Skundberg Skrevet 1. desember 2018 Del Skrevet 1. desember 2018 Hei. Noen som har peiling på hva som kan være galt med min 00 mod Discovery.... Jeg har mistet fremdriften, har sjekket overføring fra girstang og ned til girkasse. Denne fungerer og jeg tror bilen går i riktig gir. Har tidligere hatt problemer med at girspaken ikke har vært i riktig posisjon men gir/fremdrift har allikevel fungert tilfredsstillende. Tips og ideer mottas med takk:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 1. desember 2018 Del Skrevet 1. desember 2018 Er det olje på kassa? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 1. desember 2018 Del Skrevet 1. desember 2018 Litt mer detaljer om hva som skjedde før,under og etter stopp hjelper på riktig diagnose. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 1. desember 2018 Del Skrevet 1. desember 2018 Lys ved girspak og valgt gir i display er det samme? den lille spaken til fordelingskassa står i H eller L. Og ikke i nøytral? Når ble det utført olje og filterskift på automaten sist? mvh leif ove Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skundberg Skrevet 3. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2018 Hei. Her kommer litt mer info, byttet olje og filter i sommer. Kjørt toppen 50 mil etter dette. Har forsøkt med høy/lav gear spaken i forskjellige posisjoner. Resultatet er det samme. Lampen til Mode blinker av og til, altså lampen som indikerer om det er valgt sport eller vinter modus på gearkassen. Har tidligere hatt litt problemer med "dødgang" på gearstanga, altså bilen har dratt godt selv om gearstanga har stårr mellom feks D og 3. Eller 3. og 2. Har vært under bilen og sett at overføring fra gearstang og ned til kassa fungerer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
From Skrevet 3. desember 2018 Del Skrevet 3. desember 2018 Hva menes med fungerer.? Gir skifter skar ikke være ca. på zf automat. Ville iaf. sjekket mekanisk -feste clip gir wire under bil om det er rustet bort og gjør wire løs. Wire skal sitte fast i brakkett gir kasse ved axel girvelger inn. -Ta med under fastnøkkel 21 og 13 å kjenn om innfesting wire/axel er fast. har du ikke 21mm så funker også 22mm med håndlag. -Få en pers. til å skifte gir med girspak å se selv under hva skjer. Ps. bil skar ikke gå nå, kun sjekk fungsjon gir velger,7 stillinger,park fremst.Sa da du ser/hører to knepp bakover skall "fører se spak i park. Test litt posisjoner. Se att mutter på axel/stag å er fast. Ser det greit ut så fortsett søket -Peil olje mengde- opp til påfylling ved varmt driv verk. Inn med fingern ell tørke filla,Vurder Lukt og se på olje, lukter brent/syrlig/(lukter penger) eller synlig svart av slitt belegg? Tegn på slitt/utslitt/brent kasse. -Evn. Se eventuelt etter lekarser olje kjøle rør, særs kobling t kasse midt under ca ved påfyllings hull og rundt innfestninger to stk under mottor og frem h.s. (passasjer side) -Løst oljefilter/tett olje filter kan foråsaker 0 fremdrift -guvernørn bak kant gir kasse kan ha det med å tettes med slagg å slutter da og fordele arbeids trykk. -Kan transfer ha frikoblet? Mode lamper har det med å varsle før havari på disse gir kasser. Eller så er lednings nett kjent for å gnisse i stykker over disse gir kasser med skarpe profiler og dårlig/normal isolasjon på ledninger for det tøffe oppdrag gjennom tid. Noen tips i farten m/lykke til.) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
