Gå til innhold

Ny Defender vs ny Jeep


Anbefalte innlegg

Ser den at Jeep klarte å holde seg til det som skal være originale jeep formen. Men den er i prinsippet amerikansk og der har de kanskje ikke de store endrings tanker i forhold til miljø etc og krefter som trekker samtlige bil giganter i den retningen som i Europa. 

LR må faktisk forholde seg til at de som designer bilene er en ny generasjon innovative mennesker og de må konkurrere med mer "miljøvennlige" biler og designet til disse for å appellere til bermen. For bermen er tilsynelatende ikke interessert hvordan Land Rover sitt ikoniske designe har vært tilstede igjennom flere ti år. 

 

Men jeg kan ta feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På 29.11.2018 den 10.55, Adventure skrev:

Ser den at Jeep klarte å holde seg til det som skal være originale jeep formen. Men den er i prinsippet amerikansk og der har de kanskje ikke de store endrings tanker i forhold til miljø etc og krefter som trekker samtlige bil giganter i den retningen som i Europa. 

LR må faktisk forholde seg til at de som designer bilene er en ny generasjon innovative mennesker og de må konkurrere med mer "miljøvennlige" biler og designet til disse for å appellere til bermen. For bermen er tilsynelatende ikke interessert hvordan Land Rover sitt ikoniske designe har vært tilstede igjennom flere ti år. 

 

Men jeg kan ta feil.

Det er fullt mulig å ha to tanker i hodet på en gang, ikonisk design OG elektrisk drivlinje. I tillegg må den komme med de mest gjerrige og økonomiske bensin- og dieselmotorene som er mulig å oppdrive. Lite fremtidsrettet å komme med biler som bruker over én liter på mila  i dag. Hybrider har jeg liten tro på. Tunge hybrid-suver som X5 og XC 90 T8 bruker mer drivstoff enn uten hybrid på variert langkjøring (les: norske forhold med svingete veier/opp ned daler og vidder).

Endret av Peik
Redigert og lagt til tekst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Peik skrev:

Det er fullt mulig å ha to tanker i hodet på en gang, ikonisk design OG elektrisk drivlinje. I tillegg må den komme med de mest gjerrige og økonomiske bensin- og dieselmotorene som er mulig å oppdrive. Lite fremtidsrettet å komme med biler som bruker over én liter på mila  i dag. Hybrider har jeg liten tro på. Tunge hybrid-suver som X5 og XC 90 T8 bruker mer drivstoff enn uten hybrid på variert langkjøring (les: norske forhold med svingete veier/opp ned daler og vidder).

Ikke uenig med deg om to tanker i hodet samtidig men bilprodusentene og deres ingenører gjør tilsynelatende ikke det.

 

Hybrid- suv er jo bare for at folk men masse penger skal føle seg miljøvennlig. 

Men skal man tenke miljøvern må

man tenke gjennbruk og da kan vi ikke kjøpe nytt hele tiden og bytte biler o.l hvert annet år eller kjøpe nye ting hele tiden. Da må vi begynne å reparer, restaurere og vedlikeholde det vi har. 

 

LR miljøet er stortsett veldig gode på dette. Der vi plukker deler, bytter og selger ganle ting til hverandre for å holde bilene på veien. 

 

Som EU- kontrolløren sa med min bil når det kom til grensen for utslipp fra motor. Du ligger på 0,9- 1,1. Max grenseverdien fra fabrikk 1,69. Det er helt fantastisk. Hadde en nyere liten suv her i går som ikke klarte denne testen. 

 

Det er miljøvern. 

Men hva vet vel jeg? Er bare 32år og ikke politiker med peiling på alt.

Endret av Adventure
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.2.2019 den 8.58, Peik skrev:

Spørs om ikke denne pickupen tar en solid jafs av det potensielle defendermarkedet. 

20190217_085515.jpg

 

Pokker for en flott bil. Lurer på hva noe sånt koster med hvite skilter her hjemme ?

Edit: prislista sier 1050 000 for en Rubicon diesel, og 1150 000 for en bensin. Egentlig ikke så galt, dyre biler har alltid vært dyrt, og mange dyre biler kostet langt over en millon for 15 år siden også.

Jeg ble paff når jeg regnet ut at min daværende VAG Touareg har gått NED 150 000kr, målt mot prisstigning fra 2005 til 2019. 

 

På 29.11.2018 den 10.55, Adventure skrev:

Ser den at Jeep klarte å holde seg til det som skal være originale jeep formen. Men den er i prinsippet amerikansk og der har de kanskje ikke de store endrings tanker i forhold til miljø etc og krefter som trekker samtlige bil giganter i den retningen som i Europa. 

Det er vel Fiat som er eieren bak Jeep-Chrysler idag, etter at Daimler-Benz solgte seg ut.

Tesla er jo et amerikansk bilmerke, så det skjer nå litt der borte også....., de leverer faktisk nå over 60 000 biler i kvartalet til det amerikanske markedet....
Som et eksempel, selger vel Toyota omlag 1,5MILLONER hybridbiler på det amerikanske markedet, årlig...

Og jada, jeg vet at det selges hundretusenvis av digre, V8 pickuper også, men USA er et ganske stort land, så det skjer litt ellers også

PS - vet dere at det i 2017 ble solgt 28 271 791 biler i Kina ?

 

Heldigvis gikk det norske gjennomsnittsutslippet ned fra 97 til 96gram Co2 pr kilometer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, RaymondN skrev:

Hei

Satt og så på "bladfjøra" jeg også, men kan det være at det bare ser sånn ut?.. Lower link arm..

Wrangler har ikke hatt bladfjører siden den het YJ, og den ble skiftet ut med TJ i 1996..

Stemmer, lenkearmer, fant til slutt et bilde som viste undersiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...