Gå til innhold

Full stopp i Operatunnelen


KjetilNBS

Anbefalte innlegg

Hei,

Håper noen av dere voksne kan hjelpe meg her inne. 

Jeg startet opp Discoen (D2 med facelift og automat) og skulle hente kona i dag ettermiddag. (hun hadde slått tåa og klarte nesten ikke gå fra jobb) Så bilen og jeg starter opp glade og fornøyde og kommer oss ut på veien. 

Så i bunnen av operatunnelen hvor jeg ligger i venstre felt og skal gi gass for å komme meg forbi en sinke av en el-bil så merker jeg at det er ikke driv (det skjer ingenting når jeg trykker på pedalen).

Jeg er da pent nødt til å blinke meg inn bak elvognen, og videre over i krabbefeltet helt i høyre felt, hvor jeg også skrur på nødblink. Jeg prøver gasspedal også med andre gir (3-2-1) men det er ingenting som skjer. Bilen stopper helt opp. (Jeg vil på forhånd beklage til alle LR'kjørere at jeg måtte stoppe slik midt i offentligheten)

 

Så da sto jeg der da midt i rushtrafikken. Etter en liten stund (virket som et halvt år) sluttet bilene bak å komme helt opp i rumpa på meg, så da regnet jeg med at statens vegvesen stengte av løpet/filen. Så kom det også en vegvesenbil med god saftblander på taket og stoppet bak meg. Jeg hadde da ringt alle gode kompiser (uten hell) og sto i kø på falck redning.

Jeg går pliktlydig ned til vegvesenbilen og slår av en prat med ham. Han er i dialog med tunnelsystemet og politiet. Forklarer fint situasjonen og blir møtt med et smil. (Shit happens, sier han) Siden det da er kø rundt oss og også på linja til falck tar onkel en kjapp ring til falck og så er de på vei. Falck kommer og får bilen på planet og kjører meg hjem igjen. Også en veldig hyggelig fyr.

(Note to self; sørg for å stå der lenge nok til at politiet ringer falck, da slipper du egenandel)

 

Er det noen her inne som kan hjelpe meg med å forstå / belyse hva som kan ha skjedd?

Er det bare en slange som har falt av?

Det var litt olje under bilen der jeg stoppet (vanskelig å se fargen på oljen under bilen i tunnelen)

Er det noen som har opplevd lignende? (Leste litt her inne hvor lignende har skjedd men da virket revers, det gjør det ikke for meg)

Ingen av girene virker, det er ingen driv (virker ikke som at den settes i gir) og det ruser bare.

 

Skal legge meg under i morgen når det er lyst.

 

Veldig takknemlig for all hjelp.

Ærbødigst hilsen 

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis motoren fortsatt gikk normalt og det var olje under bilen så høres det veldig ut som oljekjølerrørene til automaten som ymk sier.

 

Presskoblingen på de er litt dårlige og er kjent for å gi opp etter hvert.  Noen har klart å lappe dem sammen men tryggeste er nok å bytte begge.

 

Hvordan tok kona det? :)

 

http://www.discovery2.co.uk/Oil_cooler_pipes.html

 

 

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk også hvor kjølerør til automat går inn på girkasse. Min har løsnet 2 ganger der med de symptomene du beskriver. Har du flaks så har ikke o ringen blitt borte og det er bare å skru sammen igjen, og fylle opp med olje på riktig måte.

 

Leif Ove 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er mulig at dette kanskje gir, YMK rett. Som motom også sier. (uten at jeg vet dette med sikkerhet.)

Så jeg har vedlagt noen bilder og video, som jeg håper gir dere voksne noen svar til meg.....

2018-12-01 14.38.32.png

Jeg kom litt til kort her......

 

 2018-12-02_02-39-42.png

Her har jeg en slange som jeg lurer på om jeg kan fjerne på en fornuftig måte (den jeg lyser på) for å gå meg litt mer arm-rom.
Om det finnes andre måter å komme meg ned eller underifra takker jeg for forslag. For det var veldig trangt der.

Tok en kort video med endoskop:

 

Kan denne settes på igjen bare med en rørklemme eller må jeg bytte hele saken? Har fått tips om å få den fra Tess (takk Kethil) eller helst Hydroscand (takk Espen). Evt er det noen av dere som har forslag? 

 

Takk for hjelp.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har det hoppet av kjølerør ja. Kan settes på midlertidig med slangeklemmer. For senere å bytte hele greia. Røret du lyser på er kjøleveske og kan tas av. Du må etterpå fylle kjøleveske og lufte kjølesystemet.

mener at det skal, i beina, gå å kappe av klikk koblingen og bruke den originale slangen med slangeklemmer, en stund.

 

når du fyller opp olje, husk å gjøre det i henhold til prosedyre. Jeg har tømt kassa for olje to ganger, uten skade på automat.

 

leif ove

 

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått bilen hjem ville byttet hele røret eller fått klemt på ny slange av noen som kan det.

 

Noen har med hell brukt slangeklemmer, for andre har den hoppet av igjen. Kassen pleier å tåle dette hvis man stopper motor når det skjer.

