Gå til innhold
LRforum

Full stopp i Operatunnelen


KjetilNBS

Anbefalte innlegg

14 timer siden, leiohel skrev:

Ang olje.

 

påfyllingshullet, som sitter mot bellhousing. Der du fyller på olje. Det er fylt opp, når du gjør som over, og det renner litt olje ut av påfyllingshullet. 

20160909_091629.jpg

 

anbefaler å lage seg en slik for å forenkle jobben. Trykk kanne med en liten kobber rør bit. 

 

Mvh

leif ove

 

 

Hvor kommer trykkannen fra?

Sånn trenger jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, smejan skrev:

 

Hvor kommer trykkannen fra?

Sånn trenger jeg!

Kanne fra Hageland. Kobberrør fra Biltema. Tror det var 6 mm. Jeg har to. En til automat olje og en til transfer og differ.

 

gjør fyllejobben til en lek. 

 

Leif ove

 

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering!

Skitne triks ble benyttet for å få av røret som blokkerte arbeid. (Det tålte jo en hel del, også banning) Liten baufil ble redningen da naboen ikke ville låne bort strøm. Gikk av på 1 min. Så da er klemmer på plass og rør helt. 

8D9A5116-B01F-4FA1-B0BB-85CBB884EB45.jpeg

Nå har jeg også avtalt med den «snille naboen» at vi prøver å dra bilen opp pakken fra der den står for å få den mer i vater, slik at det kan tappes litt girolje. Takk for tips om trykk-kanne Leif Ove. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobba ! Har du ikke skrudd så mye, så er ikke det der noen liten greie ! Banning er fint, brukes av erfarne også...:rolleyes:
Får dere ikke til dra den opp,går det an å helle på olje, starte og kjøre til et flatt underlag med pluggen ute. 
Du får et spor med olje etter bilen, men den lar seg iaf flytte.....


Forøvrig hadde jeg stikki ut 0235 i natt og gnidd isopor på ruta til naboen som ikke ville låne ut 5min strøm til Dremel... evt  " de-potta " bilen i forvegen, og fyra den AKKURAT når han hadde sovna....<_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 time siden, JokerS30 skrev:

Bra jobba ! Har du ikke skrudd så mye, så er ikke det der noen liten greie !

Takk!! har ikke skrudd noe særlig tidligere. Bytta noen visker rutemotorer og vindusheiser, men holdt meg unna motorrommet.:unsure:

 

Bør jeg forresten tappe giroljen helt eller holder det å fylle på?


Og så kjøre prosedyre med å starte motor, gå igjennom girene, (alt mens oljen fylles/presses inn) og det renner en ca 2 mm stråle ut av tappehull? (Da må bilen stå i vater?)

Så når dette er gjort sette på plass luftfilterboksen...?

Ble litt usikker på den prosessen.

 

Takk for hjelp.

På 2.12.2018 den 9.55, leiohel skrev:

Du må etterpå fylle kjøleveske og lufte kjølesystemet.

Hva mener du her?

Dette røret ble ikke tatt helt av, det var av i 20 sekunder, rant ut en liter eller så, så ble det satt på igjen.

Kjølevæske er etterfylt.

 

Må det luftes? hvordan gjøres det?

Endret av KjetilNBS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har fyllt på kjøleveske omtrent tilsvarende det som rant ut ville jeg fyllt på girkassen først og luftet kjølesystemet etterpå.

 

Påfylling girkasse:

Når du tapper av ved vanlig bytte så er det vel ca 5 liter som etterfylles. 

http://www.discovery2.co.uk/Autobox_Oil.html  (minus bytte av filter)

Husk at girkasse oljen bør kjøres litt varm først (skal helst etterfylles ved 40C).

 

Hvis du ikke får tak i bedre oljepumpe så fungerer denne fra Biltema ganske bra også. Den holder litt mindre olje men er grei å bruke:

https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/oljeverktoy/pumper/sugepumpe-for-kjoretoyolje-2000033701

 

Lufting kjølesystemet:

Noe slikt: https://www.youtube.com/watch?v=U-P0IFLJOvo

 

(ser han har byttet ut lufteskruen med en i metall. det er en grunn til det, den plastskruen bør du være litt forsiktig med)

 

 

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, motom skrev:

Husk at girkasse oljen bør kjøres litt varm først (skal helst etterfylles ved 40C).

Bør jeg varme denne først?

 

4 timer siden, motom skrev:

Hvis du ikke får tak i bedre oljepumpe så fungerer denne fra Biltema ganske bra også.

Tok tipset fra Leif Ove og fikk den siste pumpa fra Hageland på Haugerud.

 

4 timer siden, motom skrev:

Lufting kjølesystemet:

Noe slikt: https://www.youtube.com/watch?v=U-P0IFLJOvo

Supert TUSEN TAKK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lite olje i girkassen ville jeg prioritert å få på mest mulig olje først men mens du fyller på vil den bli litt varmere også. Tipper du får omtrent riktig mengde på, i hvert fall nok til å kjøre den litt og så etterfylle/sjekke nivået etter en liten tur.

