Gå til innhold

Montering av Lazer Discovery 4 Grill-kit


Olavnord

Anbefalte innlegg

Etter en sesong med hjelpefjernlys montert på plate bak skilt har jeg i dag montert de inn i grillen. De sto tidligere litt utsatt til, men var veldig lett å justere samt fjerne. Grill-kitet fra Lazer har jeg hatt liggende i garasjen i et halvt års tid, ettersom jeg var litt usikker på hvor bra innfestingen egentlig var i forhold til at man faktisk må "ødelegge" grillen, samt muligheten for finjustering av høyde og retning på lyskjegla.

 

Bruksanvisningen fra Lazer er sånb bob bob, og jeg brukte lang tid på å måle opp for å få kuttene så riktig så mulig, og kappet etter mine målinger på ca 60 og 20 mm. Bedre å kappe for lite enn for mye..

 2018-11-24 21.43.12.jpg2018-11-24 21.43.16.jpg

 

Festene låser i grillen ved hjelp av tre mothaker og en skrue per lykt, og sitter faktisk relativt godt fast. Jeg må modifisere litt på det ene festet, da det faktisk ble litt litt i gripe i til tross for at jeg hadde vært raus ved oppmåling. Festene ser forøvrig ut til å være lagd på bakrommet med 3D-printer, men de ser helt OK ut. Kommer sannsynligvis til å lakke festene og den sølvfarga delen av grillen sort, da de kom noen riper i forbindelse med saginga.

 

2018-11-24 21.43.35.jpg2018-11-24 21.43.38.jpg2018-11-24 21.43.44.jpg2018-11-24 21.57.41.jpg2018-11-24 22.46.40.jpg2018-11-24 22.46.43.jpg2018-11-24 22.46.48.jpg

 

Festene gir stort rom for justering av retning og høyde, men festeskruene er ikke tilgjengelig når grillen er påmontert. Det ble noen runder av og på for å stramme skruene, og da hadde lyktene samtidig lett for å komme ut av posisjon igjen.

 

2018-11-24 22.47.00.jpg2018-11-24 22.49.00.jpg2018-11-24 22.49.05.jpg2018-11-24 22.49.22.jpg

 

Jeg skal gjøre litt mer finjustering senere, da lyktene nå har litt spredning ut mot kant, som gjør at man mister noe av rekkevidden. Høyre/venstrejustering er låst etter stramming, mens høyden kan justeres forsiktig. Det er forøvrig rikelig med plass til å klipse på spredningslinser.

 

2018-11-24 23.39.19.jpg2018-11-24 23.24.34.jpg2018-11-24 23.24.23.jpg

 

Lyktene er mildt sagt veldig gode, rent bortsett fra når det er nullføre og snøvær. De klarer ikke å tine bort snø. Fra 3-4 minus og nedover er forøvrig ikke dette noe problem. Og helt til slutt lurer du kanskje på hvordan disse lyser i praksis?

 

 

Første del med originale lys, kobler så til ekstralys. Siste del viser forskjell mellom fjernlys og fjernlys med ekstralys.

 

 

 

Endret av Olavnord
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Hentet strøm fra batteri, og styrestrøm fra grå og blå (kan huske feil) ledning inn på lykt, brukte jordingspunkt bak høyre hovedlykt. Alt koblet via dobbelt rele fra Biltema. I ettertid fant jeg ut at det skal være mulig å hente strøm fra en kontakt under batteriet. Med denne oppkoblingen går de av og på med bilens fjernlys.

 

I ettertid har jeg tilføyd  et dobbelt rele med trådløs fjernkontroll, slik at jeg kan slå av lyktene når det snør, grunnet mye egenblending.

 

Edit: Dobbelt rele er ikke nødvendig på to stk Triple-R, men jeg har i tillegg en Linear 18 montert i åpningen over skiltet.

Endret av Olavnord
Tilføyelse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
3 timer siden, Discovery_4 skrev:

Noen som har et bilde av hvor de henter styrestrøm for extra fjernlys, Discovery 4?

Årsmodell ?

På pre-facelift-2014 hvor en har originale halogen"ekstralys" i hovedlampen er det enkelt å ta styrestrøm fra denne.
Jeg koblet meg på direkte ved pæren med tynn kabel ut av lampen heller enn å bruke "strømtyv" el.l. på original-kabel.

Endret av btpe
trykkleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se vedlagt bilde av de lednings-snuttene jeg laget for å enkelt koble meg på inne i halogen-ekstra-fjernlysdelen av originallampen på min 2013 D4.

Delikat dandert på Corris-gray D4 panser....

 

Rød kort kabel fra original kabel til Halogen pære.
Lang kabel avgrenes gjennom sikring [med lav effekt, f.eks 2A så denne ryker før hovedlyset ved feil]
forbi gummibelg til motorrom og styrerele Lazer fjernlys.

Gul/grønn snutt forlengelse  minus/jord  fra original kabel til Halogen pære.

 

Plug&play :  Fungerer fint + ingen inngrep i original kabelbunt. 

 

Anbefaler forøvrig å ha egen bryter på Lazer ekstra fjernlys.  De lyser nå så i &%¤#!!  at egenblendingen kan bli betydelig ved store skilt, snø,..etc.

20181201_163540-2.jpg

Hvordan ta ut lykten :

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...