Gå til innhold

D2- ny på forumet, fersk i LR, spørsmål


MS86

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har akkurat kjøpt meg en D2 V8 04 mod. Har skrudd vw (luftkjølt) siden jeg var 10, men er altså helt fersk i LR verden.

Det jeg vet om bilen:

-Fremre takvindu fungerer ikke

-Setevarmer førersete fungerer ikke

-Cruise Control fungerer ikke

-Er en svak tikking fra motor når den er varm. Her har forrige eier byttet løftere, støtstenger og kam. Tikkingen ble da noe mindre. Har lest meg opp på "løs sylinderforing" problematikken og har ikke følelsen av at det er det da tikkingen er svak. Kan hende jeg også er litt preget av å ha skrudd vw der tikking er en del av hverdagen og undervurderer dette:)

- Ser den lekker litt under motor, men har ikke undersøkt videre hvor dette kommer fra. Tipper simring, oljepumpe?

-Kan forøvrig ikke finne rust under

-Gått 167000

-Fantastiski å kjøre (Har sett på Pajero, Land C) og kan ikke sammenlignes med andre biler i samme prisklasse når det gjelder komfort etc.

 

Tenkte å ta en ordentlig service til  våren med olje, filtere etc, men trenger en liten oversikt over hvilken olje og hvor. Leser meg opp på nett og sett gjennom det som er å se på youtube og jo mere man leser/ser jo flere spørsmål får man.. Altså: Hva bruker dere OG hvor handler dere deler?

Atlantic British virker jo oversiktlig og greit, men så ser jeg det er mange som handler pakninger etc som ikke passer. Hvor handler dere?

 

 

I 2014 var min VW kamper ferdig restaurert og tok men familien nedover til Østerike, Italia, Frankrike etc og tenker å gjøre noe det samme med D2`en til våren. Noe dere ikke anbefaler? :)

LR er kjent for å gjøre folk til mekanikere og det passer meg for så vindt godt, men håper jeg får noen km uten varseltrekant i veibanen også.

 

På forhåndt takk for evt tilbakemeldinger!

 

Kanksje fy fy her inne, men legger vet noen bilder av det jeg har skrudd på i det siste.

 

 

 

IMG_5343.JPG

IMG_5267.JPG

IMG_5268.JPG

Endret av MS86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen på forumet og Land Rover verden. 

Det var flotte bilder og absolutt ikke fy fy. Her inne er det takhøyde for det meste.

 

v8 vet jeg lite om men setevarme har jeg nettopp fikset selv. Første tips er å skaffe seg en Haynes bok og helst et diagnose verktøy. Koster ikke allverdens men et meget godt verktøy til å finne eventuelle feil og slette feilkoder. 

 

Setevarme. Sjekk om det er lys i knappen og om sikringer er hele. Under setet finner du pluggen til setevarme og Ohm kablene. Trolig brudd. Jeg fant brudd i varmematta og tok bare å skjøtet inn en liten ledningsbit. Alt i orden.

 

jeg kjøper deler fra Rimmer bros i uk. Prøver å kjøpe OME deler så lenge økonomien tilsier det. 

 

En av grunnene til at vi blir mekanikere, er at dette er biler som er greie å skru på selv og så går de så innmari lenge. Med litt pleie er 3-4 hundre tusen helt vanlig. 

 

Olje kjøper jeg på Biltema. Rett spec og rimelig. Bytter to ganger i året. Høst og sen vår.

 

På den delen av forumet, som heter mitt prosjekt, kan du finne inspirasjon til å gjøre en D2 til en fin turbil. 

 

For turbil er D2 sin styrke. Komfortabel. Elektriske seter, så det er lett å bytte sittestilling innimellom. God lyd i anlegget. I fjor tok jeg turen til Normandie og i år ble det Nordkapp. Bilen er like god på motorveg som på svingete grusveier.

 

Både klubben og forumet arrangerer treff av ulike slag og håper du tar deg tid til å komme. Mye hyggelige folk og sosialt samvær.