 

Absolutt best å gjøre dette sammen en som kan holde bremsen inne, men jeg har gjort dette selv i garasjen med bilen i N mens jeg har etterfylt (klosser under hjulene og håndbrekket på). Skrur påfyllingsskruen igjen, fortsetter å la motoren gå og sjalter så gjennom girene sakte før jeg gjentar påfyllingen med bilen i N. Vanskelig å si akkurat hvor mye du må etterfylle men er det 4-5 liter så tipper jeg du kan kjøre en kort tur og få girkassen varm. Gjenta prosedyren med påfylling hvis det ikke allerede renner ut i 1-2mm stråle når motor er i gang (har hatt min i N da også). Når det er tilfelle er det bare skru igjen påfyllingsskruen og klappe seg selv på skulderen :D

 

For lufting av kjølesystemet så vil nok mye av luften være ute etter kjøringen du allerede har gjort. Du kan løfte reservoaret litt opp hvis du vil ha det høyere enn motor, men tror jeg har hatt best resultat ved å klemme på slangen like ved påfyllingsskruen. Klemmer du der mens motor er i gang så ser du nivået i reservoaret heve seg litt og muligens... bare en teori :)

 

Lykke til, dette går nok bra!!

 

p.s. tror jeg har en slik messingskrue fra Renault som erstatter plastskruen hvis du vil ta turen til Eiksmarka en dag.

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort oppdatering!

 

Etter gode råd fra flere her inne (Tusen takk:D) så mannet jeg meg opp og gikk ned til bilen for å ta siste og enkle oppgave. Fylling av girolje. 

 

Fikk på plass presenning under og gjorde klar olje i trykk-kanne. Når jeg kom meg under og skulle ta av skruen sitter denne litt fast. VELDIG GODT FAST! 

0340F5B9-2EEA-4A67-9570-E621D9915EE6.jpegB13CABE1-5988-4BDC-A5C5-C5E8477C17D0.jpeg

Så veldig kort fortalt så satt den såpass godt at selv med rustfjernere (WD40, CRC, m.fl.) så var det ikke mulig å få den løs. Med ekstra pendel for å få litt kraft, dro jeg til og borte ble alle spor. Det er nå bare en rund grop der hex 8 spor engang var. 

4D42AE35-8EAA-4FFF-93C7-FB62553E7AA0.jpeg

Jeg fikk tips om å prøve rørleggertang, men etter totalt 4 timer med banning og frosne bein måtte jeg se kampen tapt. 

 

Så nå står den der. Alene. 

Er det nå noen som har noen gode tips?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en meget god pumpe for å fylle olje på girkasse / transfere kasse mm

https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/oljeverktoy/smoreverktoy/girkassepafyller-for-olje-2000024044

 

Den er noe dyrere, men meget god kvalitet,  har en slik selv- så den kan jeg gå god for. 

Kan bli vanskelig med slike fjottpumper under der.

 

Til problemet der du er nå.

Forrige eier har tydeligvis ikke skjønt dette med moment:angry:...

Du trenger å bruke en stor visegrip tang: 

 

image.png

 

Den klemmer du fast rundt flensen av pluggen, så er det bare å dra løs ( sjekk at du drar rett vei, lett å ta feil sånn under bilen ).

Fordelen med visegrip tang er at du slipper å bruke krefter til å klemme rundt samtidig som du skal dreie. Klem styrken er bra på disse.

Er alt helt håpløst:(, ja så får du skru ned bunnpannen. Det er jo også nokså greit. ( så kan du fikse pluggen når den er løs på en benk )

Husk å bestille deg / handle en ny plugg nå med det samme. For dette skal jo på igjen

 

Lykke til

Mvh Brage

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fill level pluggen heter: FTC 4056

 

 R380 Gearbox Oil Level Plug FTC4056

 

Du blir ikke ruinert om du kjøper den hos  Erik Winther Sørensen  eller Motorpool / Techno classic eller noen lokale.

alternativt ebay/ eller Lrdirect….. men P&P gjør det nok dyrt og ugunstig.

 

Note ( som du ser er sporet torx )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FTC4056 er til R380(manuell) , her er det automatkasse. Mulig Brage vet at/om de går om hverandre.

 

edit

Mener det er TYB100080 du skal ha

 

Skal du ta ned bunnpannen, så bytter du filter også mens du er igang, jeg har brukt Britpart sitt service-sett (DA4500). Og du bør ha alu-firkantene som holder bunnpannen på plass, de har en tendens til å knekke når de har blit 15-20 år.

2 x RTC5734

4 x RTC5733

Endret av finnarne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror Finnarne har rett. Husker ikke delenummer men den har flens som på bildet finnarne lenker til.