 

Tar du ut luftfilterboksen slipper du fylle og lufte kjølesystemet :)

 

På kjøleren sitter klikk koblingen fortsatt på så du må sikkert ha av den. Ha på litt dw40 og så drar du den svarte ringen bakover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den slangen som er løs, har en påpresset kupling. Stålring - krave eller kall det hva du vil.
Den må av. Avbiter, dremel, vritang, mange stygge ord og en times ivrig jobbing, så har du den. Evt 4 min om du har flaks.

Så må slangen tres innpå den stussen som stikker ut. Enten smetter den rett på, eller ikke.
Hvis den ikke vil, må du varme slangen. Varmepistol, hårføhner, en kopp eller to med glovarmt vann som slangen duppes i, før du SMETTER den på plass.
Så må du ha to SKIKKELIGE slangeklemmer. Driten fra biltema funker ikke, skaff skikkelige saker fra en proffhandel. Tools,Tess, Hydroscand eller tilsvarende. 
Gjerne danske ABRA klemmer, de har god kvalitet. Husk monter en hver veg, så de strammer MOT hverandre 

PS - kjøp med en slangeklemmetrekker, den kan du fint kjøpe fra Biltema. Skrutrekker holder ikke, du MÅ ha noe som tåler at du tar i litt skikkelig.

Så etterfyller du olje, og starter. Røret bør byttes ved første anledning, men en sånn felt-reprasjon kan holde bilens levetid om den er gjort skikkelig.

Hovedgrunnen til å gjøre det som jeg beskriver, framfor å bytte røret, er at du får sjekka at kassa di ikke er gått til faens. Er den død, er det bortkasta å bruke fler hundre penger på et nytt rør, evt en spesialpresset slange....
 

Bildet viser ca sånn jeg mener. Men på bildet er begge klemmene montert samme veg, det mener jeg er FEIL på en sånn kobling !

p1000480(rev 0).jpg

 

NB  - dremel med kappeskive, skarp avbiter i masse størrelse, slangeklemmetrekker osv får du selvsagt låne om du vil, jeg kan få sendt det ned til Oslo for opphenting med T-bane i morra om DET er av interesse.....

Alt annet du måtte trenge også selvsagt...

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang fylle olje på kassa.

fyll til det begynner å renne ut av påfyllingshullet.

start bilen og rolig sjalter du gjennom alle gir.

mens motoren fremdeles går fyller du i mer. Til det kommer en tynn jevn strøm av olje ut. Ca 1-2 mm tykk stripe.

nå kan du sette i pluggen. Først nå kan du stoppe motor. 

 

Leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, JokerS30 skrev:

NB  - dremel med kappeskive, skarp avbiter i masse størrelse, slangeklemmetrekker osv får du selvsagt låne om du vil, jeg kan få sendt det ned til Oslo for opphenting med T-bane i morra om DET er av interesse.....

Dremel og avbiter har jeg så det skal gå bra, aberet er avstand til der bilen står. Usikker på om jeg har lang nok skjøteledning.

 

42 minutter siden, leiohel skrev:

Til det kommer en tynn jevn strøm av olje ut. Ca 1-2 mm tykk stripe

Hvor skal denne oljen komme ut fra? 

(Er dette fra side 141 / 10-18 PROCEDURES i Workshopmanual?)

 

2 timer siden, lafterolf skrev:

Slangen inn på ladeluftkjøleren har bare klistret seg fast. Vri.

Åh du kan tro jeg vrei... men kom ingen vei... ;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eventuelt bruker vannpumpetanga på slangen, og presser den sammen så den blir litt "kortere" i lengderetningen samtidig som du vrir og jobber litt iherdig med den.

IC slangene er generelt ganske solide, så de tåler som regel at man haler og drar litt skikkelig i de uten at de går i filler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde få av den nedre koblingen uten å ødelegge den.

 

Jeg dusjet den sorte plastringen godt mens jeg beveget den bakover mot torpedoveggen. Den er fjærbelastet men setter seg pga møkk som legger seg på innsiden mot selve røret.

 

Intercooler slagen, den store, løsner lett bare du skyver en tynn skrutrekker mellom slangen og intercooleren, så vri litt (som nevnt ovenfor)

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, motom skrev:

Du burde få av den nedre koblingen uten å ødelegge den.


Bare så vi ikke forvirrer, du snakker om å ta løs koblingen på kjøleren, jeg snakker om å spleise sammen den slangen som sitter der, tilbake der den hører hjemme.

Begge greier er mulig. Din metode fordrer nytt rør eller slangepressing hos en fagmann før bilen kan kjøres, min fordrer to slangeklemmer.
Begge fører fram, bare så Kjetil ikke tar av røret, og tenker spleise slangen tilbake med to slangeklemmer, for da er det ingen vits ta den løs fra kjøleren...

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, KjetilNBS skrev:

Dremel og avbiter har jeg så det skal gå bra, aberet er avstand til der bilen står. Usikker på om jeg har lang nok skjøteledning.

 

Hvor skal denne oljen komme ut fra? 

(Er dette fra side 141 / 10-18 PROCEDURES i Workshopmanual?)

 

Åh du kan tro jeg vrei... men kom ingen vei... ;-)

 

Ang olje.

 

påfyllingshullet, som sitter mot bellhousing. Der du fyller på olje. Det er fylt opp, når du gjør som over, og det renner litt olje ut av påfyllingshullet. 

20160909_091629.jpg

 

anbefaler å lage seg en slik for å forenkle jobben. Trykk kanne med en liten kobber rør bit. 

 

Mvh

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...