 

mvh

leif ove

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, MS86 skrev:

 

-Er en svak tikking fra motor når den er varm. Her har forrige eier byttet løftere, støtstenger og kam. Tikkingen ble da noe mindre. Har lest meg opp på "løs sylinderforing" problematikken og har ikke følelsen av at det er det da tikkingen er svak.

 

Hvis det er en løs sylinderforing så mister du kompresjon og kraft, pluss kraftige banke lyder når du belaster motoren - dette merker du!  Større sjanse for å løsne en sylinderforing hvis motoren blir for varm.  Mulig att du må skifte lager nede i motoren, men prøv å skifte olje (15w40), tyngre hvis du skal på tur sørover.  Man kan jo alltid stille spørsmål om hva og hvordan tidligere arbeid har blitt utført siden utslitt kam er ett kjent problem.  Hvis motoren blir stillere med ny olje, så var det kanskje hele problemet - håper det holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til oss :-) D2 er en flott turbil, vi bruker vår Td5 mye. Sist sommer først t/r Oslo-Lofoten og deretter t/r Oslo-Gardasjøen. Ingen problemer bortsett fra et kryss som tok kvelden. 

Når det gjelder diagnose er jeg veldig fornøyd med Nanocom, tror den du trenger er denne https://www.nanocom-diagnostics.com/shop/product/ncom04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke link til en spesiel type tror jeg?

når det gjelder tikkingen bekymrer den meg egentlig så mye heller. Prøver en oljeskift i første omgang!

hadde tidligere en Pajero v6 med betydeligere mere tikking:) 

tikkingen høres svak, myk og smurt ut om man kan forklare det på den måten:)

Heller bekymret for alt annet som kan gå i stykker..

av det jeg har lest meg opp på så virker det som disse punktene er gjengangere:

-girkasse, slanger som knages over, hopper av++

-ac

-toppakning

-lekkanskje soltak

-oljepumpe

-servopumpe

-mange snodige el feil og sykdommer

-rust fra bakhjulet og bakover

-luftbelger

-ABS ( 3 amigos)

-co følere

 

Deres erfaringer?

2 timer siden, 101 skrev:

Hvis det er en løs sylinderforing så mister du kompresjon og kraft, pluss kraftige banke lyder når du belaster motoren - dette merker du!  Større sjanse for å løsne en sylinderforing hvis motoren blir for varm.  Mulig att du må skifte lager nede i motoren, men prøv å skifte olje (15w40), tyngre hvis du skal på tur sørover.  Man kan jo alltid stille spørsmål om hva og hvordan tidligere arbeid har blitt utført siden utslitt kam er ett kjent problem.  Hvis motoren blir stillere med ny olje, så var det kanskje hele problemet - håper det holder.

 

Hvilket merke, kvalitet/klasse anbefaler dere? 

Biltema fyfy?

hva er deres tanker rundt tilsetninger som feks Omega 909 etc? Vet noen sverger til det og andre holder seg langt unna:)

 

 

Endret av MS86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har såpass lite kjørt bil, ville jeg spandert på den en runde med fluidfilm, for å holde rusta unna. 

Jeg bruker en Omega i olja før hver EU kontroll. Får meg gjennom hver gang. Ellers drypper den litt fra simering ved svinghjul.

 

3 amigos koster 10 kr å fikse ved å legge jordingsledningen utenom en dårlig kontakt inne i abs modulatoren. 

Synker bilen ned i løpet av natta er det på tide med ny luft belg. Står den oppe, så ikke tenk på det.

å ha en luftbelg og en høydesensor i bilen, er god forebygging. Samme med å ha en drivstoff pumpe liggende i kjelleren. 

 

Før langtur ville jeg gått over alle kryss under bilen. Fremre drivaksel bør tas av og kjenne om dobbeltleddet er tregt noe sted. Kan overhales, dog knote jobb. Men veldig godt å vite at er i orden. Er kanskje den kjipeste feilen å få i fart da den kan ødelegge mye. Tørt senterlager i dobbeltleddet lager klonkelyd og kan begynne å pipe ved motorbrems. Da haster det.

