Gå til innhold

Kaldstart FL 2


Velocette

Anbefalte innlegg

Når det er kaldere enn minus 6 grader går startmotoren svært sakte rundt på min 2007 Freelander 2 Automat

Den starter alltid  - men det ligger en liten tvil der. Vil den starte neste gang ?

Når jeg fikk bilen for 4 år sia var den også slik.

Etterhvert har det blitt nye glødeplugger og nytt batteri. 

Men det ble ikke så mye bedre.

Motoren tar seg lengre tid til gløding når det er kaldt.  Det er vel normalt.

Batteriet som jeg valgte burde være stort nok til kaldstart i minusgrader.

Vil gjerne høre erfaringer fra andre eiere av FL 2.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik var min også da jeg kjøpte den. På min forsvant "problemet" ved å montere inn en ekstra minusforbindelse mellom batteri og starter.

 

Det kan være smart å starte med å måle batterispenninga før forsøk på start, du kan ha noe som lader ut batteriet.

Måle ladespenninga.

Er det gode forbindelser mellom batteri og starter? - Det kom en oppgradering på nyere modeller (etter ca.2010). 
Da ble det orginalmontert en ekstra minusforbindelse direkte mellom batteri og starter. 
Sjekk om det er utført på din, hvis ikke så er det ca. 1m  med ny kabel som trengs.


http://www.freel2.com/forum/topic8712.html?highlight=extra+earth+strap
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forklar. Er dette samme symptomer som ved "automatikken gløder ikke nok før den forsøker å starte bilen": #hoste, hoste, start#, eller ter det seg annerledes?

 

Jeg gløder gjennom å slå på tenningen, men uten å starte, noen sekunder når det er ekstra kaldt, og da unngår jeg som regel den gammelmannshosten før den kommer igang...

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TeleFree skrev:

Slik var min også da jeg kjøpte den. På min forsvant "problemet" ved å montere inn en ekstra minusforbindelse mellom batteri og starter.

 

Det kan være smart å starte med å måle batterispenninga før forsøk på start, du kan ha noe som lader ut batteriet.

Måle ladespenninga.

Er det gode forbindelser mellom batteri og starter? - Det kom en oppgradering på nyere modeller (etter ca.2010). 
Da ble det orginalmontert en ekstra minusforbindelse direkte mellom batteri og starter. 
Sjekk om det er utført på din, hvis ikke så er det ca. 1m  med ny kabel som trengs.


http://www.freel2.com/forum/topic8712.html?highlight=extra+earth+strap

 

Dette er sikkert ikke dumt! Synes min også er litt treg å dra rundt når det blir skikkelig kaldt. Jeg "dobbeltgløder" når det er blåe grader ute, ser av erfaring at dette gir lettere start.

 

En sak som du kan merke deg, er at kontaktene i innslaget på starteren har en tendens til å bli slitt med årene som tilslutt fører til kun "klikk" når du prøver å starte. Mulig slitte kontakter også gir dårlig forbindelse og derfor treg starter?? Rep. kit er å få for en billig peng på ebay og er en smal sak å skifte når starteren først er ute. Ikke sikkert dette løser noe av ditt problem, men har du skiftet kontaktene så har du ihvertfall utelukket et potensielt fremtidig problem :)

Rep. Kit her: https://www.ebay.co.uk/itm/LAND-ROVER-FREELANDER-2-2-2-TD4-STARTER-MOTOR-SOLENOID-REPAIR-KIT-6G9N-11000-NB/292146970861?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m1438.l2649 

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også mulig å skru tenningen på uten å ha clutch nede. Da gløder den, og så trø ned clutch og trykke en gang til for start. 

 

Vet ikke hvordan dette blir på biler med automatgir 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Mr Rover 75 skrev:

Dette hjelper på, men har lite å si om starteren går tregt rundt. Da er det batteri/lading/kabling som bør sjekkes

 

- Og når dette er gjort så er starteren neste. Kontaktfeil i starteren vil gi samme problem, og en starter med 200000km kan jo trenge en fornying. (uten at jeg kjenner trådstarters km stand).

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, TeleFree skrev:

 

- Og når dette er gjort så er starteren neste. Kontaktfeil i starteren vil gi samme problem, og en starter med 200000km kan jo trenge en fornying. (uten at jeg kjenner trådstarters km stand).

:)

 

Ja, tanken slo meg i samme sekund som jeg skrev svaret over, så jeg bestilte kittet til min akkuratt. Min har gått 245000. 

 

Mener å ha lest i en FB gruppe at det går en times tid på hele jobben. Det skulle vist gå greit å få ut starteren når den ene radiatorvifta først var fjernet. Det var visst en skru og "vri klikk" løsning. Skal se om jeg finner den informasjonen et sted...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, TeleFree skrev:

 

- Og når dette er gjort så er starteren neste. Kontaktfeil i starteren vil gi samme problem, og en starter med 200000km kan jo trenge en fornying. (uten at jeg kjenner trådstarters km stand).

:)

133000 km.

Endret av Velocette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nei!

Men jeg har gjort en foreløbig løsning:  20 cm kabel fra minus på batteriet til gods. Det hjalp.

Den bedre løsningen vil jeg gjøre til våren.

Endret av Velocette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...