Jump to content
LRforum
Velocette

Kaldstart FL 2

Recommended Posts

Når det er kaldere enn minus 6 grader går startmotoren svært sakte rundt på min 2007 Freelander 2 Automat

Den starter alltid  - men det ligger en liten tvil der. Vil den starte neste gang ?

Når jeg fikk bilen for 4 år sia var den også slik.

Etterhvert har det blitt nye glødeplugger og nytt batteri. 

Men det ble ikke så mye bedre.

Motoren tar seg lengre tid til gløding når det er kaldt.  Det er vel normalt.

Batteriet som jeg valgte burde være stort nok til kaldstart i minusgrader.

Vil gjerne høre erfaringer fra andre eiere av FL 2.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slik var min også da jeg kjøpte den. På min forsvant "problemet" ved å montere inn en ekstra minusforbindelse mellom batteri og starter.

 

Det kan være smart å starte med å måle batterispenninga før forsøk på start, du kan ha noe som lader ut batteriet.

Måle ladespenninga.

Er det gode forbindelser mellom batteri og starter? - Det kom en oppgradering på nyere modeller (etter ca.2010). 
Da ble det orginalmontert en ekstra minusforbindelse direkte mellom batteri og starter. 
Sjekk om det er utført på din, hvis ikke så er det ca. 1m  med ny kabel som trengs.


http://www.freel2.com/forum/topic8712.html?highlight=extra+earth+strap
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Forklar. Er dette samme symptomer som ved "automatikken gløder ikke nok før den forsøker å starte bilen": #hoste, hoste, start#, eller ter det seg annerledes?

 

Jeg gløder gjennom å slå på tenningen, men uten å starte, noen sekunder når det er ekstra kaldt, og da unngår jeg som regel den gammelmannshosten før den kommer igang...

Edited by yarnslayer

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 time siden, TeleFree skrev:

Slik var min også da jeg kjøpte den. På min forsvant "problemet" ved å montere inn en ekstra minusforbindelse mellom batteri og starter.

 

Det kan være smart å starte med å måle batterispenninga før forsøk på start, du kan ha noe som lader ut batteriet.

Måle ladespenninga.

Er det gode forbindelser mellom batteri og starter? - Det kom en oppgradering på nyere modeller (etter ca.2010). 
Da ble det orginalmontert en ekstra minusforbindelse direkte mellom batteri og starter. 
Sjekk om det er utført på din, hvis ikke så er det ca. 1m  med ny kabel som trengs.


http://www.freel2.com/forum/topic8712.html?highlight=extra+earth+strap

 

Dette er sikkert ikke dumt! Synes min også er litt treg å dra rundt når det blir skikkelig kaldt. Jeg "dobbeltgløder" når det er blåe grader ute, ser av erfaring at dette gir lettere start.

 

En sak som du kan merke deg, er at kontaktene i innslaget på starteren har en tendens til å bli slitt med årene som tilslutt fører til kun "klikk" når du prøver å starte. Mulig slitte kontakter også gir dårlig forbindelse og derfor treg starter?? Rep. kit er å få for en billig peng på ebay og er en smal sak å skifte når starteren først er ute. Ikke sikkert dette løser noe av ditt problem, men har du skiftet kontaktene så har du ihvertfall utelukket et potensielt fremtidig problem :)

Rep. Kit her: https://www.ebay.co.uk/itm/LAND-ROVER-FREELANDER-2-2-2-TD4-STARTER-MOTOR-SOLENOID-REPAIR-KIT-6G9N-11000-NB/292146970861?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m1438.l2649 

Edited by Mr Rover 75

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er også mulig å skru tenningen på uten å ha clutch nede. Da gløder den, og så trø ned clutch og trykke en gang til for start. 

 

Vet ikke hvordan dette blir på biler med automatgir 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just now, YMK said:

Er også mulig å skru tenningen på uten å ha clutch nede. Da gløder den, og så trø ned clutch og trykke en gang til for start. 

Det er dette jeg gjør når det er ekstra kaldt. (Mr Free er manuell.)

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minutter siden, yarnslayer skrev:

Det er dette jeg gjør når det er ekstra kaldt. (Mr Free er manuell.)

Dette hjelper på, men har lite å si om starteren går tregt rundt. Da er det batteri/lading/kabling som bør sjekkes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok - så det er rett og slett hastigheten på "kinningen" som blir påvirket her?

 

ETA - det rep.settet var jo rett overkommelig i pris. ;) Men antakelig mye jobb å komme fram til...

Edited by yarnslayer

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minutter siden, Mr Rover 75 skrev:

Dette hjelper på, men har lite å si om starteren går tregt rundt. Da er det batteri/lading/kabling som bør sjekkes

 

- Og når dette er gjort så er starteren neste. Kontaktfeil i starteren vil gi samme problem, og en starter med 200000km kan jo trenge en fornying. (uten at jeg kjenner trådstarters km stand).

:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutt siden, TeleFree skrev:

 

- Og når dette er gjort så er starteren neste. Kontaktfeil i starteren vil gi samme problem, og en starter med 200000km kan jo trenge en fornying. (uten at jeg kjenner trådstarters km stand).

:)

 

Ja, tanken slo meg i samme sekund som jeg skrev svaret over, så jeg bestilte kittet til min akkuratt. Min har gått 245000. 

 

Mener å ha lest i en FB gruppe at det går en times tid på hele jobben. Det skulle vist gå greit å få ut starteren når den ene radiatorvifta først var fjernet. Det var visst en skru og "vri klikk" løsning. Skal se om jeg finner den informasjonen et sted...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ble egen post siden jeg laget ny i stedet for å editere forrige.... 

 

Men må vel ha med solenoiden også.

image.png

image.png

 

 

Edited by yarnslayer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trenger ikke fjerne solenoiden fra starteren. Kun åpne lokket i bakkant av solenoiden som er festet med 3 skruer som du ser på bilde 5 og 7 :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timer siden, TeleFree skrev:

 

- Og når dette er gjort så er starteren neste. Kontaktfeil i starteren vil gi samme problem, og en starter med 200000km kan jo trenge en fornying. (uten at jeg kjenner trådstarters km stand).

:)

133000 km.

Edited by Velocette

Share this post


Link to post
Share on other sites

Supert!

Takk for hjelp !!

Her blir det ekstra minuskabel.

Har tidligere gjort det på alle mine motorsykler.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nei!

Men jeg har gjort en foreløbig løsning:  20 cm kabel fra minus på batteriet til gods. Det hjalp.

Den bedre løsningen vil jeg gjøre til våren.

Edited by Velocette

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...