 

lett å bli mørkeredd etter å ha lest på forumet om problemene med D2. Husk at vi er ikke like flinke til å skrive: 2 år uten feilslag. 

 

et par tips: 

1. Vi som kjører Land Rover hilser når vi møtes i trafikken. Ikke alle, men mange

2. Førstkommende torsdag har vi et lite treff i fredrikstad. Kl 1800. Veldig hyggelig om du tar en tur for å skravle og drikke kaffe.

 

Leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, leiohel skrev:

lett å bli mørkeredd etter å ha lest på forumet om problemene med D2. Husk at vi er ikke like flinke til å skrive: 2 år uten feilslag.

 

Har det skjedd??  

Kjenner igjen den svake angst/panikkfølelsen, hadde det slik selv når jeg flyttet fra Pajero til D2. Det går over.

D2 er lettskrudd, grei å feilsøke på og deler er billige. Alle feil og problemer har andre opplevd før og alle deler villig vekk kunnskap. 

 

Med untak av en luftfjær har vår nå gått uten krøll i over et år. Ja, jeg hsr fikset og skrudd i denne perioden, men eneste driftstans er luftfjær (bakenforliggende årsak var nok oppbrukt støtdemper),

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, MS86 skrev:

hvordan jeg skal gå frem for å fikse cruise c. Noen ideer?

 

Vanligvis er det bare dårlige luft slanger/slangeskjøter som skaper problemer. Gå grundig over disse først.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste ulempe med V8 er vel at de fleste her inne har Td5 og det er litt mindre kunnskap å dele, men for den motoren så er det masse info på amerikanske forum! Ellers er bilene like og som nevnt er de enkle å skru på og du vil neppe få et problem som ikke andre har løst tidligere :)

 

Grattis med flott D2

 

Laget denne listen for en stund siden og ikke alt som gjelder V8 men kanskje noe nyttig der for din D2

 

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min erfaring med VW (T3 Syncro, DJ) er D2 mer pålitelig og driftsikker, og ikke minst blir du glad av å handle deler. De koster nesten ingenting. Jeg bruker forresten gladelig oljer fra Biltema, så lenge det er riktig spesifikasjon. Ellers stiller ikke bilen noen veldig sære krav til olje,bare bytt ofte på motoren.

 

Du har jo også en 2004 modell, og såvidt jeg vet har LR aldri laget noe som er mer pålitelig og "sammenskrudd" enn denne modellen. Jeg har selv 2003 TD5, og den har vært svært pålitelig. Jeg har skrudd en del på den, men aldri (bank i bordet...) hatt driftstans på grunn av feil.

 

Bruk forumet, utrolig mye flinke og hyggelige folk.

 

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen på forum! Jeg har en D2 Td5 fra 2002 (pre facelift) som har gått 292000 km. Jeg har brukt den daglig siden august 2016 og hatt utallige langturer fra Trondheim til Helgeland, Wien, Tyskland, Nederland, UK osv. Kjørt den i 150 km/h i 4 timer på autobahn (skulle rekke et besøk i Schwarzwald...).

Hvis du leser deg litt opp i forumet finnes det som regel umiddelbar hjelp for det meste. Jeg kaller D2'en en lego-bil for voksne. Den er artig å skru på. Dersom du ikke har bruk for nanocom diagnoseverktøy jevnlig er det kanskje greit å spørre noen om å låne. Mulig at klubben i nærheten hos deg har diagnoseverktøy. I Trondheim/Øysand har vi en som jeg har brukt flere ganger. Jeg flyttet imidlertid til England i høst.

