Gå til innhold

Styring av webasto med Defa Startsmart, D3-08'


janyvoll

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk! 

 

Jeg ønsker å styre min webasto med en Defa Startsmart, og forstår det er et relee som skal til. Er det noen som kan gi en veileder på hvordan man monterer det? Og er det noen som vet om webasto styring da fungerer uten tilkobling av nettstrøm? Synes dette virker som en bra kombinasjon da jeg ønsker å lade batteriet gjennom vintern og man samtidig få kupevarmer og en fjernkontrol som styrer det hele. Fint om noen har erfaring med dette. 

 

thanks! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Jari sier er nok rett, men du får selvfølgelig ikke ladet batteriet uten å være tilkoblet strøm. Du forbruker også litt batteri ved bruk av webastoen, så vil nok anbefale at du kobler deg til strøm også med jevne mellomrom.

Har også Defa smartstart med strøm og er meget fornøyd med det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, YMK skrev:

Gir Smartstart ut w-bus signal? 

 

Vet ikke hva w-bus signal er, men jeg vet at smartstart kan styre drivstoff drevet webasto. Det finnes grundige koblings skjema på Defa sine sider, var også beskrevet i bruksanvisningen til min smartstart pakke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få Smartstart til å styre en bensin/diesel brenner som krever +12v for å gå er enkelt. 

Men moderne biler (Disco3/4/Fl2,osv) krever ett datasignal.

Dette har meg bekjent ikke Smartstart. 

Hadde den hatt det, hadde jeg kjøpt en til uka. 

 

Men det finnes alternativer som løser signal problemet. 

Som denne:

https://www.ebay.com/itm/Analog-to-W-bus-konverter-USE-YOUR-WEBASTO-in-T5-transporter-as-PARKING-HEATER-/162590138547?_ul=NO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der fikk jeg et svar, og har bestilt denne nå!

 

startsmart er jo genialt, så får man lading av batteri, en fjernkontroll til webasto og til defa, samtidig får man varm kupé så lenge man ikke er på hytta uten strøm. 

 

Takkskarruha! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nå funker Defa fjernkontrollen til webasto, og det uavhengig om man er koblet til strømnettet. Positivt at Defa sin fjernkontroll har tastelås, og den gir tydelig informasjon på om den er av/på. Rekkevidden er utrolig bra. Takk for tips YMK om omformer fra 12V til datasignal. Denne var enkel i kobling og var montert på 5 minutt. !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...