Gå til innhold

2000 Discovery 2 TD5 - "Strøken" 1-eiers bil, hva er den verdt?


Fisher

Anbefalte innlegg

Jeg har overtatt en 2000 Disco 2 TD5 som jeg antar må være Norges peneste. Den ble både tectylert og lakkforseglet da den var ny og har ikke vært kjørt i terreng. Bilen er altså rustfri og meget pen i lakken. Interiøret er nesten som nytt da det har vært saueskinn på forsetene siden 2000. Baksetene er ubrukte, men ble satt inn i 2010 (7-seter). Mener dette er HSE utgaven (rett meg hvis jeg tar feil), men den har Harman Kardon, hel-skinn, treverk og cruise. Takluke har den ikke. Service/oljeskift samt slitedeler er fulgt hele veien (senest for ett par måneder siden) og bilen er EU-OK til 2020. Den har nå gått 158.000 km.

 

Det er et par småting med den. Noen som har noen tips her?

- Den bruker litt kjølevæske, men det ryker ikke og det er ikke tegn til vann i olja

- SRS (airbag) lyser

 

Hva kan noe sånt som dette være verdt? Er det eventuelt noen her inne som kunne tenkt seg en slik bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg gjerne ut bilder av bilen. Inni , utenpå og under. 

Sier som regel mer enn ord og gir et visst inntrykk .

Og hvor i landet er dette?

Endret av sondre b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger D2 i forskjellig forfatning og km på finn fra 10.000 til ca 77000 kr. Dyreste er V8 bensin. Den er verdt det samtlige brukt biler egentlig er verdt, det kjøper er villig til å betale eller at begge er fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin bil !

 

Bilen er interesssant den, avhengig av hva form for tectyl som er brukt.
Oljevbasert hulromsvoks kan være bra, utvendig-plastlignende belegg er døden for gamle biler. 


Bør hente litt ekstra for ha vært kjørt lite. Jeg tipper på 40-50 000kr eller deromkring.

Mer om du treffer en som absolutt skal ha en D2-pre-facelift..eller noen som verdsetter lav km stand i ekstrem grad.

Noe greier går jo i stykker fordi det blir gammalt, andre ting fordi det blir slitt ut. De første komponentene er gjerne byttet på en bil av denne alderen, andre komponenter som bærekuler, ledd, fjører osv er på tur om det ikke er byttet noe særlig av det.....

Du nevner vannforbruk, igjen så kan det være alt fra en dårlig slange, klemme eller  begynnende sprekk i topp. Det første kostetr ikkenoe, det andre koster mer enn bilen er verdt om man må sette bort jobben..... Og denne er vel såvidt gammel at den har P10 motor, der toppsprekking ikke er noe ukjent fenomen dessverre....


Og jada, det legges stadig ut fine D2 til 70-90 000kr på Finn.no.

Felles for de mange, er at de ikke blir solgt i det hele tatt, selv etter lang tid. Over 70 000kr, ja da begynner man stygt å nærme seg en rimelig D3, som er en helt annen bil, både på godt og vondt.....

 

Har fulgt med over tid selv, og glaner sånn delvis i markedet etter en passe bra D2, men det begynner bli langt mellom disse ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

 

Sitter ikke med kvitteringer og historikk foran meg her, men det er i hvert fall skiftet fjører, bærekuler, olje på kassa 2 ganger og noe i forbindelse med luftfjæringen bak i tillegg til en hel masse annet. Det finnes en hel perm av kvitteringer fra 2000 og frem til i dag. Understellsbehandlingen er fra Dinitrol, noe jeg mener skal være bra.

 

Karroseri, lakk og interiør er imponerende bra og kunne like gjerne vært fra en 3-4 år gammel bil gått 50.000 km.

 

Jeg har mest lyst til å beholde den, men dessverre har jeg egentlig ikke bruk for den eller plass til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du ser fra profilbildet mitt har jeg en som ligner ganske bra. Om jeg var deg hadde jeg lagt din ut for 65000 (pris diskuterbar, men ikke gå under 50000) med så mye ærlig tekst som mulig og gjerne 15-20 bilder. Om du vil kan du skrive salgsteksten her så får jeg ta en titt (kanskje også noen andre B)) og hjelpe litt på vei. Ta også bilder av ACE-systemet. Om det er tett kan det vekke interessen hos noen. :-) Ta bilde av blokka med masse rør i under passasjersetet (ACE-blokk) og aktuator over høyre forhjul. Bak er det også en, men den er kanskje ikke så lett å vise når bilen ikke er jekket opp. Om du har kvitteringer på service og hva som er byttet skriv det også punktvis i salgsteksten. Vurdér en NAF salgstest for eventuelle kjøpere som ikke er kjent med denne typen bil.

 

Alternativt: Bytt jobb og familie og behold bilen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar!

