Velocette Skrevet 26. november 2018 Del Skrevet 26. november 2018 Når det er kaldere enn minus 6 grader går startmotoren svært sakte rundt på min 2007 Freelander 2 Automat Den starter alltid - men det ligger en liten tvil der. Vil den starte neste gang ? Når jeg fikk bilen for 4 år sia var den også slik. Etterhvert har det blitt nye glødeplugger og nytt batteri. Men det ble ikke så mye bedre. Motoren tar seg lengre tid til gløding når det er kaldt. Det er vel normalt. Batteriet som jeg valgte burde være stort nok til kaldstart i minusgrader. Vil gjerne høre erfaringer fra andre eiere av FL 2. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TeleFree Skrevet 27. november 2018 Del Skrevet 27. november 2018 Slik var min også da jeg kjøpte den. På min forsvant "problemet" ved å montere inn en ekstra minusforbindelse mellom batteri og starter. Det kan være smart å starte med å måle batterispenninga før forsøk på start, du kan ha noe som lader ut batteriet. Måle ladespenninga. Er det gode forbindelser mellom batteri og starter? - Det kom en oppgradering på nyere modeller (etter ca.2010). Da ble det orginalmontert en ekstra minusforbindelse direkte mellom batteri og starter. Sjekk om det er utført på din, hvis ikke så er det ca. 1m med ny kabel som trengs. http://www.freel2.com/forum/topic8712.html?highlight=extra+earth+strap Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yarnslayer Skrevet 27. november 2018 Del Skrevet 27. november 2018 (endret) Forklar. Er dette samme symptomer som ved "automatikken gløder ikke nok før den forsøker å starte bilen": #hoste, hoste, start#, eller ter det seg annerledes? Jeg gløder gjennom å slå på tenningen, men uten å starte, noen sekunder når det er ekstra kaldt, og da unngår jeg som regel den gammelmannshosten før den kommer igang... Endret 27. november 2018 av yarnslayer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Rover 75 Skrevet 27. november 2018 Del Skrevet 27. november 2018 (endret) 1 time siden, TeleFree skrev: Slik var min også da jeg kjøpte den. På min forsvant "problemet" ved å montere inn en ekstra minusforbindelse mellom batteri og starter. Det kan være smart å starte med å måle batterispenninga før forsøk på start, du kan ha noe som lader ut batteriet. Måle ladespenninga. Er det gode forbindelser mellom batteri og starter? - Det kom en oppgradering på nyere modeller (etter ca.2010). Da ble det orginalmontert en ekstra minusforbindelse direkte mellom batteri og starter. Sjekk om det er utført på din, hvis ikke så er det ca. 1m med ny kabel som trengs. http://www.freel2.com/forum/topic8712.html?highlight=extra+earth+strap Dette er sikkert ikke dumt! Synes min også er litt treg å dra rundt når det blir skikkelig kaldt. Jeg "dobbeltgløder" når det er blåe grader ute, ser av erfaring at dette gir lettere start. En sak som du kan merke deg, er at kontaktene i innslaget på starteren har en tendens til å bli slitt med årene som tilslutt fører til kun "klikk" når du prøver å starte. Mulig slitte kontakter også gir dårlig forbindelse og derfor treg starter?? Rep. kit er å få for en billig peng på ebay og er en smal sak å skifte når starteren først er ute. Ikke sikkert dette løser noe av ditt problem, men har du skiftet kontaktene så har du ihvertfall utelukket et potensielt fremtidig problem Rep. Kit her: https://www.ebay.co.uk/itm/LAND-ROVER-FREELANDER-2-2-2-TD4-STARTER-MOTOR-SOLENOID-REPAIR-KIT-6G9N-11000-NB/292146970861?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m1438.l2649 Endret 27. november 2018 av Mr Rover 75 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 27. november 2018 Del Skrevet 27. november 2018 Er også mulig å skru tenningen på uten å ha clutch nede. Da gløder den, og så trø ned clutch og trykke en gang til for start. Vet ikke hvordan dette blir på biler med automatgir Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yarnslayer Skrevet 27. november 2018 Del Skrevet 27. november 2018 Just now, YMK said: Er også mulig å skru tenningen på uten å ha clutch nede. Da gløder den, og så trø ned clutch og trykke en gang til for start. Det er dette jeg gjør når det er ekstra kaldt. (Mr Free er manuell.) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Rover 75 Skrevet 27. november 2018 Del Skrevet 27. november 2018 12 minutter siden, yarnslayer skrev: Det er dette jeg gjør når det er ekstra kaldt. (Mr Free er manuell.) Dette hjelper på, men har lite å si om starteren går tregt rundt. Da er det batteri/lading/kabling som bør sjekkes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yarnslayer Skrevet 27. november 2018 Del Skrevet 27. november 2018 (endret) Ok - så det er rett og slett hastigheten på "kinningen" som blir påvirket her? ETA - det rep.settet var jo rett overkommelig i pris. Men antakelig mye jobb å komme fram til... Endret 27. november 2018 av yarnslayer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TeleFree Skrevet 27. november 2018 Del Skrevet 27. november 2018 10 minutter siden, Mr Rover 75 skrev: Dette hjelper på, men har lite å si om starteren går tregt rundt. Da er det batteri/lading/kabling som bør sjekkes - Og når dette er gjort så er starteren neste. Kontaktfeil i starteren vil gi samme problem, og en starter med 200000km kan jo trenge en fornying. (uten at jeg kjenner trådstarters km stand). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Rover 75 Skrevet 27. november 2018 Del Skrevet 27. november 2018 1 minutt siden, TeleFree skrev: - Og når dette er gjort så er starteren neste. Kontaktfeil i starteren vil gi samme problem, og en starter med 200000km kan jo trenge en fornying. (uten at jeg kjenner trådstarters km stand). Ja, tanken slo meg i samme sekund som jeg skrev svaret over, så jeg bestilte kittet til min akkuratt. Min har gått 245000. Mener å ha lest i en FB gruppe at det går en times tid på hele jobben. Det skulle vist gå greit å få ut starteren når den ene radiatorvifta først var fjernet. Det var visst en skru og "vri klikk" løsning. Skal se om jeg finner den informasjonen et sted... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yarnslayer Skrevet 27. november 2018 Del Skrevet 27. november 2018 Eller? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Rover 75 Skrevet 27. november 2018 Del Skrevet 27. november 2018 Jepp.. Der har du det endelige svaret Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yarnslayer Skrevet 27. november 2018 Del Skrevet 27. november 2018 (endret) Ble egen post siden jeg laget ny i stedet for å editere forrige.... Men må vel ha med solenoiden også. Endret 27. november 2018 av yarnslayer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Rover 75 Skrevet 27. november 2018 Del Skrevet 27. november 2018 Trenger ikke fjerne solenoiden fra starteren. Kun åpne lokket i bakkant av solenoiden som er festet med 3 skruer som du ser på bilde 5 og 7 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Velocette Skrevet 27. november 2018 Forfatter Del Skrevet 27. november 2018 (endret) 9 timer siden, TeleFree skrev: - Og når dette er gjort så er starteren neste. Kontaktfeil i starteren vil gi samme problem, og en starter med 200000km kan jo trenge en fornying. (uten at jeg kjenner trådstarters km stand). 133000 km. Endret 27. november 2018 av Velocette Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Velocette Skrevet 27. november 2018 Forfatter Del Skrevet 27. november 2018 Supert! Takk for hjelp !! Her blir det ekstra minuskabel. Har tidligere gjort det på alle mine motorsykler. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bruningen Skrevet 15. januar 2019 Del Skrevet 15. januar 2019 Hei, har du fått testet ut minuskabel-tesen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Velocette Skrevet 15. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2019 (endret) Nei! Men jeg har gjort en foreløbig løsning: 20 cm kabel fra minus på batteriet til gods. Det hjalp. Den bedre løsningen vil jeg gjøre til våren. Endret 15. januar 2019 av Velocette Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.