Gå til innhold

"klikk" ved start på seriebilen.


telindnor

Anbefalte innlegg

Her om dagen skulle jeg starte opp seriebilen, 2,25 bensin, og på de 3 første forsøkene så fungerte starteren som den skulle. På 4. forsøket kom det bare klikk. 

Jeg har prøvd å slå litt på starteren men har ikke dengt ordentlig. 

Hva kan årsaken til kun klikk være? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenkte batteriet ja. Det er stort, kraftig og ganske nytt, men mistenker at det er noe galt med det. Det tapper seg ganske fort. Har testet det i 2 ulike biler og resultatet det samme (riktignok "Lukas biler" begge :( ). Sjekket med butikken jeg kjøpte det i, og etter måling så konkluderte DE med at det var heeelt toppers. Rart det der!

Ladet det derfor helt opp, og det er ikke noe mer liv i starteren av den grunn.

 

Hvis solenoiden var død, så ville det vel ikke klikke?

Hvis det er noe med ledninger til starteren, ville det da klikke i solenoiden?

Dersom starteren har "hengt seg opp", så ville det vel klikke, men da ikke får snurret starteren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, telindnor skrev:

 

Hva mer er det å si. Den er blå :)

Og kort... 

Og drives av bensin... 

Og har startet og gått året rundt i ca 10år

Sånn har jeg stort sett hørt fra kvinnelige kunder.

Strømpebuksene på i dag ?:D

 

Men da har vi sjaltet ut dieselstarteren og 24v.

Så fremt bilen er orginal.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, gautes skrev:

Sånn har jeg stort sett hørt fra kvinnelige kunder.

Strømpebuksene på i dag ?:D

 

Men da har vi sjaltet ut dieselstarteren og 24v.

Så fremt bilen er orginal.

 

 

Nettingstrømpene....åssen det :rolleyes:

Jepp, den er original. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på hvor lange hver kinnerunder du har... Du kan ha brent en spole i starteren. Sjekk jording og tilstrekkelig strøm. 

 

Dog, hvis du må ha 3 startforsøk på bensineren så burde du ta den en runde.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et ikke helt ukjent problem at strømmen ikke kommer frem gjennom solenoiden, selv om det klikker. Prøv med en startkabel fra kontakten på starteren direkte til + på batteriet. Hvis ikke starteren snurrer da , og du er sikker på at jording er i orden, bør du nok demontere startmotoren og sjekke den nærmere.

Endret av Ø.Trovum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd og tips. Så fort det kryper opp mot utejobbe-temperatur igjen så stuper jeg ned under panseret for feil-leting. 

Starter nok med slagern som jeg vanligvis gjør ved jobbing på LR, deretter de tykkeste kablene, og så tynnere og tynnere :huh:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Så du har fått besøk av lucas Terje?

 

Ikke gøy når ting ikke vil starte.

Med tanke på at du har fulladet batteriet, så er neppe det årsaken - da skal du ha nok til å få starteren til å slå inn i hvertfall - om det ikke klarer å ta last så skal det allikevel slå inn og prøve å gå rundt.

 

Forslag 1: grav fram multimeteret og let litt etter spenningsfall (for eksempel mål mellom jord på starter og jord på batteri mens du prøver å kinne. Samme prosess mellom pluss bå batteri og pluss på starter for hovedstrøm, og for solenoid. Da ser du om det er noe juks i ledningsnettet.

 

Når det er sagt, så har jeg en knapp på sliten solenoid her, som ikke får dratt helt i bunnen, og derfor aldri setter i gang motor. Plukk ut starteren, og plukk ifra hverandre, og se hva man finner. Jeg vil gjette på en starter halvfull av støv, og noen godt brukte kontaktflater på innslaget..

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender at jeg starter den. Er jo tross alt min egen "starter" også. Frem med sveiv og....brooom. Men det er ikke så greit å satse på det i våre dager. Har stått med samme bilen i rush trafikken uten starter for noen år siden. Da er det ugreit nå man må frem med sveiva....

Var vel noen som smilte og nikket, men flere som ristet på hodet blush

Byttet solenoid sist, og tror også starteren på denne er byttet. Husker ikke helt i farta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carmarogedddon: siden det er slik at han kan starte den med sveiv er det trolig bensin. Den har ikke solenoid. Men eget start rele. Det er startrelet det klikker i. 

 

Siden han hadde kinnet noen runder før det var stopp, trur ikke jeg på jordingsfeil, men mer brent spole i starter. Veit ikke hvor lange kinnerunder du har, mulig ankret ditt er blått ;)

Endret av Land Rover for alle penga
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjedde med den gode gamle prøvelampa, sjekk inn på startrele og ut av startrele. Er det et sånnt firkanta Lucasrele tipper jeg du finner feilen der. Hvis ikke du har med hjelpemann setter du klypa på kontaktene og bruker prøvelampa på f.eks. masterpumpa, lener deg inn og vrir på nøkkelen. Du kan også kortslutte releet med en skrutrekker i mellom kontaktene, bare pass på at du ikke kommer borti noe gods og at du ikke er redd for skrutrekkeren, den kan få noen svimerker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...