Jump to content
LRforum
Fjellmann

Utslitt lager på bakre mellom aksel?

Recommended Posts

Hei 

Jeg har over tid nå merket an svak vibrasjon og støy rundt 1500/2000 omdreininger. Vibreringen merkes best når jeg slipper gassen. Kan nesten høres og føles som når man kjører på støyrillene på kantstripa. Kan dette skyldes utslitt lager på bakre mellom aksel? Jeg la meg under bilden i dag og tok tak i akslingen bak transferkasse. Da hadde jeg tydelig bevegelse i akslingen, men klarte ikke helt å se lageret pga varmeskjoldet. Men det skal vel ikke være noe bevegelse i akslingen her? Noen som har prøvt å bytte bare lageret uten å bytte hele akslingen? Er det en grei jobb? Har sett noen beskrivelser av jobben og det virker ganske ok. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har vel hørt både og om det der.

Noen greier å bytte lager, mens andre opplever at det nye lageret tar kvelden etter kort tid.

Personlig ville jeg nok anbefale å bytte hele akselen. Det er en del som må demonteres for å få plukke ned akselen - som du uansett må om du skal bytte lager - og da er det ganske surt å måtte gjøre jobben om igjen om lagerbyttet ikke blir helt 100%.

 

En annen ting er at det også er noen kryss på akselen som sannsynligvis også begynner å bli litt slitne når lageret har takket for seg. :)

 

Men - om du har tid, mulighet og et sted å skru, eventuelt to ganger, og koser deg med det - kjør på med lagerbytte. Du kan jo spare en del kroner på det. :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ny aksling er nok å anbefale hvis det er den som er kilden. Som det nevnes ovenfor får du bytta kryssene i samme operasjon. På min D3-07 210k var lageret forsåvidt i orden, men vulken hadde sluppet helt. Bytte hele greia tar ikke lange stunda heller. Ta med nye bolter med det samme, i tilfelle noen blir ødelagt/runde i toppen :)  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan sikkert gjøre det selv, mulig lageret må presses på - husker ikke riktig, og håpe at du ikke trenger balansering. Har skiftet kryss på en varebil en gang og det gikk bra. Gutta på https://powertrain.no på Skedsmokorset er et rent kardangverksted, de skifter kryss og lager på den gamle akselen etter behov, vasker og lakkerer den opp og balanserer den. Jeg har brukt dem etpar ganger - på sprinteren gikk det bra, på discoen ble det litt vibrasjon - balansering er tricky. Går an å sende i posten til dem. Kommer til å bruke dem igjen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tror det var powertrain.no jeg brukte på min D2 og kostet vel ca 1600 for bytte og balansering når jeg hadde med kryss og hadde demontert den gamle. (framre med dobbelt ledd)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...