Iaitoo Skrevet 24. november 2018 Del Skrevet 24. november 2018 Mangler bare å få ut akselen og hubben for å kunne presse ut bærekulene på discoen min. Men hubben er selvfølgelig rusta fast... Noen tips til hvordan jeg får den løs uten å skade den? Meisel er kanskje litt brutalt? Vil vel ta mer metall med seg enn hva som er bra? Tåler hjullageret om jeg slår på baksiden med hammer(Delen av hubben der hjulboltene sitter)? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 24. november 2018 Del Skrevet 24. november 2018 23 minutter siden, Iaitoo skrev: Tåler hjullageret om jeg slår på baksiden med hammer(Delen av hubben der hjulboltene sitter)? Nei! Du må skru de boltene som holder hub`en ett stykke ut og slå med høy kraft på disse boltene ( unngå og treffe CV gummien ). Pøs på med rustløser. Det er nok eneste metoden som funker. Husk å bruke antiseize pasta på flensen der når du kommer til monteringen. Mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 24. november 2018 Del Skrevet 24. november 2018 (endret) Er noen år siden de ble byttet men jeg pleier å bruke kobberpasta på det meste så håper de gir seg etter hvert! De forrige satt godt de også og tror jeg hjalp dem komme ut ved å bruke en tynn meisel rundt om på kanten av hub'en og steering knuckle (norsk?) . Godt med rustløser vil nok også hjelpe! Jeg byttet begge sidene uten å trekke ut akslingene ved å ha på en avdrager samtidig tror jeg, eller var det rett etter at jeg fikk løsnet dem litt fra steering knuckle'n... Begynner å bli en stund siden... Tror det var ved de røde pilene jeg la meiselen Edit: fulgte oppskriften her så det var nok slik jeg festet avtrekkeren: http://www.discovery2.co.uk/fronthub.html Tror du fikk med nye tetninger til akslingen hvis du vil bytte de samtidig. Jeg byttet dem ikke da de så greie ut den gang. Endret 24. november 2018 av motom Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iaitoo Skrevet 24. november 2018 Forfatter Del Skrevet 24. november 2018 Takk for tips! Skal prøve en kombo av meisel og slå på boltene bakfra. Hadde sikkert vært enklere å løsne hubben fra akselen, men skal prøve uten først. Må gå å se i deleeska igjen da. Sikkert greit å bytte de! Hadde det vært tid for hjullagerbytte så hadde alt vært så vel! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 24. november 2018 Del Skrevet 24. november 2018 Husk at du sjekker for grader etter å ha brukt meiseltrikset til motom. Det blir garantert dyrt når det etterhvert blir slark der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 24. november 2018 Del Skrevet 24. november 2018 Tror ikke det skal være veldig stor fare for slark da du ikke ødelegger flaten den ligger an på noe særlig, bare litt av kanten akkurat ved "ørene". Brukte en meisel ment for treverk og den var skarp før jeg begynte å bruke den, ikke like skarp etterpå... Men... gaute har nok mer erfaring med dette enn meg og det er sikkert riktigere måter å gjøre dette på!!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 24. november 2018 Del Skrevet 24. november 2018 Som sagt skrur du de 4 boltene ca 1-1,5 cm ut, og slår på bolthodet til de er flush igjen, ja så er hub`en løs. Du ødelegger ikke noe. Dette har jeg gjort selv, og også gitt rådet til flere andre som har utført det på denne måten med suksess. Meisel vil ikke hjelpe noe før den har begynt å slippe taket... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 24. november 2018 Del Skrevet 24. november 2018 Har du prøvd det på D2 Brage? Skjønner ikke helt hvordan navet løsner ved å slå boltene som sitter fast i "steering knuckle" (vet ikke hva det heter på norsk). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 24. november 2018 Del Skrevet 24. november 2018 En tersj/avdrager koster småpenger på Gubbdagis, såbfpr en gjort jobben uten å ødelegge misler, stemjern, skrujern og deler... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 24. november 2018 Del Skrevet 24. november 2018 Veldig avhengig hvor og hvordan man slår , motom. Hadde to selvsnekra hjullagerskift innom på jobb en gang i tiden. Begge ble billøse en stund og lommeboka endel slankere. Så prøver å formidle mest mulig av eventuelle fallgruber videre. Skrur man opp stereoen eller hva det nå enn er for å overdøve bilens smerteskrik flyttes ulyden bare proporsjonalt til lommeboka. Friitt etter min gamle skolemester. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 24. november 2018 Del Skrevet 24. november 2018 Bytter du nav vil det forenkle mye. Et par rapp så løsner den, men da bør de byttes. Da slår jeg så navet roterer først. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iaitoo Skrevet 24. november 2018 Forfatter Del Skrevet 24. november 2018 Skal ikke bytte de dessverre. Får kanskje gå for metoden med å nesten skru inn de 4 boltene igjen og hamre på dem. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 25. november 2018 Del Skrevet 25. november 2018 17 timer siden, motom skrev: Har du prøvd det på D2 Brage? Skjønner ikke helt hvordan navet løsner ved å slå boltene som sitter fast i "steering knuckle" (vet ikke hva det heter på norsk). Hub sitter fast med 4 gjennom gående bolter som er skrudd inn fra baksiden av styrekrona, Skrur du disse boltene litt ut bare og slår på bolthodet, går all kraft direkte mot huben og styrekrona påvirkes ikke, siden alle gjengene sitter i hub`en. På denne måten skiller du hub fra styrekrone( steering knuckle ). Helt likt på D2 og RRp38. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 25. november 2018 Del Skrevet 25. november 2018 Ah, hadde glemt at de var skrudd i fra baksiden. Da gir det mening Tror ikke jeg forsøkte det men høres ut som en bedre måte å gjøre det på Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iaitoo Skrevet 26. november 2018 Forfatter Del Skrevet 26. november 2018 Kan melde at det funket særdeles bra med slag på boltene fra baksiden Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.