi midten av motoren.  Sitter på høyre side av motor og er vel lettest synlig sånn mener jeg.

Pass på å legge inn lavserie og dra til brekk, evt legg klosser om det ikke er flatt!

Helt strålende!

 

Takk for hjelpen! 

 

Ps! Jeg slenger på en wire både foran og bak også, så er vi sikre på at skuta står heeelt stille. ;)

17 timer siden, gautes skrev:

Får vel en liten følelse her at en tur til en voksen medbringende litt deler kan være lurt.

 

Jeg har hatt samme følelsen hele veien. Men så er det med å klare seg selv da. Må jo starte en plass, og dette virker det som om har ganske så lav vanskelighetsgrad, men når jeg har lyktes (til slutt), så kommer jeg fortsatt til å kjenne på mestringsfølelsen som om jeg har slått Klæbo i spurten. 

16 timer siden, jope skrev:

når lysene dine ikke går på automatisk når du vrir på tenninga, da har du ikke kjørelys rele eller det er koblet bort.  da kan du "kortslutte" led lysene med å koble den ekstra ledningen inn på parklyspærene..

 

Takk for bra tips! Det er sirlig notert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var 3 kabler PR lykt på min masai fanger med LED drl lys! Hvit +, sort -, gul ? 

Funderte litt på om den gule har en slags motstand, for de lyste mindre når denne var koblet til alene. "DRL",  day time running lights, mao lyser svakere på dagtid (med gul kabel koblet til) å man kan få "tåkelys/grøftelys" med mer effekt med Hvit koblet til. Men fikk ingen lys når de begge var koblet til. Så spørs om jeg manglet et eksternt relé? 

 

En annen ting var at de lyste i ca 20sekunder før de slokna om jeg kun slo på lysbryteren. Startet jeg bilen lyste de konstant... 

Hentet strøm fra parklys å jord fra skjerm! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...