Gå til innhold

Splitte hub fra knokkel på disco 2


Iaitoo

Anbefalte innlegg

Mangler bare å få ut akselen og hubben for å kunne presse ut bærekulene på discoen min. Men hubben er selvfølgelig rusta fast... Noen tips til hvordan jeg får den løs uten å skade den? Meisel er kanskje litt brutalt? Vil vel ta mer metall med seg enn hva som er bra? Tåler hjullageret om jeg slår på baksiden med hammer(Delen av hubben der hjulboltene sitter)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Iaitoo skrev:

Tåler hjullageret om jeg slår på baksiden med hammer(Delen av hubben der hjulboltene sitter)?

 

Nei!

 

Du må skru de boltene som holder hub`en ett stykke ut og slå med høy kraft på disse boltene ( unngå og treffe CV gummien ). Pøs på med rustløser.

Det er nok eneste metoden som funker.

Husk å bruke antiseize pasta på flensen der når du kommer til monteringen. 

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noen år siden de ble byttet men jeg pleier å bruke kobberpasta på det meste så håper de gir seg etter hvert! De forrige satt godt de også og tror jeg hjalp dem komme ut ved å bruke en tynn meisel rundt om på kanten av hub'en og steering knuckle (norsk?) . Godt med rustløser vil nok også hjelpe!

 

Jeg byttet begge sidene uten å trekke ut akslingene ved å ha på en avdrager samtidig tror jeg, eller var det rett etter at jeg fikk løsnet dem litt fra steering knuckle'n... 
Begynner å bli en stund siden... 

 

 

 

Tror det var ved de røde pilene jeg la meiselen

steering knuckle.png

 

Edit: fulgte oppskriften her så det var nok slik jeg festet avtrekkeren: http://www.discovery2.co.uk/fronthub.html

 

Tror du fikk med nye tetninger til akslingen hvis du vil bytte de samtidig. Jeg byttet dem ikke da de så greie ut den gang.

 

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Skal prøve en kombo av meisel og slå på boltene bakfra. Hadde sikkert vært enklere å løsne hubben fra akselen, men skal prøve uten først. Må gå å se i deleeska igjen da. Sikkert greit å bytte de! Hadde det vært tid for hjullagerbytte så hadde alt vært så vel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det skal være veldig stor fare for slark da du ikke ødelegger flaten den ligger an på noe særlig, bare litt av kanten akkurat ved "ørene". Brukte en meisel ment for treverk og den var skarp før jeg begynte å bruke den, ikke like skarp etterpå... :D

 

Men... gaute har nok mer erfaring med dette enn meg og det er sikkert riktigere måter å gjøre dette på!!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt skrur du de 4 boltene ca 1-1,5 cm ut, og slår på bolthodet til de er flush igjen, ja så er hub`en løs. Du ødelegger ikke noe. Dette har jeg gjort selv, og også gitt rådet til flere andre som har utført det på denne måten med suksess.

 

Meisel vil ikke hjelpe noe før den har begynt å slippe taket... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig avhengig hvor og hvordan man slår , motom.

Hadde to selvsnekra hjullagerskift innom på jobb en gang i tiden.

Begge ble billøse en stund og lommeboka  endel slankere.

Så prøver å formidle mest mulig av eventuelle fallgruber videre.

 

Skrur man opp stereoen eller hva det nå enn er for å overdøve bilens smerteskrik flyttes ulyden bare proporsjonalt til lommeboka.

Friitt etter min gamle skolemester.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, motom skrev:

Har du prøvd det på D2 Brage? Skjønner ikke helt hvordan navet løsner ved å slå boltene som sitter fast i "steering knuckle" (vet ikke hva det heter på norsk). 

 

Hub sitter fast med 4 gjennom gående bolter som er skrudd inn fra baksiden av styrekrona, Skrur du disse boltene litt ut bare og slår på bolthodet, går all kraft direkte mot huben og styrekrona påvirkes ikke, siden alle gjengene sitter i hub`en. På denne måten skiller du hub fra styrekrone( steering knuckle ).

 

Helt likt på D2 og RRp38.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...