 

Enig med leiohel at det er lurt å ha med noen deler. Det er jo lett for å bli overtroisk. Jeg er sikker på at jeg aldri har opplevd noe tull med luftbelger fordi jeg har en med hele tiden. :rolleyes:

Har du ACE montert? Veldig kjekt å ha, men krever monitorering. Ellers kan XYZ-bryter (inhibitor switch) føre til feilsignal slik at girboksen settes i M+S. Dette har jeg slitt med lenge og byttet bryteren etter 2 år. Ved de 2 gangene jeg ble hentet av NAF var alltid dårlig vedlikehold eller dårlig utført reparasjonsarbeid årsaken (fra før jeg kjøpte bilen :D). 

Dermed kan jeg si at siden km-stand 233000 har jeg aldri (bortsett fra de 2 NAF-redningene) blitt liggende langs veien. MEN klarte også å ikke få start på motoren på ei ferge. Tok meg 3 minutter før jeg kunne forlate den. excl:(

Forumet har også en kategori for akutt hjelp i nøden.

 

Av butikker kan anbefales:

Erik Winter-Sørensen Import

Famousfour.co.uk

island-4x4.co.uk

lrdirect.com

biltema for alt som ikke er spesifikt LR

 

Lykke til!

 

 

Endret av thommes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, telindnor skrev:

 

Utrolig fine biler. 

Velkommen på Forumet og gratulerer med D2! :)

 

Takk:)

1 time siden, thommes skrev:

Velkommen på forum! Jeg har en D2 Td5 fra 2002 (pre facelift) som har gått 292000 km. Jeg har brukt den daglig siden august 2016 og hatt utallige langturer fra Trondheim til Helgeland, Wien, Tyskland, Nederland, UK osv. Kjørt den i 150 km/h i 4 timer på autobahn (skulle rekke et besøk i Schwarzwald...).

Hvis du leser deg litt opp i forumet finnes det som regel umiddelbar hjelp for det meste. Jeg kaller D2'en en lego-bil for voksne. Den er artig å skru på. Dersom du ikke har bruk for nanocom diagnoseverktøy jevnlig er det kanskje greit å spørre noen om å låne. Mulig at klubben i nærheten hos deg har diagnoseverktøy. I Trondheim/Øysand har vi en som jeg har brukt flere ganger. Jeg flyttet imidlertid til England i høst.

 

Enig med leiohel at det er lurt å ha med noen deler. Det er jo lett for å bli overtroisk. Jeg er sikker på at jeg aldri har opplevd noe tull med luftbelger fordi jeg har en med hele tiden. :rolleyes:

Har du ACE montert? Veldig kjekt å ha, men krever monitorering. Ellers kan XYZ-bryter (inhibitor switch) føre til feilsignal slik at girboksen settes i M+S. Dette har jeg slitt med lenge og byttet bryteren etter 2 år. Ved de 2 gangene jeg ble hentet av NAF var alltid dårlig vedlikehold eller dårlig utført reparasjonsarbeid årsaken (fra før jeg kjøpte bilen :D). 

Dermed kan jeg si at siden km-stand 233000 har jeg aldri (bortsett fra de 2 NAF-redningene) blitt liggende langs veien. MEN klarte også å ikke få start på motoren på ei ferge. Tok meg 3 minutter før jeg kunne forlate den. excl:(

Forumet har også en kategori for akutt hjelp i nøden.

 

Av butikker kan anbefales:

Erik Winter-Sørensen Import

Famousfour.co.uk

island-4x4.co.uk

lrdirect.com

biltema for alt som ikke er spesifikt LR

 

Lykke til!

 

 

Takk for alle tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet bilen i dag er utrolig fornøyd! Veldig ryddig og hyggelig selger også.

skiftet olje alle steder som har et filter og tappehull først som sist når den først stod på verksted, samt simring foran på motor da den lakk en del. 

Fruen var også happy og det er jo nest viktigst. 

Nå ligger det klart en større bestilling inne på deler og planlegger nå tur til corsica i mai/juni med hele familien:)

 

Må fikse

- bremser henger litt bak

- fremre takvindu fungerer ikke ( hører klikk fra ecu)

-klokke

-nakkestøtter til bakerste seterad mangler

-ladelampen lyser ikke når jeg skrur på tenningen

++

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...