From Skrevet 3. desember 2018 Del Skrevet 3. desember 2018 Btw. Vert borti fler ganger j., aut. filter montert uten tilhørende o-ring. Som igjenn da fører til att gir kasse suger luft lettere en olje. Kan stemme med km siden skift. Å det å, folk nå tildags, flusser kassa framfor å sørve kassa med filter skift å tilsyn. Filtret skall skiftes ved hvert skift iaf. på eldre kasse med noen km på etter mi mening. Hvor langt har bilen/girkassa gått å til hvilket bruk. Automat gir kasse er å regne som en slite del alla clutch dempere bremser osv. Etter mine opservasjoner så er vell 250 000, 300 000km væl å bra gjennomført for en zf kasse på såppas tong bil konstant 4x4 uansett bruk. Mange discovery aut har å lidd av lite olje ved løse/lekk kjøle rør non gang gjennom livet. Vare på for lite olje disse kasser å de tar fort slutt å takk for seg ved påkjenningen av olje tomt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 (endret) 12 timer siden, Skundberg skrev: Hei. Her kommer litt mer info, byttet olje og filter i sommer. Kjørt toppen 50 mil etter dette. Har forsøkt med høy/lav gear spaken i forskjellige posisjoner. Resultatet er det samme. Lampen til Mode blinker av og til, altså lampen som indikerer om det er valgt sport eller vinter modus på gearkassen. Har tidligere hatt litt problemer med "dødgang" på gearstanga, altså bilen har dratt godt selv om gearstanga har stårr mellom feks D og 3. Eller 3. og 2. Har vært under bilen og sett at overføring fra gearstang og ned til kassa fungerer. Noe du kan prøve er å legge deg under bilen. Bak på transfer kasse går en kabelbunt gjennom en metallring. Flytt litt på ledningene. Vanlig at de, over tid, skamfiler så kablene går til jord. Midt på øverst i bildet. Hjelper det har du en liten ledningsjobb foran deg. blinkende m og s er typisk for at xyz bryter har gjort sitt eller kablene til denne. om du ikke har diagnose apparat selv, kanskje noen i nærheten kan hjelpe deg, for å se hvilke signaler xyz bryteren gir. i forkant av ingen fremdrift, fikk du redusert fremdrift i motbakker, eller var alt normalt frem til dagens situasjon? Mvh leif ove Endret 4. desember 2018 av leiohel Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skundberg Skrevet 6. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2019 Godt nyttår og takk for gode tips:) Har nå sjekket olje og oljenivået, dette ser bra ut. Har også sett over ledningsnett under og rundt girkasse. Dette ser ved visuell kontroll ok ut. Noen kabelsko hist og her men disse er såpass inngrodd med olje og div så jeg vil anta disse har vært ‘ til overs’ i lang tid. Vil det neste fornuftige steget være å spandere på en verkstedtime der man kan søke etter feilkoder? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
finnarne Skrevet 6. januar 2019 Del Skrevet 6. januar 2019 Med fare for å ta motet fra deg : Vet ikke om du har svart på dette, men du har noen indikatorer nede på girkassa som lyser opp, P - R - N - D - 3 - 2 - 1, mener jeg å huske. (Kan det stemme at mans minne er ca ett år?) I displayet på dashbordet, så skal det komme tilsvarende indikasjon opp. Stemmer de overens, med valgene du gjør med girspaken ? OM alt stemmer der, så tror jeg kabler og overføring er greit. Det kan du isåfall ta som en god og en dårlig nyhet på en gang. Da må du under bilen, og sjekke om Flexplate sitter fast i Konverter. Det er ett inspeksjonslokk nede på bunnen av huset som converter/flexplate sitter i. Alternativet er å ta ut starteren. Det er mer jobb. Flexplate er festet i konverter med 3 bolter. Om det ser greit ut, trenger du typisk å dreie på motoren mens du kikker inn i inspeksjonsluka. Så du trenger en medhjelper. Drei på motoren med å bruke en Pipe på bolten på veiva. Mulig det må demonteres litt. Du kan selvfølgelig gjøre det med starteren, men da går det fort der inne, og er noe ødelagt, så kan ting komme ned gjennom inspeksjonsluka. Ikke greit å titte inn der samtidig da. Har du bare litt uflaks, så er det flexplate som er ødelagt, og konverter er hel. Da er det bare å ta ned girkasse, og bytte flexplate. Er konverter ødelagt ? , Ja jeg valgte å bytte til Manuell girkasse. Angrer ikke, men fikk veldig god deal på girkasse. Og hadde nyryddet garasje når det skjedde. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.