 

Hadde bilen på bukk hos en kompis som er mekaniker for å kikke kjapt over den. Det er ikke tegn til forurensning i hverken olja eller kjølevannet og han mente det sannsynligvis kunne være toppakkningen uten å garantere noen ting. Airbaglampen er nok bare dårlig kontakt under sete da denne slukket etter å ha justert sittestillingen.

 

Bilder av understellet som forespurt følger.

IMG_20181204_200753_resized_20181205_113113123.jpg

IMG_20181204_200541_resized_20181205_113115415.jpg

IMG_20181204_200618_resized_20181205_113116316.jpg

IMG_20181204_200650_resized_20181205_113114549.jpg

IMG_20181204_200721_resized_20181205_113115754.jpg

IMG_20181204_200807_resized_20181205_113115137.jpg

IMG_20181204_200844_resized_20181205_113111990.jpg

IMG_20181204_200856_resized_20181205_113116006.jpg

IMG_20181204_200905_resized_20181205_113113996.jpg

IMG_20181204_201950_resized_20181205_113113384.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke understellet så fint ut. Her må det skrapes eller sandblåses før lakkering og oljebehandling.  Gammel tectyl skjuler mye rart.

 

Ikke ofte toppakning går på disse, ihvertfall ikke med tap av kjølevæske uten trykk i systemet. Tror det er mange andre steder jeg ville sett etter lekkasje først.

 

Og velkommen inn hit. Håper medlemskapet blir varig. Det dukker av og til opp folk som bare er ute etter en kjapp verdivurdering før bilen selges med referanse til skryt i miljøet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for svar!

 

Det er sikkert fornuftig å understellsbehandle på nytt. Har prøvd å skrape av den gamle tectylen enkelte plasser og alt virker hardt og solid bak.

 

Vedrørende kjølevæska så er det bra med trykk i systemet. Antar at det var derfor mekanikeren mente det mest sannsynlig var toppakningen.

 

Jeg vil aller helst beholde bilen. Min far hadde en D2 i en kort periode på slutten av 90 tallet før han gikk over til en P38A og denne D2`n gir meg nøyaktig samme følelse som det disse bilene gjorde da de var nye. Sitter dog i den knipa at jeg ikke har plass til bilen hjemme og heller ikke bruk for den i daglig drift, med andre ord vurderer jeg frem og tilbake hva jeg skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er høyt trykk,  blir det for høyt blåser det ut på toppa på ekspansjonstanken. 

 

Mål co2 i kjølevæsken. 

Sjekk vannpumpe, den har drenshull på undersiden. Bruk speil med lys.

 

Fjern deksel over radiator. Kjør bilen varm og se og lytt etter lekkasje mens motor er varm. Da er trykket fremdeles høyt.

 

Bak turbo mot blokka går et vannrør med en kort gummislange. Den kan også lekke grunnet varme fra turbo.

 

Lekkasje gir kvitt pulver fra frostvæsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for alle gode råd i denne posten, men har kommet frem til at jeg dessverre må selge uansett hvor mye jeg ønsker å beholde den.

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=136266036 - link til annonsen.

 

Noe mer jeg burde opplyse om i annonsen? Mener jeg har listet opp alle feil/mangler som jeg mener skiller denne fra en "strøken" bil.

 

Om noen her inne skulle være interessert er det bare å ta kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær ærlig i beskrivelsen, så får du nok en kjøper ganske fort om prisen er rett.


Du tar iaf i så du er sikker i beskrivelsen din, det er for meg INGEN VERDENS TING som tilsier at bilen er strøken, og ved å kaste et kort blikk på bildene, blir jeg i stuss; snakker vi om samme bilen som det vises bilder ?

 

Misforstå meg rett, bilen er sikkert fin den for den som er ute etter en 18år gammel D2, men den er nå langt ifra strøken, og hadde jeg dratt for å se på en bil som ble beskrevet som strøken og blitt møtt av den der, hadde jeg blitt dritforbanna !

Førersete med rifter på siden, ratt som sist var renset når bilen ble produsert og en bil der rusta lyser mot meg selv om jeg sitter i bilen bak, er ikke akkurat mine begreper på strøken bil !

 

Og hva er greia over frontruta ? Enten sitter det fast et løv der, ellers så mangler det lakk. D2 er jo notorisk for å ruste over frontruta... Ser også det mangler lakk på innsiden av railen i framkant !

036_946979813.jpg

036_117946827.jpg

036_1351831292.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er farlig å skrive at noe er "usedvanlig pent og velholdt". Sammenlignet med hva? Det er sjelden man egentlig har belegg for den påstanden. Kanskje som bilselger der man selger mange av eksakt samme modell. Når du skriver dette og i tillegg har motsigelser på det i annonsen, så hadde jeg blitt veldig usikker. Bildene viser den er sliten i interiøret, og du har listet opp flere feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, JokerS30 skrev:

Og hva er greia over frontruta ? Enten sitter det fast et løv der, ellers så mangler det lakk. D2 er jo notorisk for å ruste over frontruta... 