 

Edit: sjekket og TYB100080 er rett delenummer for pluggen. Pakningen har nummer  TYF101170

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sporet, som nå er blitt rundt, er tx 55. Siden du nå må bytte, kan det være et forsøk å prøve en størrelse større, som du slår forsiktig på. Jeg måtte bytte min da jeg gjorde som du. Har brukt tang i flere år, med hell.

 

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort oppdatering!

Etter nye timer under bilen har jeg nå fått banket inn en Hex8 (umbrako 8 mm) i det tomme hullet.

Det eneste jeg trenger nå er en "konverterer" fra liten åpning til stor, så jeg kan bruke den store skrallen. (Jeg har en Bahco S910 koffert men denne har ikke den ene delen jeg trenger)

Hvor får jeg tak i dette? Evt finnes det en annen lur løsning dere vet om ??

 

Takk for hjelp.....igjen ;)

Endret av KjetilNBS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, KjetilNBS skrev:

Kort oppdatering!

Etter nye timer under bilen har jeg nå fått banket inn en Hex8 (umbrako 8 mm) i det tomme hullet.

Det eneste jeg trenger nå er en "konverterer" fra liten åpning til stor, så jeg kan bruke den store skrallen. (Jeg har en Bahco S910 koffert men denne har ikke den ene delen jeg trenger)

Hvor får jeg tak i dette? Evt finnes det en annen lur løsning dere vet om ??

 

Takk for hjelp.....igjen ;)

 

https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/handverktoy/pipeverktoy-og-piper/kraftpiper-og-tilbehor/kraftadapter-179011/#tab02

 

er det en slik en du tenker på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, KjetilNBS skrev:

Kort oppdatering!

Etter nye timer under bilen har jeg nå fått banket inn en Hex8 (umbrako 8 mm) i det tomme hullet.

Det eneste jeg trenger nå er en "konverterer" fra liten åpning til stor, så jeg kan bruke den store skrallen. (Jeg har en Bahco S910 koffert men denne har ikke den ene delen jeg trenger)

Hvor får jeg tak i dette? Evt finnes det en annen lur løsning dere vet om ??

 

Takk for hjelp.....igjen ;)

Alle som har verktøy har gjerne pipeoverganger. Biltema, claes olshon, jula, jernia, byggvare butikker. Jeg tror du trenger fra 1/4 til 1/2 ( kvart tom til halv tom) har du tang så ville jeg nok uansett hjelpt til med den når du skal løsne. Er begrenset hva en slik banket på klarer. Jeg har nesten likt sett som deg, alltid liggende i bilen. Bahco har en tang, i noen sett, claes olshon har denne, som er innmari god. Tennene på kjeftet går helt ut og ikke rundet kant. Biter godt på en slik plugg med bare litt å ta tak i. Like godt alternativ er den som det er avbildet lenger opp i tråden. 

 

Står du fast og trenger tips så er det bare å slå på tråden 92244759, så kanskje jeg kan fjern bistå.

 

Mvh

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.12.2018 den 0.23, leiohel skrev:

Står du fast og trenger tips så er det bare å slå på tråden 92244759, så kanskje jeg kan fjern bistå.

Takk for det Leif Ove.

 

På 14.12.2018 den 0.30, Adventure skrev:

Ser denne har hun / han, jeg trenger en hun / hun.... men jeg skal tråle de stedene dere anbefaler.

 

Takk for hjelp

 

Nå har heldigvis gradestokken kommet tilbake på pluss siden, så da kan jeg ta turen ut igjen.

-11 var litt for kaldt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, KjetilNBS skrev:

Takk for det Leif Ove.

 

Ser denne har hun / han, jeg trenger en hun / hun.... men jeg skal tråle de stedene dere anbefaler.

 

Takk for hjelp

 

Nå har heldigvis gradestokken kommet tilbake på pluss siden, så da kan jeg ta turen ut igjen.

-11 var litt for kaldt...

Hei

sjekk ekstra godt i settet ditt. Mener at der skal ligge en pipe som er beregnet på å sette på hex/umbrako uten eget 1/4 hode. Om ikke annet så vil nok en av de mindre 1/4 pipene kunne brukes. Er nok lettere å få tak i hun/han overgang enn hun/hun.

 

Mvh

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kom det en "engel" i form av @JokerS30 eller en voksen for å si det slik.

Han hadde værktøyet som trengtes for å få av pluggen (møkkaskruen) så da er det fylt på 5,5 liter med olje, gått igjennom gir etter prosedyre.

Så nå er den kjørt 30 meter opp i bakken (mest for å vise naboene at nå virker den igjen) 

 

Heldigvis ble jeg også informert om at den ene klemma måtte byttes for den var skrudd for langt og løs, så dda er det innkjøpt før dette settes på i morgen, sammen med luftfilter mm. Det er også luftet i kjølesystemet, så det ser også greit ut nå.

 

Tusen takk for alle gode tips her inne, jeg vet ikke hvordan jeg skulle klart meg uten. Legger også til en takk til @KethilF som har vært støttespiller på siden.

 

Ærbødigst hilsen deres ydmyke tjener

Kjetil NBS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...