Refleksjon fra en lampe? Som også synes i frontruten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siteringsknappen var ikke min venn..

 

JokerS30: Mener da absolutt jeg har vært ærlig og listet opp de feil og mangler jeg kjenner til. Vedrørende ordet strøken har jeg aldri brukt det i annonsen og annonsen er heller ikke redigert etter at du kommenterte. Det er ikke rust over frontruten, det er som Hanslr skriver, refleksjon fra en lampe. Vedrørende ratt og midtkonsoll som er misfarget samt sprekk i siden av sete er ikke dette kommentert i annonsen da det fremkommer såpass greit på bildene. Hadde jeg skjult det eller redigert det bort hadde jeg vært enig i kritikken.

 

Ellers er det jo flott at bildene er så detaljerte så slipper du å bli drittforbanna :)

 

laitoo: Jeg vil mene usedvanlig pen og velholdt til alle de andre D2`ene jeg har sett på finn de siste 5-6 månedene. Jeg vil også si den er usedvanlig pen og velholdt sammenlignet med en hvilken som helst 18-19 år gammel bruksbil om man tar garasjebiler som Porscher og Ferrarier bort fra ligningen. At mange av disse bilene er er godt brukt både i terreng og med tung henger er vel ingen hemmelighet. Mange begynner jo nå også å få en relativt brokete eierhistorikk hvor 3-4-5-6. eier garantert ikke har vært like nøye som første. At interiøret ser slitent ut stiller jeg meg uforstående til. Forsetene har hatt saueskinn på seg fra bilen var ny og frem til i dag - også på sommeren. 2. seterad er brukt en håndfull ganger og 3. seterad er aldri brukt. Eneste som jeg kan sette fingeren på i interiøret er som nevnt misfarging av ratt og midtkonsoll samt at skaien på siden av førersete er sprekt, dette kommer frem av bildene.

 

Ellers må det jo være lov å fremheve en ting man skal selge samtidig som jeg ønsker å være ærlig på de feilene og manglene som er. Ser man bort i fra kjølevæskeforbruket anser jeg de fleste andre punktene som pirk og noe som løses enkelt med noen timers innsats og en hundrelapp i arbeidsmatriell/lyspære.

 

thommes: Det kan jo minne om nedsnakking før et eventuelt skambud :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjølevann som forsvinner fra en tidlig Disco II skyldes mest sannsynlig radiatoren. Dette ble fikset med ny (og bedre) radiator som kom i løpet av det første produksjonsåret eller noe slikt. Det kan også være vannpumpa. I så fall vil det være synlig rosa belegg langs motorblokka på dens venstre side (bak/under pumpa).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.11.2018 den 14.10, Fisher skrev:

 

 

Hva kan noe sånt som dette være verdt? Er det eventuelt noen her inne som kunne tenkt seg en slik bil?

Regner med at det er din profil dette, og at du er bilselger?

https://www.youtube.com/channel/UCjVV10fgT8tk8YFyP05OJ8w

 

Og da ble det omtrent som jeg så for meg. Du kastet agnet, og vi bet på.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lafterolf: Stemmer at jeg er det av yrke, ja. Når det er sagt ser jeg ikke helt hvorfor det skulle ha en betydning. Bilen har jeg kjøpt privat og ventet på helt siden kunden bestilte ny bil i juni. Som jeg har skrevet tidligere har jeg et nostalgisk forhold til disse bilene da min far hadde en slik og en P38 på slutten av 90-tallet. Min far gikk dessverre bort og bilen ble solgt like før jeg fikk førerkortet.

 

Ønsket er fremdeles å beholde den, men det er dessverre nå blitt for mange punkter til at jeg kan forsvare det. 

- jeg har egentlig ikke plass til den

- jeg har egentlig ikke bruk for den (firmabil)

- jeg er ingen mekaniker/har ikke tid

- jeg må pusse opp kjøkkenet. Riktignok en forsikringssak, men det blir dyrt nok allikevel

 

Verdispørsmålet gikk derfor i utgangspunktet på om jeg kan unne meg bilen en periode uten å tape penger.

 

Eiers fødselsår påvirker nok ikke prisen i stor grad, men uten å generalisere for mye forklarer det hvilken generasjon som har eid bilen. Det er jo ingen hemmelighet at de som vokste opp på denne tiden ble vant til å ta vare på tingene sine, enten de ville eller ei. Dersom du trenger mer dokumentasjon på hva som skiller krigsbarna/etterkrigsgenerasjonen hva gjelder holdninger til bruk/kast, økonomi osv kontra senere generasjoner finnes det garantert mye god faglitteratur. God fornøyelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til den prisen synes jeg du burde ordne vannlekkasjen. toppakningsbytte på en td5 raser raskt i over 20.000kr.

 

Som tidligere nevnt er det fryktelig sjelden toppakning ryker. Topp derimot, og da er det som i salgsteksten antyder er en liten fillepakning plutselig blitt til norges dyreste D2. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...